Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Rekommendera Poster

Tjenare!

Jag funderar på att byta badstegen på 568:an mot en teleskopisk varaiant, som ger ett extra steg. Är det någon som har erfarenhet av att byta badstegen? Jag tror att den jag hittat en model som har exakt samma cc som orginalet.

 

// Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Är ny här på Maringuiden.

Har i alla fall blivit ägare till en RYDS 568 GTi -07 med en Mercury F90 ELPT. Allt fabriksnytt och aldrig sjösatt.

Den står fortfarande kvar på marinan men ska vara i havet till påsk. Längtans tider! ;-)

Fick med en begagnad dynsats i nyskick och har funderingar på att skaffa ett bord som man sätter i fören. Dynan man lägger på bordskivan fick jag med i dynsatsen  och jag antar att man änvänder den för att få en solbädd fram?

Hoppas nu jag gjort ett bra val av båt coh att sommaren blir solig.

//F Linderson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

På mina två senaste nya båtar (Ryds 568 och Bella 621 DC) har jag ej bottenmålat, kör i sötvatten. Jag har vaxat båten istället för att bottenmåla.

Det jag gjort är att jag 2-3 gånger under sommaren tagit upp och tvättat (högtryck) för att det mesta skägget/slemmet skall försvinna. Skrovet kan dock bli en aning gul-brunt. Detta tvättar jag bort i slutet av sommaren med en oxalsyra-lösning.

 

Har provat såväl dyrt  vax, biltemavax och nanoteknik...dock ingen större skillnad förutom att nanovaxet är extremt lätt att lägga på.

Hoppas jag gett lite svar på din fråga och lycka till med båten.Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Följt detta stora forum länge kul det vaknat till liv igen! Jag har en 568 GT med 115 hk Optimax fölt inläggen om propellrar jag har bytt bort min 13x1 1/4 x19 alu propeller mot en 13x1 1/4x20 Quicksilver Laser II stålpropeller. Vad tror ni om det? Varvtalet sjunker kanske 200 varv eller? Enligt förra ägaren gick den 40 . Men borde ändå ge mera fart på ekipaget hoppas jag. Motorn hissad ett hål. Eftersom ja inte kört båten i sjön så vågar ja inte hissa den ett hål till innan ja får besked om resultatet. Åker oftast ensam eller max 2 i den. Har inte läst om någon som testat med denna propeller, tror ni den är fullt i klass med Michigan Ballistic? Väntar febrilt till islossning så jag får testa den får återkomma med resultatet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laser II är bättre en ballistic du kan hissa den minst 2-3 hål varvtalet kommer någ att gå ner ca300 varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vad roligt höra, köpte den väldigt billigt 2500kr enbart testad! Tror du jag kan göra detta direkt hissa den ett extra hål (till 2 hål)...det är ju inget man gör direkt precis...en rejäl klump. Ja varit inne på det men inte tordas...kanske suger luft i tiltning vid svängning?  Då du tror varvtalet minskar då borde min lilla ökning i stigningen komplettera detta. Rent teoretiskt borde det funka...tror det gör 4 extra knop då jag verkligen nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem att hissa den till 2 hålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack då ska jag göra det hissa den ett hack till! Gör det innan sjösättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!  (mitt första inlägg här)

Funderar starkt på att skaffa en Ryds 568 GTi med Optimax 90hk. Efter att ha surfat runt lite så finner jag en variant som kallas Crossmax. Är det någon egentlig skillnad mot vanliga 568:an? Eller är det samma båt? Tänker även lite längre fram på bla andrahandsvärde osv.

Hälsn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kul du fastnat på 568:an en underbarbåt, hade en 530GT förut den gick bra i sjön men denna har ett helt annat stävlyft. Jag har 115hk på min och hissade den ett extra hack då jag monterade 20 Laser II stålprpopeller på den innan sjösättningen. Jag tycker inte du ska ta en mindre motor en 90hk, båten väger 695kg otankad. CROSSMAX är en precis lika dan båt men säljs med det namnet av INTERBOAT handlaren då ihop med 90 Optimax. På köpet får man dessutom: Styrpulpetöverdrag, dynsats, Securemärkning, DEFA startspärr och 1 års fri sjöassistans. Allt detta gissar ja kostar minst 16000kr om du ska köpa det löst i efterhand. Dynsatsen där använder jag bara den bakre annars sitter man för lågt, styrpulpetöverdrag är perfekt skyddar mot oväder och du slipper skitien. Secur o DEFA kanon (har själv SECUR och AWARE märkning) DEFA ger ännu bättre stöldskydd (kostar ca 5-6000 att eftermontera). Men hittar du en Optimax med 115hk skulle ja välja den då det inte skiljer så mycket ca 12000kr (i nypris på motorerna), den ger mera ax, vrid men drar något mera bensin, i toppfar kanske 3 knop extra, vill du åt toppfarten är det stålpropeller 19 eller 20 beroende på motor samt ett håls hissning. En fördel är om den har Smartcraftinstrument som ger dig massor av information från motorn, sök på Smartcraft på forumet bl.a. Lycka till med ditt letande efter en mycket bra båt som jag lovar komma bli mycket nöjd med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla båtvänner

Nu snackar vi intressanta ämnen :) Återkom gärna med information om hur båten går med Laser II. Funderar själv på att inhandla en 19 om jag hittar en till bra pris.

Det hade varit intressant att jämföra Ballistic - Laser II med samma båt och motor

Min Ballistic är bra på alla sätt med hög toppfart och bra acc. Mitt problem med Ballisticen är att den blir lite trög när båten är fullastad. Aluproppen var starkare vid dessa situationer men sämre på allt annat. Min förhoppning är att Laser II:an är både snabb och stark vid last.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hört flera säga Laser II är en bättre propeller en Michigan till Mercury. Tycker själv det ligger något åt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, en 115 hk bör väl ge mer än 3kn jmf med en 90 hk, snarare 5-6kn det skiljer ju 25 hk eller nästa 30% mer effekt. Eller är jag helt fel ute? ( Är på väg att byta från 90 till 115)

 

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5-6 knop undrar ag? Är det inte 38 resp 41 knop 90 o 115 hk, efter hissning och rostfri 20 propeller så gör min 44-45 knop nu på våren. Men då är det med en person och nu på våren. Det mesta märker du nog i axet och om du lastar i lite folk. Jag rekommenderar verkligen 115 hk. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej min med 90:a (ohissadmotor) gjorde nog aldrig mer än drygt 36   (ensam i medvind) och hoppas på betydligt mer med en hissad (etthål) 115hk. 

En Laser II  prop vore inte fel helller, är det meckigt att byta den när båten ligger i vattnet? Många har ju skrivit om detta ämne här på tråden och det verkar inte vara någon exakt vetenskap vilken dimension man skall välja

 

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gubbar eller ska ni kallas Grabbar?

Detta med proppars stigningar diameter och hissningar är en hel vetenskap,som igentligen inte har någon fast formel. på alla båtar. Inom racing är det det man jobbar mest med för att få fart i bitarna. Under tiden som OMC körde med sina V8 or på 300hk så hyrde OMC ut motorerna till teamen. Snacket gick då att Molinari som var överlägsen vinnare skulle ha en motor som gav mycket mera effekt än de andra. Som ett resultat av detta så ställde OMC,s racing avdelning upp samtliga motorer på kajen och ordnade lottdragning av motorerna. Bob Spalding som var nummer två i resultatlistan fick Molinaris motor, men ville inte ha den utan vad han ville ha var Molinaris proppeller. Proppellerna var dock ägda av förarna själva.

Till Ryds 568GTI kan man om man vill ha ut maximal fart ha vissa grundregler. Laser II är den bästa proppen vi testat. Den är stävlyftande vilket gör att man får lite mindre anläggningsyta mot vattnet som i sin tur ger fart. Den har också stor diameter och fet bladaria,vilket ger ingrepp i vattnet vid hissning. Hissningen gör att man får ur mera växelhus ur vattnet som ger fart. Vilken stigning man ska ha varierar på olika vatten (bergssjöar-saltvatten Västkust). Det enda man kan göra är att testa där man mesta delen använder båten. Motorns rekomenderade maxvarv är vad som ska uppnås.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är inte alls meckigt att byta propellern när du ligger i vattnet. Vänd runt båten vid bryggan. Alltså förtöj fören i pålarna. Tilta upp motorn och ta in motorn över bryggan alt. sitt på bryggan och skruva. Jag har gjort så två gånger. Har man bara en fast nyckel och en träbit byter man propeller på 10 minuter. MEN.... håll reda på grejorna och tappa inget!!Förvånad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag slagit till på en 568 gti med 90 optimax och väntar med spänning på lev i mitten av maj.....Cool

 

Ngt speciellt man ska tänka på innan man stoppar båten i sjön?Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Verkligen grattis! Du kommer bli nöjd det är jag säker på. Är det begagnad båt motor?Det finns mycket att tänka på men här lite tips: Bottenmålnig om det gäller västkusten-ostkusten, vaxning, laddat fräscht batteri, växelhusoljan bytt?, tändstiften? Kolla öppna dyvikans plugg på akerspegeln. Provstarta på land innan sjösättning med påkopplad spolmuff som du kopplar till en vattenkran. Är det ett nytt ekipage så ska det ju bara att åka bottenmålning får du då ta på sommaren alt nästa säsong så du ser skitranden. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fånigt problem pga ny båtägare!

 

Men hur fan får jag upp tanklocket? :D Har fällt upp flärpen men locket sitter som berget. Känns som att jag har vakuum i tanken nästan, men avluftningen går väl inte att ändra på vad jag kan se? (Avluftningen är väl utloppshålet rakt ovanför tanklocket?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jodå du gjort helt rätt men vissa drar åt dem för hårt och då vill de gärna nypa du skall bara fälla upp det och vrida moturs. När du fått upp det så smörj gummiringen på undersidan teflonspray eller lite olja så kommer det funka bättre framöver. Du behöver inte skruva fast det så hårt. Avluftning finns även på styrbordssidan så vaccum har du inte i tanken. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Utöver att starta med en full oljetank, bör du skaffa en 4L dunk direkt (Qucksilver orginal inget annat). En optimax drar rejält extra de första timmaran under inkörningen och ryker där med en del.

 

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis har jag skaffat en dunk orginalolja (Quicksilver DFI Oil) från min lokala auktoriserade Mercuryhandlare. För loggbok och sparar alla kvitton på oljeinköp etc.

Men jag får fortfarande inte upp tanklocket. Är 110% säker att jag skruvar åt rätt håll men tanklocket rubbas ändå inte.

Vilken dimension har röret från tanklocket till tanken? Skall suga rent tanken på nuvarande innehåll och tanka nytt innan sjösättning.Eller finns det kanske något lättare sätt att göra rent tanken än via tanklocket? Funderade ett tag på att koppla loss anslutningen till bränslefiltret och suga rent den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en skiftnyckel o vrid moturs risken finns att locket går sönder men det finns nya köpa hos båthandlaren vad det är för gänga vet jag inte men den är ganska grovgängad, åk till båthandlaren o kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanklocken kan vara besvärliga att öppna första gången.Lägg en skiftnyckel över röda flärpen och liksom sega (dra sakta men bestämt) så ska det gå. Anledningen är att det är en svagt konisk rörgänga och den kan nypa till rätt hårt. När du fått loss den så ska du inte behöva dra den mer än för handkraft för att den ska vara tät.

Skulle det gå åt skogen så att den går sönder skicka ett mailmed namn och adress  till mej på ibsab@telia.com så bjuder vi på en ny.

Lycka till med nya båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Pelle! Skall gå lös ordentligt på tanklocket.

Jag hittar heller ingen inspektionslucka för tanken, finns det? Sitter det vid övriga anslutningar i skrovet framför pulpiten kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går nog bra i sjön. Synd bara att Ryds är så snåla att dom bygger allt lövtunt och snålar på plasten. Bra i sjön men bland det sämsta i plastkvalité, tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Den nya (ryds?) vakuminjectionstekniken är väl faktor 7 starkare än den konventionella. Men trots det har ryds inte gått ner i tjocklek. jag levde i tron att Ryds låg i framkant på detta området. Men jag har bara haft rydsbåtar, så jag kanske inte borde uttala mig så bestämt. PelleRyds har säkert ett bra svar på frågan, men det kanske betecknas som marknadsföring på i detta forum?

 

// Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja. Han kanske kan förklara varför man inte byggde botten tjockare när stödhjul efter stödhjul rasade igenom vid trailerkörning i och för sig fellastade men istället satt man på ett klistermärke med trailer instruktioner istället för att bygga båten hållbarare. Jätteproblöem med detta i Danmark för några år sedan, Vidare så varför luckorna spricket om man kliver på dessa. Allt detta tål de finska båtarna men icke tunna Ryds. Varför inte bygga båten hållbarare när tillverkaren själv känner till problemet? Nä, på med klistermärken och gick det fel så var felet kundens. Enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj det låter inte bra. Nu blev jag orolig för min egen båt. Ett par extra lagar glasfiber kan ju inte kosta särskilt mycket så varför snåla med det..?Förvånad

// magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...