Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Rekommendera Poster

Hej

Finns det någon som har erfarenhet av akterkapellet? Hur är känslan i hytten, känns den trång?

Är det svårt att montera detta själv?

När man ej har det uppfällt, ligger det bra uppe på ryggstödet?

Finns det någon som har några bilder att visa upp?

 

Jag funderar nämligen att montera på ett kapell men skulle gärna vilja ha några åsikter innan jag slår till.

 

Mvh,

 

masten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjabba, på nedanstående Webbsida kan du se kapellet

 

http://www.ryds.se/Nav.aspx?pageid=330

 

H/Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 568 freaks,

 

 Jag går och funderar starkt på en 568GTI men kan inte bestämma mig för vilken motor. Var först inne på optimaxen, men efter att provkört en 568 med en 100hk EFI (4T)på Långedragsmässan, så blev jag helt tagen över den tysta gången. Jag har däremot inte haft möjligheteten att höra på en Optimax. Om man står och väljer mellan en 115 hk optimax eller en 100 hk EFI (samma peng..) till en 568gti, är det någon som har något bra råd?

 

// Magne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pelle,

 

Finns det inga fler bilder än denna som ni har i eran katalog. Skulle vilja ha hur det ser ut nedfällt, vilka rutor som går att vika ned mm.

 

masten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja? det finns säkert någonstans,men nu är jag på väg till oljeriket i väster,så då får du vänta lite.

Kapellet är gjort så att du viker upp sidorna,med rutorna,sedan rullas hela paketet upp på bågarna och man sätter sedan ett skyddskapell över paket så att blir en korv av det hela.Du viker sedan ner hela paketet mot akterskottet där du fäster det i bågen på den samma.Nackdelen är att korven hindrar in och utfart gedn akterskottsdörren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Gjorde samma fundering som du innan jag slog till....är nu lite jävig ifrågan antar jag

 

Optimax blev valet för min del ..högre effekt, bättre take off,högre toppfart,inte lika mycket rörliga delar och varken ljudet eller bränsle ekonomin kunde jag få till fällande dom för EFI n

 

 

//Thorax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När kommer bilderna?

 

 

masten

 

Senast ändrad av masten | 16 oktober 2007 | 18:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bläddrade i vårens båttidningar och råkade se att Ryds 568 är testad i Båtnytt 3-2008 tillsammans med 4 andra styrpulpet mellan 5,23 och 5,92 meter längd (de andra är AMT 185R, Askeladden 525 Excel, Nordkapp Enduro 600 och Yamarin 56 SC).

Ryds 568 är:

-- billigast.

-- snabbast.

-- bullrigast på toppvarv (med Mercury F100).

-- plus för smart badplattform bak och bäst insteg fram.

-- klart störst om man ser till invändig volym: beror främst på rejält höga fribord.

Vinnare är AMT 185R och Yamarin 56 SC får beröm för bästa förarplatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ÄNTLIGEN !!    568:an Beställd - Leverans 9/6

 

Magne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Vilken motor blev det?

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!!

Det blev en moppemotor (90hk optimax) pengarna istället till en skönhetsoperationg i form av ett äkta teak däck. Med en stålpropeller och lite medvind kanske man kan få den en bit över 35kn. Det har varit en kul tråd att följa, specielt när ni skulle över 40kn.  Måndag den 9/6 (18:00 senast) kommer ett stolt ekipage att lämna frihamnen och stäva ut ur hamnen mot Björlandakile.

/ Magnus

PS Jag trodde att du slagit till på en day cruiser? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Magne.

Du behöver ingen stålpropeller för att få upp den i 35 knop med en 90 hk optimax.

Jag har en 568 GTI med 75 hk optimax med teakdäck, och den gör med fulltank och 2 stadiga grabbar ombord 32 knop.

Med originalpropeller i aluminium gissar jag på att du gör ca 4 knop ytterliggare, alltså ca 36 knop.

Själv håller jag på och tittar på vissa modifieringar av min motor, och med dessa gjorda, så får jag ut ca. 107-108 hk. Ska bli intressant att se vad skillnaden i fart och acceleration blir.

Något som jag annars skulle vilja ha är hydraulstyrnng. Hade det på min tidigare båt, en Crescent stingray med 90 hk, och att gå från att ha kört den, till att köra Rydsen som saknar denna, är inte speciellt kul. Min 568:a drar något fruktansvär åt styborshållet, utom när man trimmar ut motorn rejält. Att justeraden lilla trimfenan gör inte någon jättestor skillnad. Då jag dessutom har tummen mitt i handen och ej anser att jag fixar att montera en sådan själv på Rydsen, så blir det minst sagt svindyrt att lämna in den hos båtfirman för montering. ca 12,000:- kostar det att få Hydraulstyrning monterat i efterhand hos min Rydsåterförsäljare Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, intressant inlägg. Jag var själv inne på hydralstyrning då jag läst om att 568 fick lite kritik för att sakna det jmf med konkurrerande modeller. Men jag blev direkt avrådd av handlaren. Huvud skälet var att det blir väldigt fladdrigt i låg fart, tex vid tillläggningar pga att man överkompenserar manövrarna. Det fanns tom en som kommit tillbaka efter ett par veckor och bytt tillbaka.

Är det någon som har erfarenhet en hydralstyrning på sin 568 ??

/ Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste isåfall var något unikt för 568:an, är inne på min andra säsong med hydralstyrning och kan absolut inte tänka mig gå tillbaka till vajer.

Definitivt inte svårare att manöverera och lägga till.

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag låter väldigt konstigt att en 568 med hydral skulle fladdra vid låga farter.

hydralstyrning är totalt överlägsen vanlig styrning.Motor drar ej under färd du kan släppa ratten om du skulle vilja det. Du får en styrning utan glapp och oönskade krafter.Alla som provet vet att det är så

Senast ändrad av bodpat | 04 juni 2008 | 16:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, Hydraulstyrning är överlägsen när det gäller allt. Utom tyvärr priset.

Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Jag är faktiskt lite sugen på att byta till en Dc. Vi har väl inte riktigt besämt oss för vad det blir ännu men det lutar åt yamarin 64 eller 68. 68:an är så rackarns dyr bara ... får spara lite till.

Trevligt med äkta teak. Lägg gärna ut lite bilder.

Du borde få upp den i 35-37 med rätt propeller lite vax och bra väder.

Kör hårt!! :)

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nafen

Hur modifierar du för att få upp effekten? Lite intressant ämne tycker jag Glad 

Är det enkla ingrepp?

Kan man göra detta på en 4-taktare också?

Garantin på motorn gäller väl inte om man justerar effekten?

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 06 juni 2008 | 01:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kolla så att motorn sitter hissad ett steg upp på akterspegeln. Sitter den i botten så kan detta nog göra så att båten drar mer åt styrbord. Min drar bara lite grann åt styrbord när motorn är helt intrimmad. När jag trimmar ut riggen lite grann så går den rakt.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tippset, skall se till att den är hissad ett snäpp, bilder kommer! // Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du som ville ev ville byta till dc.Jag hade en 2007 568 gti.Byte in den till en Bella 621 dc 115 optimax.

PÅ 568 hade jag 90 optimax. Den gjorde på loggen med två ombord 37 knop.

621 med två ombord på loggen 37 knop.

Det jag saknar på dc är stuvutrymmet.På rydsen fick man ju med sej hur mycket som helst snyggt undanstuvat.Vill du ha lika mycket med dej på en dc ja då får du minsann packa i kabyssen.Inte roligt om du vill ha ordning och reda.

Sammantaget kan jag säga så här .Om du abolut inte ska sova över på sjön behåll din ryds.

Vill du sova över så funkar våran bella vi får acceptera sämre packmöjligheter. det går  men som sagt vi saknar rydsens stuvmöjligheter.

Sjömässigt så tycker jag bellan går superbra men den är ju santidigt större och tyngre än 568 an som oxo gick bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bodpat

Värdefull information. Det där med stuvutrymme hade jag inte ens tänkt på.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på ett sy upp ett kapell att spänna över hela fördäcket och fixa iläggsskivor mellan toften i fören, lite camping kanske men ett alternativ till att tälta på ön.

/MagnusObestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otrolig tråd. Forumets längsta och handlar messt om vilken typ av propeller, stigning, hissning och grepp i vattnet. Samt hur fort den går.

För katten grabbar då har ni köpt fel båt. Ryds 568 GT är en Svensson-båt ingen racer.

Men som trådens ämne är så borde detta var uttömt, alltså Någon som har provkört Ryds 568 GT

Säkert en jättefin båt men men knappast något fartvidunder.

Trevlig sommar på er grabbar.

 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat ovan är taget tidigare ut tråden och är skrivet av pelleparyds.

 

 

Det kanske inte är en räcer men varför ska du hindra en vanlig svensson från att modifiera sin båt och hitta de där extra knopen...

Ditt inlägg var väldigt onödigt och kanske beror på att du har misslyckats med något när det gäller fart och din Utter....

/Audi



Senast ändrad av AudiRS6 | 14 juni 2008 | 22:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roland

Trevligt att du skriver i tråden iallafall.

Visst kan det verka galet men vad skall man göra om man inte är en svensson men ändå har familj och kids som inte skulle upskatta ex en hydrolift eller liknande. Man får göra det bästa av saken.

Det är heller inte fel att köpa en båt som håller sitt andrahandsvärde och som är säljbar den dagen man vill byta. Ex en hydrolift, formula eller andra båtar med större V8:or är i princip osäljbara.

Vi får väl se vad nästa båt blir. Troligtvis en svenssonbåt igen som ryds el yamarin men med lite högre effekt på akterspegeln. Tyvärr så finns det inte så många bra alternativ utan att slänga upp 3-400 tusen till. Den enda familjeracern som finns nu tycker jag är Yamarin 68 DC med 250 hk men tycker att den är aningens högt prissatt och lite felplanerad i ruffen.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skulle sammanfatta tråden så blir det något liknande detta, eller?

Ryds 568 GT är en bra båt som går mycket fint i vattnet. Med rätt motorval och rätt propeller går den hyffsat snabbt. Kvaliten verkar enligt de flesta vara mycket bra trots att skrovet inte är tillverkat med vacuum teknik (som flera tror, gäller 568 GTI från 2007) Mycket talar för att 568:ans viktfördelning med förare långt bak funkar bra.

Att 568:an även skulle funka bra som famlijebåt framgår det väldigt lite om. Hur är den med en barnfamilj i och en del packning för en dag ute på sjön? Bra med stuvfack verkar det finnas så en del av packningen borde få plats där. Hur går den i sjön med några passagerare i fören? o.s.v.

För inte grabbar har ni köpt den för att på egen hand blåsa runt utan det är väll en familjebåt?

(egen erfarenhet av Ryds att kompis haft en fin 510 GTS, bra båt som funkar fint i sjön)

mvh Roland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag kan hålla med dig men fart är kul därför skriver vi nog hellre om det. :)

Jag tycker att båten funkar bra som familjebåt. Bra stuvutrymmen, bra sittplatser, mjuk gång, stabil, ekonomisk.

Att lasta fören full med barn formor, mormor... är väl inte optimalt om man skall köra på full gas men jag brukar ligga runt 18-25knop när vi är så många och då fungerar det perfekt. Att köra 35 knop brukar inte vara populärt :) Framförallt så åker alla torrt pga de höga friborden.

Maxar båten gör jag bara när jag åker själv eller med andra likasinnade fartdårar...

Det som också skall lyftas fram är 568:ans driftsekonomi. Båten är otroligt snål. Den drar bara dryga halvlitern per distans vid normal körning. Din S64 drar nog i sig dubbelt så mycket bränsle som en 568 med 115 fyrtakt. Läste på marinepwer att S64 drar i sig 1,29 liter per distans i marchfart (34 knop)! S64:an kör du inte under litern utan snarare har du ett snitt på mellan 1,1 och 1,2 l/nm. 568:an drar inte ens över litern på fullgas :)

Dessutom kan jag traila båten vart jag vill utan att krångla med bilar/boggietrailers som måste kunna dra 2000 kg och som kräver körkort för tungt släp.

Om du lägger ihop alla dessa parametrar förstår du varför jag är nöjd med helhetspaketet.

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 15 juni 2008 | 10:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter mycket possitivt. Speciellt med bra bränsleeknomi nu när soppan är dyr.

Jo min Uttern S64 slurpar i sig en del soppa men så är båten dubbelt så tung. Men S64:an är helt underbar. Liknas vid sjöns motsvarighet till stadsjeepar. Hade en Uttern S52 förut men ville ha något större med mer möjlighet till stuvutrymmen och som även funkar med bra lass i båten. Vi har åkt 4 vuxna och 4 tonåringar och går stabilt i dryga 30 knop.

Ser man på helheten så verkar Ryds 568:an vara en bra både förstbåt som en som haft några båtar tidigare och vill ha en smidig, snabb och säker båt samt med hyffsad ekonomi.

Hoppas jag uppfattat det rätt.

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...