Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Rekommendera Poster


Är det någon som provkört en Ryds 568 GT

 

Hur går den i sjön?

 

Lämpligt motorval?

 

Fart?

 

Funderar på en mercury 115 EFI

 

 

//MaCro

post-19420-1394234674,7931_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en tidigare tråd som tar upp lite om detta.

Sök på 568 GT.

 

1. Går kanon i vattnet, torrt och mjukt även i rejäl sjö

 

2. 75 - 115 Hk rek, har själv 90 och har inte provat någon med 115. Går säkert bra då också men som med alla båtar är det en avvägning mellan vikt och effekt 90 hk 2-takt = 139kg, 115 =175kg.

 

3. 34 knop, fyra vuxna (loggad fart ej GPS)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret....kul att någon svarade till slut :)

 

Har beställt en 568 nu och ser fram mot första provturen.......

 

//MaC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis då

Är det just en styrpulpet man är ute efter är 568 helt underbar

Du kommer inte att ångra dig, ta ut henne i lite grövre sjö också, så får hon visa vad hon går för. En bra jacka, spöregn, grov sjö och spaken i botten = stort smile.

 

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har provkört och beställt en 568 GT. Jag provkörde med Mercurys 90 ELPTO och deras 100 hk 4-taktaren. 4-taktaren kändes aningen för tung för båten samt att det var bättre klipp i 2-taktare. 90 ELPTO är en rätt rå motor, lite bullrig. Å andra sidan är det rätt många kubik i tre cylindrar. Valet blev 90 ELPTO.

 

Båten går väldigt bra i sjön, den släpper lite vid väldigt snäva svängar. Det är en smaksak. För min del passar det. Jag har en 13-årig son, väldigt båtvan som ska använda den. Då känns det tryggare i jämförelse med en båt som biter sig fast i svängarna.

Jag skulle inte välja 115 EFI:n. 200kg på akterspegeln är för tungt. Det fungerar men båten kommer inte till sin fulla rätt. Den är nästan lika törstig som 90 ELPTO, framförallt vid aktiv körning. Jag sålde nyligen en båt med Yamaha 115 EFI(nästan samma som Mercury, riggen skiljer) och har haft en Mercury 90 Elpto, bränsleskillnaden känndes egal.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Jag råkade faktiskt beställa en 115 EFI ändå. Jag har snott runt överallt på nätet och letat tester och den verkade vara ok för att vara en 4-taktare. Dock så hade det varit kul med en riktigt rapp 2-taktare men denna gång fick de stigande bensinpriserna avgöra valet :)

 

Här är lite testdata som jämför optimax 115 2-t (170kg)med och 115 EFI 4-t(175kg) Ganska stor skillnad på förbrukning runt 20-30 knop.

(Obs.. jag vet inte vilken båt som de är testade på)

 

Liter/Nautisk mil:

KNOP:

            2-takt 4-takt

Max RPM 1,00 0,98

35 knots  0,95 0,72

30 knots  0,82 0,59

25 knots  0,72 0,55

20 knots  0,58 0,56

15 knots  0,65 0,63

 

KNOP:

RPM: 2-takt 4-takt

Max    40     39

-500   37     36

-1000  32     31

-1500  28     28

-2000  24     22

-2500  18     16

-3000  10      8

 

//MaC

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nice bild!!

 

Flyger ju fram....

 

1 vecka kvar till min båt kommer.......väntans tider

 

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har fortfarande ett par veckor kvar till leverans....suck

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen levererad och klar.

 

568:an med 115 efi blev ett riktigt fint ekipage. Går förvånansvärt fint i sjön trots lite högre vågor. Tyngden i motorn gör faktiskt att båten får en bra balans i sjön. Detta känns som en grymt bra styrpulpetsbåt = mycket båt för pengarna. Jag beställde båten med teaklaminat vilket helt klart lyfter känslan i båten.

 

Jag har inte kunnat testa toppfarten men den marschar fint i 30 knop vid drygt 4000 varv (4200 tror jag) då finns det minst 1000-1500 varv kvar. Hoppas på 38 knop.

 

Återkommer med mer info efter inkörning 8 - 10 timmar zzzzzzzz!

 

//MaC

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Jag säger bara .... GRYMT bra båt!

 

Testade med lite mer varv idag utan att varva ur helt.

 

c:a 5000 varv 37 knop direkt...

 

Den gör lätt 39-40

 

Testade även lite luftfärder idag på fina svall från en skärgårdsbåt och det fungerade kanon. Helt odramatsikt.

 

Grymt nöjd med denna båt

 

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Leverans imorgon!! grymt nyfiken måste jag säga!!

 

Thorax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att du är nöjd MaCro

 

Har nu själv kör ca 15 timmar och kan bara säga att jag är HELNÖJD.

Å du prova att lägg henne i 22-24 knop i grövre, krabb sjö tror banne mej att man skulle kunna ställe en kaffemugg bredvid sig--otroligt stabil båt.

 

Thorax tror inte du heller kommer att bli missnöjd.

Tips (om du inte kört mycket båt förut naturligtvis) trimma in motorn helt (mot skrovet)innan du lägger gasen i botten. Ett acc som duger helt klart för mig ialla fall.Sedan trimmar du ut tills båten blir lättstyrd och inte drar åt något håll. Men det här visste säkert alla redan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det skall vi naturligtvis testa grundligt :)

 

Har en liten fundering.E de nån som kör med stålprop?

Några åsikter?

 

//Thorax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej alla 568:or

 

Jag skall köpa en Ballistic stålpropeller när motorn är inkörd.

jag läste ett test mellan olika proppar och det är stor skillnad framförallt acceleration men även toppfarten blir bättre. Acc 2-3 sek och toppfart 2-4 knop snabbare !

 

Man måste bara kontrollera vilket toppvarv båten har sedan kan man beräkna fram vilken stigning och diameter som är lämplig.

 

läs detta test:

 

http://www.batmagasinet.no

 

anm: Michigan aluminium är standard

 

//MaC

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Visst blev det fint,och jag är väldigt nöjd med båt och motor.

Varvar nästan 5400 med den orginal monterade 19 alu proppen.

Det finns ju 350 rpm kvar att hämta :)

 

Kanske kan man hämta 150 rpm eller så med en rostfri?Ballistic?

 

//Thorax

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thorax

 

Tips det finns firmor som man kan lämna en deposition hos och låna propellrar med olika stigning.

 

Med en ballistic med samma stigning ökar nog inte varvet men toppfarten ökar 2-3 knop. (Mer grepp, mer stävlyft)

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thorax

 

vilken motor har du?

 

Knop?

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 115 Optimax och loggen går helt i botten.

Tror att jag skulle kunna få 150-200 rpm mer med rätt rostfri..(tunnare blad)men måste naturligtvis försöka låna en innan köp.Inte för att detta är nödvändigt på något sätt men det stör mitt sinne att ha outnyttjade rpm :)

 

Att gå ner till 17 tror jag är ett för stort steg och kommer medföra

övervarv.

 

Jag har googlat runt lite rörande ballistic och det ser ut att kunna vara rätt prop avseende pris/prestanda.

 

Vad varvar din 115 vid WOT Mac?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tja

 

Kul att en till har 115. Optimaxen går ju helt grymt (lite bättre acc än min 4-taktare) . Min varvar runt 5600-5700. Inte helt säker på det exakta varvtalet då alupropellern har en tendens att släppa när man trimmar ut. det räcker med en liten våg så släpper den. Loggnålen har i allafall passerat 40 hehe!

 

Det är alltid kul och köra mätare i botten. Tur att den inte visar 0-60 knop så hade det inte varit lika kul.

 

Om allt blir som jag tänkt nu med den nya propellern så borde den göra runt 43 knop. Jag har tittat på lite krossreferenser och Ballistic 13 3/8 x 19 bör passa våra motorer.

 

//Mac

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


hej igen

 

Vilket läge sitter din motor på akterspegeln. Är den hissad 1 steg upp (18mm).

 

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite osäker på vad du menar med hissad?Hur kollar jag det?

Angående trimningen så upplever jag den som väldigt känslig,nästan för känslig,men det kanske mer är en vanesak då det är så stor skillnad från min förra båt....

 

// Thorax

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja den är väldigt lätt att trimma för mycket. Det kan ju vara propellern som inte är så bra. En rostfri biter som bara den soch du kan trimma ut mer.

 

Med hissad menas att motorn sitter ett eller två bulthål upp i infästningen på akterspegeln. Min motor sitter ett bulthål upp. Jag tror att det finns 5 olika bulthål på motorn men 1-2 brukar vara lagom. Detta gör att du får högre toppfart. Byter vi till en rostri ballisitc så kan man nog hissa 2 steg utan problem. Det kan dock skilja från båt till båt.

 

Man få helt enkelt testa sig fram vad som känns bäst. Båten skall ju inte bara gå fort utan även fungera i lägre farter.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK!Jag skall kika på det vid tillfälle..

EFIn har ju ett max på 6400 rpm så det ser ut som du har en del möjligheter där.

 

40 knop är fullt tillräckligt för min del,men det gnager lite...så tankarna far iväg på vad man kan göra för något åt det även om det inte finns något egentligt behov :)

 

Va ute och körde ett varv runt Vinga nu på kvällen.Ganska grov sjö och måste säga att den tar sjön gött för att vara en liten båt.

 

//Thorax

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

6000 är maxvarv på min (rek 5000-6000) men runt 5500-5700 är lagom så sliter det inte så mycket plus stt det blir lite tystare och behagligare gång.

 

Tips 1: Testa och trimma ut motorn från lite under kvartsläge till nästan mittenläge samtidigt som du gasar. Trimma ut på detta sätt mot mittenläget på trimmätaren först när du passerat c:a 25 knop. Trimmätaren brukar jag ha nästan rakt upp vid maxgas. Stor skillnad på acc.

 

Tips 2: åk till Lindahls motor i Frölunda. De har testpropellrar som du kan låna mot deposition.

 

//Mac

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Har nu beställt en 568 gt med 115 optimax. Leverans v.33 längtar som en galning! Skulle ni säga ett en optimax accellererar bättre än en förgasar 2t? Vad tycker ni om ljud nivån? Allmänt om motorn?

Ser fram emot era svar! Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till ett bra båtval. Köp sedan till en ballistic stålpropeller så går den som f...n.

 

Satte på min nya ballsitic i förrgår. Fick en toppfart på drygt 42 knop :) ´ (Ensam i båten) (41 men 2 pers). Jag köpte en 19 propeller men skall även köpa en 21 inför nästa år då jag skall hissa motorn ett steg till. Målet är 44 knop vilket nog inte är en omöjlighet.

 

Nu skall man även räkna in att båten har varit i saltvatten sedan den 21 Juni så det är lite snäckor under vilket drar ner farten men 1-2 knop.

 

Grym båt tycker jag!!

 

Hoppas att du blir nöjd.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att optimax acccar så mycket bättre än förgasarmodellen men den drar avsevärt mindre bensin. Optimax 115 kommer att passa perfekt på 568:an.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Mac!

 

Jasså du fick köpt en...hmm nu blir jag ju grymt sugen på detta.

Har du lust att ge lite mer info.Hur blev acc och grepp?

Ökade du varvtalet?Köpte du den på lindahls?

 

//Thorax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Accet blev helt klart bättre så även greppet. men framförallt så kan jag trimma ut riggen till över halva trimmätaren. den släpper inte på långa vägar som den gamla aluproppen gjorde. Den gamla var allt eller inget grepp när man trimmade ut men med ballistic så släpper den gradvis men aldrig helt. Sen så låter den mycket mer aggressiv än innan.

 

Jag hade räknat med en varvtalssänkning med 13 3/8 x 19 men jag fick mer varv c:a 100-150. Jag tror att en 21 hade passat 568:an perfekt om man hissar motorn 2 hål på akterspegeln. Jag har hissat et hål idag men vattnet passerar precis över den undre antikavitationsplattan och sprutar ut åt sidorna istället för in i propellern.

 

Åk till Lindahls. Om man bestämmer sig för att köpa en propeller så kan du testa dig fram till du blir nöjd. De har nästa alla storlekar.

 

Jag köpte min prop via en annan kontakt. Jag fick lite rabatt (typ några hundralappar) men med facit i hand så skulle jag köpt den hos lindahls med tanke på testmöjligheterna som finns. Nu måste jag köpa en till så det blev ju inte en bra affär ändå :) fart och knop kostar men det är kul

 

Vilken motor hade du?  115 optimax eller?

 

Kolla in propellern i mitt fotoalbum

 

//Mac

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...