Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Rekommendera Poster

Hej

Såg att någon klagade på att vi snackar propellrar och fart hela tiden men det är faktiskt en väldigt viktig fråga när det gäller 568:an. Standardproppen är på gränsen till usel då den har sämre acceleration, grepp, tiltkänslighet och toppfart. Som Thorax förbättras accelerationen avsevärt och greppet vid girar är mycket bättre. Att vi dessutom får 2-3 knop till är ju inte fel. Men jag kan förstå att det blir lite tjatigt Cool

Det finns dock ett problem med Ballisticpropellern som gör att iallafall jag löpande undersöker ett alternativ. Varvet vid marchfart runt 25 knop blir lite väl högt med Ballistic eftersom den surplar i sig lite luft i dessa farter. När sedan farten kommer upp i över 30 så rättar det till sig.

Det hade varit väldigt intressant att göra ett test rakt av mellan Ballistic och LaserII eller varför inte den nya Enertia!!'

P.s Kul att se gamle Thorax tillbaka i tråden.

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 18 maj 2009 | 19:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja !! Enertia ser ju mycket lovande utCool åtminstånde enligt reklamfilmen.

Kanske måste man göra en ny marknadsanalysFoten

Å ja,vi diskuterar mycket propellrar i denna tråd eftersom flertalet av de som hänger här finner ämnet intressantare för en 568 än variationerna på bottenfärgFlört

 

Bifogar youtube länk med reklamfilm för Mercury Enertia

http://www.youtube.com/watch?v=GixydcYMcT0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Brukar det ingå ett förvarinfsfack strax under ratten till 568 för sjökort osv eller är det xtra?

Hålsn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det ingår ett förvaringsfack under ratten på 568:an. Perfekt för sjökort mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler frågor...

 

Hur brukar man göra på dessa båtar när det gäller länspumpning? Att regnlänsen finns är jag med på men hur är det med övriga skrovet? inte mycket man kan se av det under luckorna...

Lämpligt att montera fast pump eller finns det inget behov?

 

Hälsn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad jag kan se ner i inspektionsluckan (litet hål, stort som en fem krona) på min båt, så är det kruttorrt. Jag har läst här på tråden att en del haft vatten (kondens?) på flera liter under en säsong. Men jag har inte hört att någon installerat en fast läspump.

 

MVH

 

magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Finns det över huvudtaget någon hängiven 568:a ägare som någonsin provat på en Laser II ?

Jag blev inte riktigt klok på vad ballistic:en gav MaCro och Thorax i deras hängivna test, men det var väl storleksordningen 2knop. Vad skulle en LaserII ge, 3knop??? Enertia:an är väl tyvärr till för 135 hk och uppåt?

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle väldigt gärna testa en Laser II:a eftersom jag tycker att Ballisticproppen tappar lite runt 25 knop. Letar efter en 19p till salu så kan vi få till ett test.

Det hade varit perfekt med en Enertia men tyvärr så kräver den nog ett större underhus. Jag skall kontakta marinepower och se om den finns att få tag i till 115 hk.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillater meg å blande meg inn, for her kjenner jeg meg ikke igjen. Min nye 568 gts med 115 optimax, 13x19 original alu. propell har max 5200 rpm og max 34 knop. Jeg har blitt anbefalt 17'' propell for å få opp max rpm., men er usikker på om dette er riktig. Forhandler i Norge mener at denne båten gjør max. 35-36 knop med 115 hk., tester jeg har lest viser 35,7 knop med 100 hk. 4-takt. Noen som kjenner til om disse dataene stemmer, og hva som kan være feil dersom disse er feil? Takknemlig for svar.

 

Jeg undres også litt om noen har funnet en god løsningfor å kunne lukke luken over ankeret akterut? synes denne løsningen er dårlig da luken ikke lar seg lukke dersom ankeret er i bruk (ganske ofte), dette medfører ulempe om en skal benytte badestigen...

Mange gode innspill i dette forumet, har ikke funnet like godt i Norge...Flört



Senast ändrad av merce | 30 maj 2009 | 21:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till 568:a tråden!!

Jag tycker att det verkar konstigt att du inte får båten att gå snabbare. Jag vet att 568 GTS väger något mer än GT-GTI modellen. Detta kan påverka men bara ytterst lite eftersom det bara skiljer 20-30 kg. Viktfördelningen kanske skiljer sig mellan GT och gts modellerna. Jag har inte testat gts och kan därmed inte ge ett bättre svar.

Några saker att tänka på:´

1) Lasta inte för mycket vikt fram i båten. Om du kör med standardpropeller och ett par personer fram i båten så kan det bli svårt att få rätt stävlyft. Båten måste ur vattnet för att komma  upp högre hastigheter.

2) Kontrollera även att motorn är hissad ett steg upp på akterspegeln. En del återförsäljare monterar motorn längst ner vilket ger för mycket motstånd. 1-2 steg upp är optimalt beroende på vlken propeller som används. STD=1 steg upp, Ballistic= 1 steg upp, LaserII=1-2 steg upp.

3) Du skall ha 19P propeller. 17p ger bra acceleration men låg toppfart.

4) Trimma ut motorn rätt. 1/4 på trimmätaren med std propeller och nästan 1/2 med stålpropeller.

Lycka till!!

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en 568 GTS 115hk optimax. Med 2 per i båten och ett varvtal på 5450-5500 och ca. halv tank så gör min 35 knop. Ensam i båten, halv tank och ca.2 m/s i ryggen så har jag 38,5 gps knop.

Någon som kan berätta hur jag ser om min motor är hissad 1 steg.

Tack

///Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Hissad ett steg..du har ett fritt hål kolla på motorbultarna. Detta montage är det vanligaste det som verkstaden använder när det gäller optimax motorer. Det går inte sätta den stumt får då inte plats i motorbrunnen, det jag gjorde var efter mont av Lase ll propeller hissa den ett hål till, greppet otroligt från denna rostfria propeller. Enligt proffs som jag rådfrågat så kan jag hissa den ytterligare ett hål steg för att få mera båt ur vattnet vilket ger högre varvtal och lägre bränsleförbrukning. Denna hissning får dock ble till nästa säsong. Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Hissad ett steg..du har ett fritt hål kolla på motorbultarna. Detta montage är det vanligaste det som verkstaden använder när det gäller optimax motorer. Det går inte sätta den stumt får då inte plats i motorbrunnen, det jag gjorde var efter mont av Lase ll propeller hissa den ett hål till, greppet otroligt från denna rostfria propeller. Enligt proffs som jag rådfrågat så kan jag hissa den ytterligare ett hål steg för att få mera båt ur vattnet vilket ger högre varvtal och lägre bränsleförbrukning. Denna hissning får dock ble till nästa säsong. Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Ska kolla nästa helg när jag kommer ut till landet. Jag antar att man behöver hjälp med att hissa motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du klarard det med hjälp av en kompis, du behöver en motorlyft sån som är för bilmotorer, eller något likvärdigt (kran travers lyftblock). Du fäster en lyftögla i svänghjulet. Sen bar lyfta...glöm ej täta alla genomföringa med sika sen bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er,

Jag har införskaffat en ny 115 optimax som jag håller på att köra in. Efter någon timme kunde jag inte hålla mig och gav fullt i några sekunder: 40,4 kn på gps:en  och tryckloggen gick förbi kl.6.  Det kändes nog som, men optimal trimmning, lite mindre sjögång o mer tid, kunde det blivit ännu mer.  kanske att den kunde ha varvat mer, den gick bara upp till 5200 eller 5400 rpm, jag han inte se så noga.

set up:Hissning ett snäpp och standard proppen. 

planen är en laser II om det inte finns bättre erfarenheter.

 

// magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Takk til MaCro og Donsteff, flott å få andres synspunkter. Mtoren min er sitter ett hull opp. det ser ut som om andre med 568 GTS oppnår tilsvarende resultater som jeg - i allefall en liten trøst..Glad Jeg skal være nøye med vektfordeling neste tur for å se om jeg kan oppnå bedre hastighet. Noen som kjenner til at motoren endrer karakter etter ca. 25 timer over 2000 rpm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

När motorn är ny är den programerad att ge mer olja för inkörningen.Tror dock det var under de första 10 h men jag är osäker,

Tror att detta debatterats tidigare i denna tråd,själv märkte jag inte av någon större karaktär förändring mer än att oljekonsumtionen gick ner.

 

//Thorax

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Takk for svar. Har blitt fortalt at motoren skal løsne ganske betraktelig etter ca 25 timer, men er nok noe usikker på om dette stemmer. Er også bekymret over om det kan være feil på motoren når jeg kun oppnår 5200 rpm på max., da med 19P propell, motoren heiset ett steg og tilt ca. 5,1 (på smartcraft) - skal forsøke med en 17P i løpet av neste uke, og forsøke å skrive ned erfaringen med denGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Var det någon som fickpå en Laser II till sin 568? / Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letar just ny efter en laser 2 20 pitch men det är svårt att hitta. Jag kommer att hissa min motor nu i veckan ett hål till (två steg upp). Återkommer.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laser II börjar på 21 när det gäller mellanväxelhuset dvs upp till 115hk, 135 och uppåt med stora växelhuset så finns det 19. Jag har 21 på min 115hk och det kan ja verkligen rekommendera, motorn hissad 2 steg dvs 2 fria hål upptill. Jag fått problem med vattentrycket det minskar från 4000 varv och uppåt för att sedan larma så jag måste ta upp den i veckan och byta impellern. Jag ska då samtidigt hissa den ytterligare ett hål då denna propeller tål det har sånt bra grepp och jag kommer förhoppningsvis komma perfekt på maxvarvtalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havstulpan.

Problem med vattentrycket?? Kanske inte är en bra idé att hissaSkrattande Tycker det verkar konstigt. Pratade med Lindahl Motor i GBG och de sa det inte skulle vara någon risk för att vattentrycket skulle sjunka vid hissning. Dock kan det bli problem om du hissar max.

Men sa du inte att du hade en 20P propeller. Jag har just hittat en 20P som jag tänkte köpa. Den har suttit på en Mercury 125hk tvåtakt. Jag blir fundersam när du patar om andra växelhus. Tror du ovanstående passar  min Mercury F115EFi ??

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laser 2 propellern börjar på 19tum för oprimax 75-115hk. Om du monterar laser 2 kommer du tappa ca 100 varv mot 19tum aluminium. Hissar du 1 steg gentemot aluminium kommer du hamna rätt. Jag skulle rekomendera att använda 19tum. Har själv 19tum på 75hk optimax med Ryds 510gti. Min kompis köpte samtidigt til sin 568 med 115hk optimax. Vid 1 steg hissning samma varvtal som aluminium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min handlare servicekille slog upp i katalog och sa att den minsta är 21 för upp till 115hk (mellanväxelhuset). Den 20 som tidigare inlägg köpt är troligtvis till det större växelhuset som börjar på 135hk Optimax mm. Om det finns LaserII 19 till 115hk så har han gett mig fel uppgifter tyvärr. Samma mekaniker som är väldigt erfaren av tävlingskörning bl.a sa att det ingen fara hissa fullt upp, det som kan begränsa sa han är att båten kan vara trög få upp i plan. Jag har problem med vattentrycket avtar efter 3000 varv, köpt impeller idag och hoppas det är det felet byter hur som helst så är det gjort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis köpt en 568...hur tungt ankare ska jag ha? 8 eller 6 kg samt 2 m kätting.

:) Mats

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vikten på ankaret har viss betydelse men det är även typen av ankare du skall fundera på. Vilken typ av botten är det där du mest håller till och skall ankra? Du kan behöva flera typer ankare i och för sig beroende på vilken botten det är där du skall ankra. Jag kör med 2 meter kätting sista biten vid ankaret, funkar bra för min lilla båt (5,7 meter, Yamarin 5820/58BR).

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...