Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Rekommendera Poster

Jätteproblem med detta i Danmark för några år sedan hahahaha Beror nog i så fall på danskarnas sätt att använda trailer, eller hur kommer det sig att detta jätteproblemdrabbade just dessa stackars danskar???

Skrattande

Borde det inte finnas 10-20 gånger fler rydsbåtar i Sverige, och ändå är det dessa danskar som råkar ut för detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, det beror helt enkelt på att i Danmark så är det ont om båtplatser och en stor del av fritidsbåtarna trailas till och från varje gång och uppenbarligen är inte Ryds byggda för detta. Konstigare var det inte, så skratta inte ihjäl dig. Vidare så kommer denna information direkt från en representant från Ryds så skratta åt honom med du för han fattar väl inget heller? eller hur vill du ha det? Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, men jag väljer att fortsätta skratta åt just dig och ditt utlägg om dessa stackars danskars jätteproblemSkrattandeSkrattandeSkrattande

Visst känner även jag till att det fanns några ägare för ett antal år som råkade ut för detta, men att beskriva det som ett jätteproblem för just danskarna....nä, det tycker jag bara är fånigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja det var rätt många båtar som Ryds tvingades skrota pga av detta. Kan väl tillägga att det inte bara var i Danmark men problemet var störst där eftersom trailing är mycket vanligare där än här. Jag vet inte exakt hur många båtar det rörde sig om totalt men visst tusan är det ett jätteproblem för en tillverkare att man bygger båtar som inte håller utan spricker och att stödhjulen far rakt igenom. Tycker du att det är småsaker som man skrattar åt?? Köp en sådan och kör i lite farthinder så får du skratta varje dag. Kul va, ett gott skratt förlänger livet så lycka till.

PS, förstod att jag skulle trampa på några ömma tår med dessa fakta. Kan väl tillägga att jag tycker flera av Rydsbåtarna går kanon i sjön för att jämna ut det lite men tyvärr är inte det heller Ryds förtjänst eftersom dom bygger på Amerikanska Sun Bird skrov från tiden då OMC ägde Ryds så det får vi tacka jänkarna för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog RYDS klarat sig bra jämfört med en del andra nordiska tillverkare på sista tiden. T.ex. Uttern och Askeladden har ju, minst sagt, haft lite problem ocksåFoten

Jag vidhåller fortfarande att det i dessa samanhang inte kan pratas om ett jätteproblem med tanke på hur många båtar RYDS producerar varje år...

Nu lägger vi ner det här. Ska sätta på en skiva med en svensk medioker artist som enl. honom är Jättestor i Japan, och koppla av en stund. I övermorgon ska min ryds trailas till sjösättningsrampen och sjösättas. Hoppas den håller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver nog inte vara orolig. Efter 3 säsonger och 40 mils trailande per år så fungerar min mer än perfekt.

Tyvärr finns det alltid folk som ser välden genom nattsvarta negativa brillor. Glöm inte bort att 568:an väger nästan 700 kg utan motor. Den gamla 550 Gt som 568:an kommer ifrån vägde 550kg. Nog har det hänt en del sedan 90-talet

Nu är det snart dags för sjösättning, Någon som testat Laser II på 568:an ännu??

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag har uppgraderat mig i motor, kom över en ny optimax 115 hk utan att behöva lägga allt för många tusenlappar extra. Så nu funderar på en Laser II. Den finns, om jag förstått det rätt med 20' stigning jmf ballistic som finns med 19' och 21'. Throax test (tidigt i denna tråden) indikerade att 19 var lite för lite och 21 för mycket. Du skrev någon gång om att man kunde  låna av någon firma i VFrölunda

Jag får inte i båten förän i mitten på maj och så får jag ju köra in mortorn först...zzzzzz

/ magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har äntligen sjösatt! Båten går ju som en dröm. Tog ut henne i lite sjö och det var minsann en härlig upplevelse. Stabilt o torrt!

Har lite småproblem nu när den är i sjön:

Varvtalsräknaren och tiltindikatorn funkar inte alls. Tiltindikatorn går dock i topp när jag slår av motorn. För mig känns det som glappkontakt (klåpare på marinan som installerat) men var?

Skallret från bakdörrn, någon som har något bra sätt att lösa det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har även skaller från Batteriluckan.

Några tips på lösning?

Sen spänner låsningen som är till stuvfacket framför vindrutan väldigt dåligt. Tips med åtgärd?

 

// Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vanlig tätningslist självhäftande är bra mot skaller, om inte låset tar tillräckligt hårt kan du säkert kröka öclan som ska greppa mot hållaren. Ja har Laser ll 21 motorn hissad sitter i tredjehålet uppifrån på min 115 Optimax. Varvtal 5500-5600 varv (smartcraftinstrument) toppfart ingen passagerare bästa tänkbara förhållanden 44-45 knop. Har även skaffat ett propellerlås för att få ha den ifred. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mr Sea Ray

Här kommer lite svar på dina inlägg om tunna laminat, men det är väl inget nytt för dig, men kanske att andra som inte är lika insatta i detta vill ha fakta i stället för ”skitsnack”.

Året var 1993 som ny tillträdd OMC chef i Danmark fick jag en rivstart med backen i. Ryds hade expanderat till oanade volymer varför man valde att lego producera båtar utanför den egna anläggningen i Ryd. Den modell som hade den största volymen var 435FC. Vi tillverkade denna modell på tre lego fabriker, Bella, OMC,s fabrik i Frankrike och hos en fabrikant och pristagare, som Årets företagare i Sverige, och det var de båtarna som gjordes där som blev det stora problemet. Som ni säkert vet så har det gått åt skogen för de flesta som fått den utmärkelsen, typ Refad, Christer Eriksson etc. och den här killen var inget undantag utan snarare bekräftade regel.

Problemet bestod i olika saker men grund orsaken var som Mr SeaRay skriver att laminatet i dessa båtar var för tunt. Ett annat var att Danskarna monterade Honda 50hk med en vikt på det dubbla mot vad en 30hk OMC motor vägde, som vi rekommenderade som max. på båten.

Det tredje problemet var att Brenderup på den tiden fått för sig att ta fram en ”snik” trailer som saknade köl rullar. Båten stod alltså bara på två sidorullar som var placerade där båten hade det även normalt svagaste laminatet. Vi gjorde en beräkning som sa att laminatet skulle var 23 mm för att de skulle ha en chans att hålla som en parantes så är i dag Storebros tjockaste laminat 24 mm.

Emellertid så var det största problemet de totalt 132 st 435FC som tillverkades levererades från Mäster i Arvika. Man kan tycka att vi borde ha haft bättre kontroll på produktionen, men fabriken hade tidigare varit stor lego producent åt större företag än lilla Ryds, så vi litade på honom.

Det tog mig och mina medarbetare ett år att hitta och kontrollera alla båtarna. Det slutade med att 127 st fick nya båtar och till en total kostnad av 7,8 milj. blev alla utan OMC, som fick stå för kostnaderna, nöjda. Mäster i Arvika hade då gått samma vägen som Refad och kompani.

Hoppas att detta förklarar vad som är bakgrunden till Mr Sea Rays kunniga uttalanden i forumet.

Jag vill också tillägga att vi givetvis liksom andra tillverkare inte är felfria, men jag kan med säkerhet säga att vi i dag är det båt tillverkande företag som har den lägsta reklamationsprocenten av alla i Skandinavien.       

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har precis fått min nya 568 Gts  115 Optimax. Är det så att bränsle förbrukningen är mycket högre under inkörningsperioden?

Jag har kört ca 120nm varierad gas. Ligger jag på 3500-4000 varv så kommer jag inte under1,1 liter är inte detta mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det låter väldigt mycket. Visst drar båten något mer under inkörning men du skall inte ha en förbrukning över 1 liter. Har du tiltat ut motorn rätt när du kör?

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 28 april 2009 | 20:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ang förbrukning

H hur mäter du den? har du en flödesmätare eller smartcraft instrument, eller manuella beräkningar? 

// magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enl körfakta med Laser II 19 5750v 39kn 1,0 Liter/Nm, med aluminium prop 19 5400v 38kn 1,03Nm,  vid 3400v 20kn 0,70Nm, 4400v 30kn 0,80Nm .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för gamal motor som måste köras in under lång tid. Låter lite stenålder. Är det ett måste på Mercurys 2-taktare? Är dom inte klara direkt som många andra? Verkar som dom ligger lite efter i utvecklingen, Är det det som kallas utvecklingsstörd? Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Sea-Ray det verkar som om du är lika kunnig vad det gäller motorer som Ryds tunna laminat.

Alla motorer ska köras in! Detta är en grundläggande regel vad det gäller all motorteknik. Mercurys motorer liksom alla andra märken har en inkörningstid där motorerna får lite extra olja och bensin. I Mercury Optimax fall så är den tiden ca.2 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea-Ray har väl aldrig köpt en ny motor....

Fast å andra sidan så kör man ju inte in en bilmotor mer än att handlarna brukar rekomendera att man inte skall fullgasa de första milen. Men det är väl bara sunt förnuft egentligen.

Å eftersom många inte har det så gör man väl en inkörningsinstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, skulle en laser II ge en (1) knop från 38 till 39 kn?   // Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Du som påstår dig kunna Ryds, Vet du då inte om det tunna laminatet?? Fråga Ryds dom vet iallafall eftersom uppgifterna i mitt tidigare påstående kommer från just en Ryds representant (inte återförsäljare)

Köp en Yamaha 4-takt istället så slipper man 2-taktsstenåldern med inkörning och allt vad det innebär med 2-takt. Yamahan är det bara att gasa på med så där hade du fel när du påstod att alla motorer skulle köras in.

Fel med motorerna och fel med Ryds, hur är det med kunnskapen egentligen?Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte förstått det redan, så jobbar Pelleparyds (Det kanske du t.o.m.) kan ana med hjälp av hans namn här i forumet?) på just RYDS, så han har nog mer koll än de flesta (inkl. du själv.) ang. detta med Ryds båtar.

Vad är du ute efter med alla din spydigheter åt allt och alla? Finns det verkligen ingen annan tråd du kan gnälla av dig i istället för att sprida din dynga i den här tråden. Jag tror redan att du gjort din åsikt klar, om att du tycker Ryds är skit och Merkury är inte ett dugg bättre..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt om jag klev på en öm tå. Jag jobbade med Ryds under många år och var där du aldrig kommer att vara idessa båtar så jag vet hur det ser ut bakom den blanka (men skrovliga) ytan, så jag vet vad jag talar om, ja. Att mercury är skit har jag aldrig påstått. Jag har själv en liten gamal 2-taktare som går och går samt en Mercruiser som nyligen rasade och i den förra båten så pajade 2 st så dessa är jag lite tveksama till och nej. Inte handhavadefel eller slarv. Naturliga slitageras, bästa oljorna, bästa servicen, lugn körning osv.

Beklagar att du tog illa vid dig av att jag presenterade fakta som försökts tystas ner under en lång tid. Skall aldrig göra om det igen utan ljuga om hur bra allt är istället för att undvika att någon såras. En lögn är tydligen bättre, eller. Läser du Hänt i Veckan också, eftersom lögnen tydligen är bättre än faktan? Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du kalibrerat SmartCraft instrumenten? Min handlare säger att man måste kalibrera dem både vid full och tom tank. Har sjäv inte gjort det ännu, men man hoppas ju att de ska fungera bra.

Är det någon som har erfarenhet av SmartCraft??

 

Ska själv sjösätta nästa helg om isen är borta. Börjar vara riktigt sugen nu. Båten är vaxad och klar. Har även monterat ett Outboard cover.

www.outboardcovers.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag har en Yamaha 4-takt och den skulle köras in, men det är säkert ett feltryck i manualen.....

Läste du inte Pelleparyds föklaring angående tunna skrov? Om det stämmer till 100% kan jag inte avgöra men det lät rimligt iallafall.

Och nej, jag har ingen Ryds idag...hade dock en Ryds 500HT under 17 säsonger och jag hade inga problem med den.

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte klivit på nån öm tå, däremot undrar jag vad du är ute efter då du inte tillför denna tråd annat än en massa skitsnack. Ryds har väl inte försökt att tysta ner några fakta under lång tid som du skriver. Tvärtom presenterar t.o.m. deras egen representant här i tråden en lång förklaring om vad det var som hände för ca 15 år sedan. Vad är det för lögn du pratar om som du påstår att jag skulle vilja lyssna på hellre än fakta???

 

Nä, skärp till dig istället och sprid ditt skitsnack på nått annat forum istället. Har du inget vettigt att tillföra, och det har du defenetivt inte, så är det bättre du är tyst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Smartcraft så görs den i varvräknaren där kan du under CAL2 göra kalibreringar antingen Gör man ingenting man väler ett Default läge detta läge går bra om man inte har oregelbundna tankformer. Vill man få det mer exakt ska man välja kalibrera tom, 1/4, 1/2, 3/4 och full tank som din handlare säger. Men för att du överhuvet taget ska få det fungera måste du ha en speciell tankgivare som har rätt ohmtal (ersätter originalet) denna kopplas ihop i en kabelhärva som är option...om något är krångligt så är det Smartcraft jag fick köpa 2st extra kablar för (2900kr) att kunna koppla in paddelhjulsgivaren...samma kabelhärva ska tankgivare och ev pitotgivare anslutas. Men har du dessa kabelhärvor så kan du få ut max full Smartcraft ur dina instrument. Men bra blir det...

Sen Laser ll 3 knop borde var mera rätt en 1 knop extra. Min 20 ligger ej långt från maxvarv hissad (sitter i 3:e hålet) på 115 Optimax. De specialister jag varit kontakt med säger den går hissa ytterligare men då finns risken den blir trög få igång innan den börjar greppa ordentligt. För sen är det grepp som bara den även uttiltad kraftiga svängar. Jag rekommenderar verkligen den propellern. Den sitter som standard på 135hk och uppåt för övrigt.

 Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

smart craft: måste man ha en paddelhjulsgivare för att få in fart i mätaren? jag har en smartcraft monitor som jag skall koppla in nämligen, så jag vet inte riktigt vad man får över till instrumentet, utan att sätta in extra givare i motor o tankar osv.

Laser II : 3:e hålet? nu är jag inte med alls Obestämd  Inne bär det att din har motorn hissad 3 hål upp?  tidigare har några skrivit att 2 är på gränsen då blir ju 3 väldigt högt eller är det omvänt för det är vål fyra hål så då blir hissningen 1 snäpp ????

// Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag trimmar ut motorn så mycket det går innan den släpper. Däremot så har jag inte calibrerat smart craft instrumenten. Skall göra det till helgen. Tack för alla svar och komentarer.

Åtyerkommer om jag har någon annan fråga det verkar finnas mycket kunskap på denna tråd.(även om åsikterna verkar vara lite blandade)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...