Gå till innehåll
onsdag 30 oktober 2024
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Rekommendera Poster

Hej!

Håller med om att ämnet effekt är ganska intressant...

en 90 optimax och 115 är ju identiska hårdvarumässigt ,så effekten är väl reglerad via mjukvaran(styrning av bränslemängd) antar jag.

Hittar ingen vidare info i ämnet på just de här maskinerna och mycket sparsamt om trimmning på utombordare överlag

Nån som vet?

Thorax

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det är väl 75 och 90 hk som är identiska. 115-motorn skiljer sig i bränslekanalernas storlek samt b.la. utväxlingen? Det är därför man endast får ut ca 107-108 hk när man använder en 115-hk elektronikbox i en 75 hk motor.

Jag vet inte om detta stämmer, men då man ser på data ang. utvexlingen så stämmer det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att den fabriksmonterade tryckloggen visar 37 knop, men att en GPS skulle visa lägre hastighet.

Så är det med min Ryds 478, när min GPS visar 31 knop så påstår tryckloggen att det går 36 knop...

Alla som anger hastighet på en båt borde tala om ifall farten är mätt med trycklogg eller GPS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det stämmer nog inte. jag tror att den gör omkring 32 med en 75hk. Med lite last i båten så blir det svårt att komma över 30.

Tryckloggarna kan variera väldigt mycket från motor till motor eftersom givaren sitter i riggen på motorn. Jag har själv mätt min båt med en handburen GPS som visade 80 km/h=43,2 knop som högsta notering, då visade loggen ungefär samma hastighet något högre kanske. (1 pers. i båten - bra förhållanden).

Jag skall köra lite gps/logg-tester i olika farter och kan redovisa lite mer exakt hur mycket det skiljer mellan loggen och gps. Det hade även varit intressant att veta hur det skiljer sig mellan olika motorer.

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 17 augusti 2008 | 01:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magne!

Vadå moppemotor 90 Optimax. -Den kommer att fungera jättebra. Jag hade en 90 Elpto, som funkade fint. Din lär t.o.m. gå bättre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag svarade på MaCro's fråga om vilken motor jag hade valt, och i skenet av hans hissade 115hk med stål prop. som gör 43kn, kändes 90 hk klart mindre. Jag var i valet och kvalet innan och strax efter köpet av båt motor infann sig en viss ånger.  Men jag håller med dig, det funkar mycket bra och minst två kompisar är på väg att köpa 568:or efter att det varit med ute och badat i sommar. - hel nöjd!!

När jag ändå är igång och skriver,  ett kärt ämne som säkert redan har sitt svar någonstans på denna långa tråd. Om någon orkar svara, så har jag ett par frågor:

Jag har fått upp min 568 GTI med mercury optimax 90hk i 35 kn i lätt medvid,  med motorn moterad längst ner och med standard proppen på samt ca:a rpm 5500. (lås motering medger hissning ett snäpp)

Finns det risk att motorn inte får kylning nog om man börjar hissa den?

Vilket ger mest, hissa ett snäpp eller stålpropeller

Vilken propeller skall man köpa till denna komb.  diam stigning etc)

//Magne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi pratade tidigare i denna tråd om uppgradering av optimax-motorer (elektronisk trimning), och jag kan nu meddela att jag har låtit omprogrammera databoxen i min 75 hk optimax, till motsvarande box som sitter i 115 hk-motorn. Detta samt att jag tagit bort strypningen på luftintaget, ska enl. firman som utför detta, ge tot. ca 108 hk.

Då jag hade en standard 19 prop. sittandes på motorn, så varvade den endast 5000 rpm i otrimmat utförande, samt att toppfarten då låg på 32 knop (gps).

Efter trimningen varvar nu motorn 5800 rpm samt att  båten går att pressa upp i 37 knop(gps). Men framförallt är det accelerationen som har blivit betydligt bättre. Nu är den väldigt pigg och inte det minsta seg när man ska upp i planingsfart.

Skillnaden mot förr är enorm, och det är riktigt kul att köra båt nu.Skrattande

Att jag endast hade 75 hk innan berodde på att jag fick tag i båten begagnad till ett väldigt bra pris med den motorn på, så jag tyckte att det var värt att inte ha så många hästar på akterspegeln om man såg till priset på ekipaget. Om man nu ser till hur enkelt man för endast några tusenlappar kan få så mycket mera effekt, så var det ju helt klart rätt val.

Tänkte som sagt bara att jag skulle dela med mig av detta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har problem med att min 568 GTI verkar vara lite framtung. Regnlänsen funkar inte riktigt som den ska, och det rinner inte ur båten vid stillaliggande, då det samlas framtill. när jag kör, så rinner det ut där bak som det ska.

Irriterande när man är ombord och det regnar, och man får stå i en flera cm. djup vattenpöl ombord...

Även när jag kommer till bryggan och ska ge mig ut, så finns vatten både på durken samt på bänkarna framtill om det har regnat.

Hörde att det hade varit problem med de första 568 GT som kom, men min är ju en 568 GTI från som är tillverkad 07.

Någon mera som har detta bekymmer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har precis samma fenomen. Dock är ju inte båten tom utan jag har ett ankare på 5kg samt lite linor i mittstuven samt en massa bensin i tanken. Vet ej om det blir så då.

Hur har ni andra det?

 

// Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett test av nya 568 GTS (med centerkonsol och två stolar framför en liten soffa bak) med F 115 hk EFI jämfört med motsvarande båt med inombordare, 18 GTS, dels inombordare bensin 135 hk och inombordare diesel 130 hk finns i senaste numret av Båtnytt (9/2008 sidorna 66-73) som kom i min brevlåda i går.

Mest intressant för den som funderar på en 568 GTI eller motsvarande båt med inombordare är kanske tabellen på sidan 70, här är ett urval rader därifrån:

                                                   115 EFI   3.0L bensin   QSD 2.0 diesel

Toppfart i knop:                             38,2          36,8           34,5

Förbrukning liter/sjömil 30 knop:    0,84          0,95           0,71

Motorljud i decibel vid toppfart:        89             92             84

Motorljud i decibel vid 30 knop:        84             85             82

Acceleration till 25 knop, sekunder:  7,8            8,9            9,2

Båtnytts favorit är modellen med diesel, tack vare låg förbrukning och lågt motorbuller.

 



Senast ändrad av Jonas478 | 21 augusti 2008 | 09:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Lite svar och tillägg.

Häng inte upp er för mycket på de 43,2 knopen då detta var under idealiska förhållanden. Jag tippar på att den gör 41-42 under nomala förhållanden.

När det gäller vattnet i Era båtar så har jag inte samma problem eftersom motorn 180kg tynger ner tillräckligt. Testa att ställa motorn åt vänster så lutar båten lite åt självlänsen.

Däremot så kan det bli lite vatten när man spolar för fullt med vattenslangen i båten. Detta rinner dock ut på någon minut vilket är normalt.

Anm. kolla så att det inte växt snäckor i självlänsröret i aktern.

/Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mange

Du behöver nog inte oroa dig för kylningen eftersom vattnet tas in väldigt långt ner på motorn. Ett snäpp upp brukar vara en grundregel. Kolla med din återförsäljare.

Med en rostfri prop typ Ballistic och ett snäpp upphissat så har du nog 2-3 knop extra.

Jag tror att du har 13x19 tum på din orginalpropeller och då borde Ballisitc 13 3/4x19 passa bra.

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Macro, Tack för proppeller tipset.

 

Ang självlänsen. Det funkar på min båt, det är bara när jag står i fören och spolar vatten som det inte rinner ut. Jag har ett trädäck men de gör nog ingen större skillnad. Däremot stör jag mig lite på att batteriboxen skymmer öppningen till länsen och minskar utflödet.

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gubbar jag läser med intresse era inlägg och varje gång det plingar till i Outlooken så tycker jag att det är lika spännande att öppna sidan för att se vad som kom upp.

På frågan från Mange om hur man får upp speeden med en 90 Opt. ,så är svaret att du med standard propellern (13x19) ska hissa den ett hål,det är vad vi rekommenderar våra åf att göra,tydligen så har det missat.

Vill du kosta på dej en Ballistik propp så ska du gå ner en tum i stigning vid samma hissning detta för att den proppen har större bladarea vilket ger ett bättre ingrepp, vilket gör att du också tappar varv och ax.

Du kan dock som Mac skriver använda en 13 3/4x19 men bör då hissa två hack.Detta kan man göra därför att den proppen har en större diameter ( 3/4 tum) vilket gör att den räcker ner i vattnet. Det du vinner då är att du får mindre växelhus i vattnet som bromsar.Tänk dock på att du vi häfftiga gira kan få kavitering (proppen släpper greppet i vattnet)

På frågan om att du har problem med avrinningen vi regnlänsen,så handlar det om viktfördelning i båten.Tänk på att om du har en 10 kilos dragg fram och lägger den i bak så får du 20kg skillnad på viktfördelningen.Testa nästa gång du badar med tvålkoppen med lite vatten i,tryck i fram och sedan bak,så förstår du vad jag menar.

Kör hårt,det är fortfarande lite båtåka kvar innan upptagning.

Hälsningar Pelle Svensson Ryds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med vitfördelning fram och bak handlar i mitt fall inte om några 10 kilos skillnad.

Visserligen har jag en blyplätt på 5 kilo i ankarboxen längst fram (Det är ju det som just en ankarbox ar avsedd för att vara till eller?), men senast jag var ute, och vi sitter två stadiga killar (ca tot. 190 kg.) bakom ratten, så är det knappt så vattnet rinner ut i aktern alls. När vi sedan står och fiskar, en 100 kg-kille på akterbryggan, samt en kille midskepps, då bildas en ca 3 cm djup sjö ombord, då det inte rinner ut när det regnar. Problemet är inte att det är stopp i röret, utan att vattnet helt enkelt inte rinner åt rätt håll. Detta är ju inte så kul när jag mest har båten till att vara ute och fiska ifrån, och det regnar.

Jag har inte provat att ta ur min 5-kilos blyplätt ur ankarboxen när jag ligger vid bryggan, men jag har svårt att tänka mig att det skulle göra tillräckligt stor skillnad på vattensamlingarna fram. Dessutom är väl som sagt ankarboxen till för att förvara just ankare i, eller varför finns det annars ett fack, om man inte ens kan ha en blyplätt på 5 kilo där?

Det verkar ju vara flera som har detta bekymmer... Jag har teakdurken i min båt. Kan det ha något med saken att göra? Enda lösningen känns som att jag skulle behöva prova att lägga in en massa vikter bak i aktern, men det borde ju inte behövas i en nästan ny båt kan man tycka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det verkar ju lite konstigt det där med självlänsen. jag kan förstå om vattnet ligger kvar om du sitter fram i båten och spolar vatten men att det inte rinner ut när ni sitter bak verkar konstigt. Har du verkligen kollat så att inte det växt igen med snäckor i röret.

Kör in en piprensare. Det gör jag minst en gång per säsong.

Det där med batteriboxen kan jag hålla med om men ett tips är att montera dit två gummiplattor under boxen så får du fritt flöde. Gör rent och sätt fast med epoxi.

En fråga till Pelle på Ryds:  Vad tror du om att montera en Laser II propeller på min båt. Jag tycker att Ballisitcpropellern tappar lite i låga hastigheter och marchfart.

Ballisticproppen fungerar väldigt bra i toppfart men den kräver att båten lyfter ur vattnet och verkligen inte är för tungt lastad. Kan den hjälpa att hissa ett steg till?

//Mac



Senast ändrad av MaCro | 24 augusti 2008 | 12:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nafen:

Om du tittar fram i från båten mot styrpulpeten så ser du att durken är högre på vänstersida. Nivå skillnaden är ca 3cm. Det är för att få en bättre avrinning. Nästa grej är att det är en regnläns inte självläns.Det innebär att man ska kunna lämna båten utan uppsikt veckovis utan att den vattenfylls. Vill man ha komma i från att det kommer in bakvatten genom länsröret, när 100kg står på babord och ytterligare 100kg i aktern, så får man stänga kranen på länsröret (under aktertoften) I intstruktionsboken finns det mer att läsa om detta.Vi rekommenderar att man kör en liten bit för att länsa båten och sedan stänger kranen. Vid häftig backning kan du också få in vatten om du inte stänger den,detta är sker på de flesta båtar som har regnläns. Benämningen Självläns är någor helt annat,då krävs att vattenfylld båt töms under minuten till exempel vi d en bråttsjö. Självläns används ofta på större (8m och uppåt) båtar då man inte flytmedel som klarar att flyta med helt fylld båt, vilket din gör.Nackdelen med en godkänd självlän är att du i en 568GTI skulle få lyfta upp durken ca. 10cm och göra avrinningshål som i Gammalt folk.

Mac:

Ballisticproppen är en mycket bra pirat tillverkad propp,men har inte riktigt de goda egenskaperna som Laser II har,dock är Ballistic proppen oftas bättre än aluorginalet.Laser II är dubbelt så dyr (om jag inte missminner mej) den har en jämnare kvalitet pch är en orginalprodukt från Mercury, alltså ut testad för det märket.Den är av stävlyftande typ vilket gör att den är gjord för de som vill optimera sin båt.Vilken hissning man kan ha beror ofta på vilken diameter man väljer samt densiteten på vattnet man åker i. Då jag kör på landet i en bergsjö med hög densitet är det inga problem att lyfta två hack med 13 1/2 diameter, men hemma på Västkusten med låg densitet kan jag i bland få vissa kaviteringar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej PellepaRyds,

Du avslutar:

Vilken hissning man kan ha beror ofta på vilken diameter man väljer samt densiteten på vattnet man åker i. Då jag kör på landet i en bergsjö med hög densitet är det inga problem att lyfta två hack med 13 1/2 diameter, men hemma på Västkusten med låg densitet kan jag i bland få vissa kaviteringar.

Jag tror vi är överens om att vatten vid 4 grader C är tyngst och att salt vatten är tyngre (det är därför man flytter lättare om man simmar i havet på Västkusten, än i sötvatten). Allra högst densitet har Döda Havet.

Därmed låter det lite konstigt att densiteten skulle vara högre i din bergsjö -- menar du kanske tvärt om? Eller är det en väldigt kall sjö? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillfällig sinnesförvirring (hoppas jag) efter dotterns bröllop.

Givetvis är det tvärs om ,mot vad jag skrev.

Sorry Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag blandade ihop begreppen självläns och regnläns.

Hur som helst fungerar inte regnlänsen fullt ut eftersom det samlas vatten framtill i båten, både på durken samt på bänkarna man sitter på, när det regnar och båten ligger vid bryggan. Detta vare sig jag har min 5 kilos blyplätt liggandes i ankarboxen eller ej. Det borde ju heller inte påverkas av den teakdurk jag har, för det är ju betydligt mera teak ju längre akterut du kommer...

Jag var ute med båten i lördags (och självklart regnade det friskt), jag var ensam i båten, och står framför batteriboxen och fiskar. Likt förbannat samlas det en 2-3 cm djup pöl på durken framtill p.ga. lutning bakåt är i princip obefintlig. När jag kliver ut genom plexidörren och ställer mig längst ut vid badstegen, så sipprar vattnet långsamt långsamt akterut och  genom länsröret (som ej är igensatt). Så fort jag kliver in i båten igen så börjas en ny pöl bildas.

Jag var först inne på den simpla lösningen att lägga in någon form av tyngd längst akterut i båten, men eftersom det fortfarande knappt fungerar när jag ensam i båten (och jag väger 100 kg) ställer mig vid badstegen, så tror jag knappast att detta skulle vara en lösning som får bort vattnet när man är flera ombord. Jag ska (som jag fick tips på i tråden ovan) även fixa några gummitassar som batteriet kan stå på, så att det slipper blockera halva hålet till länsröret, som det gör i originalutförande.

Jag har inget problem med att vatten rinner in bakvägen genom länsröret. Det har aldrig hänt ens vid backning.

Hörde att de första tillverkade 568 GT hade problem med detta. Hur gjorde ni för att komma till rätta med det på dessa?

Vidare måste jag hitta någon bra gummilist för att sätta runt luckorna, och framförallt runt handskfacket, då detta blir vattenfyllt omgående vid regn, och det är ju där man vill kunna lägga en mobiltelefon eller en kamera mm. Det är ju ingen vidare passform,  jag har en dryg centimeter stor glipa runt locket.

Även gummilisten runt plexidörren måste bytas, då den nu har släppt nästan helt, och hänger och fladdrar när dörren står uppställd.

Ska även försöka böja till låsbyglarna till luckorna, då dessa inte riktigt sitter så spänt när de är stängda, utan skramlar en hel när man kör. Måste även komma på en bra lösning att få skjutregeln till plexidörren att sluta skramla när jag kör med dörren öppen. .Jag har ett enkelt lucklås som gör att jag kan ha dörren stå öppen i ett fast läge. Även om jag kör med plexidörren stängd så skorrar låsbygeln i sitt fäste.

En annan grej som Ryds borde göra om, som är väldigt simpel men nog så bra, är att göra ett utfasat hål i kanten på luckan till ankarboxen, där man kan låta ankarlinan löpa ner, så man slipper ha överbliven ankarlina ligga i kläm under luckan, med risk för att knäcka gånggärnen  om man kliver på den. Som det är nu så får man antingen låta den överblivna linan ligga ikläm, eller ta ut all ankarlina ur boxen och ha den ligga framme vid ankring på svaj.

Tro nu inte att jag är så missnöjd med båten som jag kanske låter , jag är faktiskt mycket nöjd med den, men jag tycker bara att det finns en del grejer som borde gått att göra bättre utan att kosta en massa dyra pengar på fabriken. Ni behöver ingen testperson till nya båtar på RYDS?Skrattande

Ser man till utrymmen ombord, samt utformningen med den extremt rymliga badbryggan (som är perfekt att stå och fiska ifrån) så är detta en mycket bra båt. Särskilt om man ser till priset, och vad motsvarande båt i samma storlek kostar hos några av de övriga båttillverkarna som finns.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mitt uppe i att uppdatera min båtflotta lite. :)

Har i praktiken bestämt mig för en fabriksny 568 GTI. Sitter och lurar nu på vilken motor som är lämpligast, 90 eller 115.

Toppfarten duger väl på 90 hk (även om det är roligt att köra fort) däremot funderar jag på om den starkare motorn vinner pga att möjligheten att marscha på ett lägre varvtal och då lättare kunna snacka med de som sitter i båten.

Skiljer ljudvolymen tillräckligt mellan 90 och 115 för att motivera den kraftigare motorn?  Skall använda båten för utflykter, vattensport och transport (I ungefär den ordningen)

Ni som har er båt i östersjön,hur har ni gjort med bottenmålning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det Optimax eller fyrtakt? Ljudvolymen mellan 90 Optimax å 115 Optimax är väl försumbar (det är ju i princip samma motor). Visst lite lägre blir det väl eftersom du borde kunna ligga lite lägre i varv med den större motorn men skillnaden blir nog större om du byter till fyrtakt. Dessutom har du ju F100 hk exempelvis som mellanting.



Senast ändrad av Bella440R | 25 augusti 2008 | 15:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det glömde jag nämna ja, Optimaxen i bägge fallen.

Fyrtaktare är jag gärna intresserad av, fördelen med optimaxen är ju att man får de till ett helt ok paketpris. Har inte sett något paket med fyrtaktare vad jag vill minnas.

Tack för hjälpen!

 



Senast ändrad av Tally | 25 augusti 2008 | 16:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pelle,

Eftersom mitt motorlås sitter i det näst nedersta hålet kan jag bara hissa ett snäpp utan att behöva låta göra ett nytt hål. Så det får bli hissning ett snäpp.

Om jag följer ditt tips om en ballistic propeller med samma mått som standard proppen tappar jag ju mer varav, jag ligger idag på max 5500 (ungefär) med min optimax 90, är det bra?

Har ryds någon rekomendation när det gäller hydralstyrning? 568:n fick ju lite kritik för kabelstyrning i båtnytt testet i våras.

magnus

post-27982-1394235600,1811_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnus

Har tyvärr inte i skallen vad varvet ska vara på din motor,men om du tittar på serietillverkningsdekalen på riggen så står maxvarvet.

Skillnaden är att om du kör med Std.proppen på 5.500 rpm så tappar du ca. 400 rpm om du sätter på en Laser II med samma stigning.Det är därför jag skriver att man bör gå ner 1 tum med den proppen för att behålla varvet.

Om du ringer vår eftermarknadsavdelning på 045939703 så har de en hydralstyrning som är uttestad.På 2009 årsmodell av 568GTi kommer den att vara standard.

Ha det Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med hydralstyrning låter verkligen som godis i mina öron (eeeeh... ögon) Cool

När finns den att beställa i handeln? Några fler nyheter som gör att det är värt att vänta på 2009 års modell? Hur mycket kommer ert riktpris att gå upp?

Tjing!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Det där med hydraulstyrningen låter ju helt klart intressant. Finns det några planer på att låta alla oss som redan har en 568 att få en hydraulstyrning monterad till någon form av reducerat pris? En kampanj om man så vill kalla det.

Enl. återförsäljaren här i stan så vill de ha närmare 11,000:- för att montera hydraulstyrning på min båt, och det känns ju rätt saftigt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tally:

Inga andra ändringar än hydralstyrning är planerat,men även under pågående produktionsår så justeras saker i bland.

Priserna för 2009 är inte fastlagda ännu utan kommer runt 1/10. Troligtvis så får man räkna med att den går upp 5% och ytterligare cirka 8000:- för hydralstyrningen.

Enligt snabbkalkyl i mitt huvud så tror jag att det är affär att handla en 2008 och kompletera med styrningen.

 

Nafen:

Kan vara en bra idee med ett hydralstyrningspaket till äldre modeller.Jag ska ta upp det med eftermarknaden och återkommer.

Som du ser ovan så kommer den att kosta ca.8000:- extra när vi fabriksmonterar den.Det är en hel del jobb att eftermontera den,så priset borde ligga runt 10.000:-

Ha det Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret!

Hydraulstyrning är det enda jag saknat på 568:an innan så ni gör riktigt klokt att införa detta som standard.

Får man nöjet att träffa dig på den flytande båtmässan i Stockholm till helgen? Såg att Ryds kommer dit med en hel del båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...