MaCro 0 Postad 11 Augusti , 2007 Det kan man verkligen kalla Service!! Bra jobbat Ryds!! //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelleparyds 0 Postad 12 Augusti , 2007 Det är nästan så att man blir ju generad,men hjärtligt tack för berömmet. Nu är man tillbaka i verkligheten igen och ska försöka att lösa gelcoatproblemet,tyvärr så har någon Afrikansmask ätit upp mailboxen så om du som hade problemen med gelcoatsläpp skulle vilja skicka det igen så vore det bra. Nu när ni är ute och kör för fullt,glöm inte att vi har en fototäving på Ryds. Bästa foto där båten ingår kan vinna en roddbåt eller tillbehör. Maila bilderna till mig på ibsab@telia.com så deltar ni i tävlingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 13 Augusti , 2007 Pelle, (på Ryds) Kommer ni ha någon Ryds 568 GTI man kan prov köra i Långedrag nu i Augusti? // Magne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiRS6 0 Postad 13 Augusti , 2007 Hej igen!Hoppas att alla har haft en trevlig båtsommar!Pelle: När kommer man kunna provköra nya GTS modellen av 568 och kommer den rekommenderade motorstyrkan att vara den samma?MVHAudi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelleparyds 0 Postad 13 Augusti , 2007 Vi kommer att ha den och 11st andra modeller på plats för provkörning i Långdrag.Ni är alla välkomna helgen den24-26 aug. för att testa och gasa. Tyvärr kommer inte 568GTI att vara klar föräns till Göteborgsmässan i januari.Gissningsvis kommer den att finnas för provkörning hos handlarna i slutet av maj 2008 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 14 Augusti , 2007 Hej Pelle, menar du GTI eller GTS. GTI finns väl redan ute... // magne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorax 0 Postad 4 September , 2007 När jag nu i helgen tog upp båten(568) så hade jag ganska mycket vatten i innerskrovet,ca 30-40 literBorde ju inte vara såpass mycket vatten där. Någon med detta bekymmer?Hur kommer det in tro? Förra säsongen noterade jag inte en endaste liten droppe! //Thorax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiRS6 0 Postad 4 September , 2007 30-40 liter Hur tusan går det till?Vattnet kommer ju bara från två håll. Antingen läcker det in från botten elelr så kanske du har något dolt hål i durken? /audi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 5 September , 2007 Thorax Jag hade inte en droppe i min förra året. Verkar skumt. Kolla så inte listen vid pulpeten tryckts in eller skadats, kolla även alla skruvar. Har du satt på lister runt alla luckor. Om du inte har detta så kommer det in vatten när du spolar av båten. Detta gäller främst stora luckan bak. //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gofastaway 0 Postad 6 September , 2007 Mac, tar tacksamt emot mer info om tätningslisterna. Vet ej om min tar vatten någonstans, men det skadar inte att ha täta luckor när det regnat i sidled en hel sommar :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 6 September , 2007 Kan man komma åt innerskrovet in i från båten? eller är det bara botten pluggen somm gäller? Magne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorax 0 Postad 7 September , 2007 Några tätningslister har jag inte...och inte har jag något hål i botten eller durken vad jag kan se heller. På tok för mycket vatten för att läcka in pga av hårt väder och regn via luckorna ,tycker jag i alla fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 7 September , 2007 Luckan bak där man sitter klarar nog regn utan list men spolar man båten som jag gör efter varje körning så kan det komma in en hel del vatten. Det beror dock hur man spolar men jag satte dit tjocka gummilister runt alla luckor i båten och får inte in en droppe vatten vid spolning. //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 8 September , 2007 MaCro, Du har inga bilder att lägga ut på dina lister? Är nämligen intresserad att göra nått liknande själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 8 September , 2007 Skall försöka fixa detta imorgon. //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 8 September , 2007 Thorax! Kolla de nedre bulthålen till motorn. Om de sipprer in vatten blir det såpass mycket vatten. Jag är till 80% säker. I annat fall är det ett fabrikationsfel. -Men var? Nää... jag tror inte det med tanke på att den var torr tidigare. Jag läste att du hissat och sänkt motorn. Då har du antagligen slarvat med tätningsmedlet.Det är inte mycket som talar för något annat.Peaky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorax 0 Postad 9 September , 2007 Jepp.skall kolla detta. Dock borde det läckt efter förra säsongen då motorn hissades direkt när båten var ny och användes flitigt under 5 månader 2006 Tror inte jag slarvat med sikaflexen heller.. Min senaste fundering är om ett antal av de brottsjöar jag fått under säsongen letat sig in genom kabelgenomförningarna i aktern... Via dessa är det faktiskt öppet spår till bottenskrovet............ Hur som helst så är båten paketerad för vinternså detta får undersökas närmare till nästa säsong Full gas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gofastaway 0 Postad 11 September , 2007 Om någon har möjlighet att mäta hur hög 568:an är på en trailer så vore jag tacksam för den hjälpen, skall kika på vinterförvaringsplats och har inte hämtat min trailer ännu. Vet att det finns nån tråd och tips om hur man skall mäta, men någon måste ju gjort den proceduren eller mätt på sitt egna ekipage. Thorax ? Bodpat ? Senast ändrad av gofastaway | 11 september 2007 | 21:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 12 September , 2007 Givetvis skall det inte komma in så mycket vatten, har du båten i söt eller saltvatten? Ett bra tips är att smaka på vattnet och se om det är sött eller salt så du vet om det är regn eller havsvatten. (såklart svårt om du har den i en sjö ). Jag har ju haft ett antal Rydsbåtar och samtliga har läckt in vatten, men de fel som varit på mina kanske även kan finnas på 568. Jag hade 475gt/510gts/511gts. 1. Relingslisten på utsidan satt inte fast tillräckligt på någon av de tre båtarna vilket resulterade i att det läckte in vatten när man backade eftersom den går såpass långt ner där bak. 2. Luckan längst fram (ankarboxen) har ett dräneringsrör som på två av båtarna var dåligt fastsatt och därför läckte det in lite i skarvarna. Jag vet ju inte om detta är applicerbart på din båt men prova att spola vatten längs med relingslisten och se om det läcker in någonstans. Prova även samma sak vid alla dräneringshål. Du har inget teaklaminat skruvat i durken? Detta kan ju även det vara en källa till läckage. Nedre infästningen till motorn kan det såklart vara men jag tror inte att det är speciellt troligt att det helt plötsligt börjar läcka där. Sista tipset, de som säger att det är normalt att det skall finnas så mycket vatten skall du inte lyssna på för det är det inte. /Pebben Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorax 0 Postad 12 September , 2007 Tack för tipsen Pebben! Tänkte på detta med att smaka på vattnet men på tok för sent då det var mycket att fixa med. Jag inser att detta inte är normalt på något sätt,men får vänta med att försöka testa vad problemet är till våren. Enda sättet att testa detta är att få en ordentlig lutning akter över med dyvikan öppen när båten är på land eftersom man inte kommer åt att titta ner i bottenskrovet på en 568. //Thorax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorax 0 Postad 12 September , 2007 Hej! Nej,jag har faktiskt inte mätt Jag har en tiki trailer som jag dessutom pallar upp under vintern för att avlasta hjulen.Skulle tippa att min höjd till rutans överkant är ca 2,70 //Thorax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 12 September , 2007 Hej Här kommer efterfrågade bilder på mina lister. Finns och köpa överallt bla, på Silvan i GBG //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bodpat 0 Postad 26 September , 2007 ang gelcoated skador på min 568 2007 års mod med 20 gångtimmar(har timräknare)Nu har min båt besiktigas och den ska lagas med sämre andrahandsvärde som följd. Alltså får jag som kund betala för att de inte lyckas med att tillverka båten utan luftbubblor i gelcoaten.Denna skada har upptäcks på 2st 568 or av 600 tillverkade. Vad tycker jag om det.Fruktansvärt snålt av ryds att inte byta dessa 2 båtar,Men de har lagen på sin sida de får nämligen laga båten till och med 2 gånger om inte första försöket skulle lyckas. De verkar inte förstå att sådarna här båtforum har tusentals läsare och presumtiva båtköpare som väger för och nackdelar mellan olika båtmärken emot varandra.Ett dåligt ansvar efter köpet kan nog få många att tänka om vad det gäller ett eventuellt Ryds köp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 30 September , 2007 Forsätt tjata det brukar löna sig. Jag hade inte tolererat detta om det innebär att risk för gelcoatsläpp finns på fler ställen. Är det däremot kanske orsakat av transporten eller att någon tappat något tungt precis brdevid så hade jag nog godkänt en reparation. Antar att du endsat talat med din återförsäljare? Min erfarenhet av Ryds återförsäljare är att en del i storstadregionerna beter sig väldigt nonchalant mot sina kunder. Ring direkt till Ryds och ge dig inte i första taget. //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelleparyds 0 Postad 1 Oktober , 2007 Hej Gubbar,ser att ni tycker att vi är lite småaktiga. För att förklara lite vad som kan ha hänt i dessa fallen,så vill ja klargöra lite nedan. Då det gäller skroven på 568:an så injiceras dessa,vilket innebär att de gjuts mellan en han och hon form. I det fallet så sugs all luft ut mellan de båda formarna och ersätts med polyester och glasfiber.Lamminatet blir då till 100% lufttomt.Fördelen med detta är att man slipper att få vatteninträngningar i lamminatet (vilket kan leda till Böldpest) och får dessutom ca 60% slagtåligare skrov.Denna metod används än så länge enbart av Ryds och enbart på skroven ännu så länge. Vad det gäller överdelar eller innerliner så tillverkas de efter en annan metod,som används till 99% av våra kollegor,både vad det gäller däck och skrov. Denna metod kräver att man är väldigt noga med att rulla ut sprutlamminatet mot gelcoaten,annars uppstår den typen av luftblåsor som uppstått på ovanstående båt.Blåsorna har inget med styrka i lamminatet att göra utan är en ren utseende sak.En rätt utförd reparation kommer inte att synas och därmed inte heller försämra andrahandsvärdet. Vad det gääler garanti på Rydsbåtarna,så följer vi de lagar som finns i respektive land. Konsumentköplagen ger oss möjlighet att rätta till problem som uppstått vid produktion.Dessa skall givetvis utföras till kundens belåtenhet och eventuella följdproblem eller andra fabrikationsproblem kan reklammeras upp till 3år. Ryds vill givetvis alltid ha nöjda kunder,men tyvärr så sker det i bland saker även för oss,som vi inte vill ska ske. Det är just däför man har garanti. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 1 Oktober , 2007 Dessa skall givetvis utföras till kundens belåtenhet och eventuella följdproblem eller andra fabrikationsproblem kan reklammeras upp till 3år. Fast i just det här fallet är ju uppenbarligen kunden inte nöjd med erat sätt att lösa problemet. Tar ni inte någon som helst hänsyn till det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 1 Oktober , 2007 Hej Vid närmare eftertanke så kanske ovan nämnd reparation är en helt ok åtgärd om det hela blir helt återställt. En liten paralell - hur ofta får man en ny bil när det är något fabrikationsfel? inte så ofta. Bodpat var dock noga med att de gör jobbet snyggt. Pelle på Ryds bör tänka på att många som läser tråden är potentiella kunder eller går i tankarna att byta upp sig. Jag är väldigt nöjd med min båt men börjar fundera på om jag kanske har haft tur och fått ett bra exemplar. Se nu till att Bodpat ovan får sin båt riktigt fixad. Tryggt båtköp och service är en viktig detalj när man väljer märke. //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bodpat 0 Postad 2 Oktober , 2007 Visst är det så .Min bår är välskött från första stund jag fick den Lagningen ska se ut som när jag fick båten någonting annat accepterar jag inte. Jag har redan fått några mejl från människor som tänkt köpa ryds men nu tittar efter andra märken -synd tycker faktiskt jag.Jag gillar ryds och har haft 3 tidigare. Hoppas bara företaget visar lite bättre inställning till köparna. Bevisa att reklamen om att båtarna är de norska veritas märkta har trygghetsgaranti osv stämmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 2 Oktober , 2007 Jag tror att du kommer bli nöjd. Trots allt så ger ju Ryds med hela Vimarekoncernen i ryggen en viss trygghet i sådana här sitationer. Det var faktiskt en av anledningarna till att jag valde Ryds. //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 3 Oktober , 2007 Jag hade en lite skada på min, det löste sig så mycket bra, Påpekande skadan, Ryds undrade om jag kunde tänka mig o ta det framåt hösten, för o slippa ta upp den mitt i sommaren, jajamen svarade jag och lämnande den på hösten, fick tebaks en utmärkt lagning , även en bonus att dom plastat in båten till vinterförvaring!! Hoppas dina kompisar som inte vile köpa Ryds nu kan lämna sina Norsk, Finsk, Polenbyggda Svenskar eller va dom nu kommer ifrån lika lätt. För jag har faktiskt hört att även dom kan göra fel,Och specielt dom som har sprutade/rullade skrov,dvs alla utom Ryds. Så min erfarenhet är mycket god, 4st ny/nyare Ryds,1st med en lite skada som fixades galant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser