Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Rekommendera Poster

Du är välkommen att morssa och prata.

Jag är där Torsdag 12.00-17.00

Fredag 9.00-12.00

Slå en signal på 0706046464 så bjuder jag på biljetter.

Ha det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Instämmer med Nafen. Vi är nog ett bra gäng som går och funderar på skaffa en hydralstyrning till våra 568:or  /// MagnusObestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är man numera en stolt ägare till en 568 GTI med 90 friska kusar bak.

Som sagt, det måste kännas så här att få barn ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis !  Beställt någon extra utrustning, typ hydralstyrning etc?

Hoppas att hinner köra lite innan isen lägger sig.Glad

MVH  Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev hela dynpaketet (både fram o bak) och pulpetöverdrag. (Låspaket o motorlås självklart)

Har hela vintern på mig att bestämma mig för om jag vill ha mer tillbehör. :)

De vinterförvarar båten åt mig då båtplatsen inte är bokad förrän till våren. Tror jag sov 2 timmar inatt, satt uppe o läste allt om båten istället. För det har jag ju redan gjort 3 ggr i sommar bara...

Nån mer som har sin båt i tokholmstrakten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite oklart, men det låter som att du vinterförvarar båten direkt, utan att ha använt den.

Ett råd som brukar stå om båtköp är att när man betalar båten, även hos en firma, så ska man ta leverans också. Annars är risken att firman går i konkurs, pengarna är bort, men båten går till konkursförvaltaren och den som köpt båten har bara en värdelös fordran (bankerna får sina pengar först).

Vinterförvaring kan ju vara ett separat avtal, men vet inte om det gills.

Åtminstone är det nog bra om du t ex har försäkring på båten och har märkt din båt med klistermärket från försäkringsbolaget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, tack för rådet. Det har jag hört om också tidigare.

Det kommer mycket riktigt bli så att de levererar båten till mig, jag får alla papper etc, men båten står fysiskt kvar på firman.

Sen blir det en helt vanlig vinterförvaring som jag slipper betala för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är lite lomhörd i dag då jag körde en runda på en timme för fullspätta. Man kommer ju ganska långt när man kör i över 30kn. När jag var ute vid Pater Noster och sedan rundade Hättan, kom jag på idén att dra över till Skagen. Är det någon som gjort något liknade med sin 568:a eller är det en vansinnig idén som jag skall slå ur hågen. Vad innebär klassningen på en Ryds 568GTI när det gäller färd över öppet vatten i lugnt väder?

Det tar ju trots allt inte mycket mer än en timme i 30kn fart....bara man har hörselskydd kan man ju hinna med två vändor på en dag.

// Magnus

post-27982-1394235612,8162_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är det någon Ryds 568:a ägare som lagt allt sitt motorkablage i en slang   som den på bilden? Det ser prydligt ut och man ser det på andra båtar men inte på Ryds....?

Får det plats eller finns det risk för att något kommer i kläm?

// MAGNUS

post-27982-1394235652,6454_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mange

Jag försökte mig på detta men gav upp eftersom man måste lossa alla slangar och kablar från motorn och dra om dem genom röret. Vi får se om jag ger mig på detta till våren. Det ser klart snyggare ut.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte reglagekablar till min motor (till Teleflex TFXtreme lågfriktionskablar) så hade jag lös alla elkablar osv från motorn. Bara att göra en skiss eller ta lite foton med en digitalkamera så får man allt på plats igen sen på motoren. Jag bävade också lite inför detta men allt gick bra. Jag har en Yamaha F115 och Yamaha installeringsrör som det kallas.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 22 oktober 2008 | 22:30

post-1495-1394235657,1625_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,  Toppen! Bra att veta vad det kallas Installeringsrör. Min rydshandlare tyckte att det fanns en kläm risk för kablage och bensinslag. Kan det bero på att han envisas med att han förordar att motorn monteras ohissad och det blir trångt när man tiltar upp motorn ur vattnet?  Om man har klämblåsan på bensinslagen nära motorn så lär man få flytta den inomhus under akter toftet antar jag.

/magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nafen,

Var någonstans lät du trimma motorn?

Vad fick du betala?

Har du bytt propeller också?

 

// magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för kännedom så heter firman Lundins Marin,fabriks garantin på motorn faller direkt.garantin får de stå för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det brukar gärna bli så med garantier. Jag tänkte nog vänta till dess min gått ut, garantierna är ju bara på 3 år. Jag är nyfiken på om det finns någon som hottat upp sin Optimax 90:a till en 108. Gör det någon större skillnad tro?

 

magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare.

Jag lämnade in min box till Lundins Marin i Eskilstuna. Det tog dem ett par dagar, så var det klart.

Det kostade 3500 kronor.

Jag behövde inte byta propeller, då jag hade en 19 på från början.

Nu varvar den 5800, så det är precis vad den ska varva som mest. Är jag ensam och har medvind, så händer det att reglaget börjar tjuta som varning att jag överskrider varvtalet, men det är som sagt under perfekta förhållanden. Innan uppgraderingen så var båten mycket slö upp i planing, och motorn varvade endast 5000 varv, så den propellern passade inte alls 75 hk. Jag vet ej varför återförsäljaren hade monterat en såda. (Jag är ägare nr. 2 på ekipaget)

Nu är accelerationen helt otrolig med hur den var innan.

Min motor är en 07:a, så man kan säga att jag spelar med halva garantitiden Skrattande

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 3,500:- det var ju helt klart överkommligt. jag har hör siffror  i närheten av 10.000

* Finns det ett svar på Lundins marin även i Göteborg tro? 

* Kopplade du ur boxen själv ? 

* Behöver man inte justera något mekaniskt?

// Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du behöver ju bara koppla loss boxen (Sitter med tre skruvar samt några snabbkontakter till sladdarna) och skicka den till Lundins i Eskilstua. Du behöver ju inte åka dit med den personligen. Jag kopplade enkelt loss den själv. Det tog ca 5 minuter, och ingen som känner mig kan kalla mig händig Skrattande

När det var dags att sätta tillbaka den, så var jag tvungen att ta bort strypningen som sitter innan luftfiltret. Det var lite bökigare, men gjordes på ca 40 minuter (inklusive att dra upp båten ur vattnet för att lättare komma åt att meka)

Strypningen är endast en enkel plastpuck med ett hål i. Inga speciella verktyg eller så behövs. Det som gjorde att det var lite bökigt var att den sitter monterad bakom oljetanken, så man är tvungen att lossa kåporna lire, samt släppa på skruvarna som håller oljetanken på plats. Därefter var det en baggis att plocka bort strypningen som endast sitter med ett metall-buntband.

Som sagt... Om jag klarar detta, så tror jag att alla klarar det.

Sedan hänger det ju lite på vilken propeller du har sitter monterad innan, ifall du blir tvungen att byta den också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har ni för släp till er 568?

Jag har behov av att resa landvägen med båten och behöver tips på ett bromsat släp.

Är lite inne på Fogelsta 1308, erfarenheter av den och övriga släp mottages tacksamt.

Om någon sitter på viktuppgifter för en 568 GTI med 90hk optimax vore jag tacksam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Båtvikt [M lcc]  695 kg     Optimax 170 kg = 865 kg

Ev. fast monterad extrautrusting som teakdäck mm tillkommer

En full tank väger 60 kg olja i motorn osv

utöver detta har du säkert dragg o tampar mm liggandes i båten

minst 1000kg

// magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tally,

En Bålstasläpet REG 1350 funkar om viktuppgifterna stämmer som nämdes.
Har själv en sådan trailer (fast till en annan båt).
Har även gångbräda (extra tillbehör) till den så det blir lite enklare att gå ut på trailern när man kört ner till vattnet med den.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för de goda råden. Båt motor soppa är jag med på, men hur mycket extra kan tillbehören väga egentligen? Kommer inte ha teakdäck men väl förtöjning, lås o dynor liggandes i båten, 20-30 kg har jag räknat på där. 

Säljaren erbjöd mig en Fogelsta 1108 när jag pratade med honom. Max last på den är 810 kg. När jag räknade på det insåg jag precis som ni att det inte räcker. Hans reaktion blev Det speler ingen roll, polisen bryr sig inte om så lite...

Det blev iallafall en Fogelsta 1308, den får lasta 950 kg, det anser jag räcker. Har inte tänkt att korsa Sverige fulltankad. Då får jag en totalvikt på 1300, högre kan jag knappast gå då bilen får dra max 1400kg på B-kort.

Leverans av båten blir iallafall i december, jag har efter råd från detta forum och bekanta valt att ombesörja vinterförvaring själv. Så om ni ser någon frusen jävel åka Ryds 568 i centrala Stockolm runt Lucia så är det jag. ;)

Edit: Som ni vet så levereras inte Ryds 568 utan att säljaren åkt med köparen o visat funktioner. Annars hade jag aldrig gett mig ut nu...



Senast ändrad av Tally | 21 november 2008 | 16:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Första inlägget i maraton tråden 2009 Cool

Snart dax å sjösätta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinkade idag adjö till min lilla jolle då den åkte iväg på lite garantijobb. Inget allvarligt, en gelcoatskada i fören som säljaren orsakat samt stöldmärkning av motorn (det hade säljaren glömt)

Varför blir man glad i hela kroppen när man ser båten? :D

Satt o funderade lite på hydraulstyrning, vad säger ni om detta till 90hk, är det för fjolligt?  Någon som testat att sätta hydraulstyrning på sin 568 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick min båt levererad med samtlig kablage i en o samma strumpa. Det ser väldigt snyggt ut måste jag säga. Motorn sitter hissad ett steg och ingenting har hamnat i kläm när jag tiltat maximalt.

Så ja, det går att lösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Kul att tråden vaknade upp. Jag Har under vintern låtit montera på hydralstyrning påmin 568, av samma typ som Ryds kommer att ha som standard på sina -09:or Jag skall i dagarna få en Garmin GFS10 bränslefödesmaätare på plats också.

Jag har försök få reda på vilka givare som igentligen finns inbygda i min 90 HK optimax då jag även funderat på ett smartcraft instrument(SC1000 system monitor). En sak är ju instrument och ev tillkommande mätare (sc100 system link mätare) man kan koppla till, men motorn skall ju klara av skicka värden också. Som ex, vet motorn kontinuerligtoljetanksnivån? eller bara när den har passerat en viss minnivå dvs när den börjar pipa  osv .. Hoppas att det finns någon Mercuryexpert på mässan man kan få lite klarlägganden från.

/magnus

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla

Så var det snart vår igen. Förra årets modifieringar på båten var ett bord som jag kan rekommendera alla. Jag köpte det riktiga teakbordet och monterade detta så att man kan sitta bra runt hela bordet. Orginalbordet sitter aningen långt fram tycker jag. Bordet får utan problem plats i utrymmet under pulptelen.

Årets projekt blir att sy egna dynor i mörkblått sunbrella tyg. Återkommer med bilder när detta är klart.

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 31 januari 2009 | 13:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå dynor o bord. :)

Jag vill ha soldynan men inte fästet för bordet. Är det någon som har något tips på hur man löser detta?

En enkel men dyr lösning är att köpa soldynsatsen utan att montera bordsfästet, men det känns onödigt. Har inte sett någonstans där det bara går att köpa skiva och dynan.

Är det någon som har en mall för skivan och dynan kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla 568 fans.

Har precis inhandlat en 568 GTS å hoppas på en fin båtsommar. Tittar ut, det är -15 och mycket snö sommaren känns avlägsen men den som väntar på nått gott.....

Visst räcker det med att vaxa eller bör man bottenmåla? Båten kommer att användas efter norrlandskusten. Har hört att Lahega har bra produkter. Måste man rubba först eller räcker det med att tvätta. Båten är ny.

//AB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...