B400 0 Postad 10 November , 2006 Man räknar drivmedel för 1000distans per år *10år. Service,samt inköp. Alltså fasta priser typ bensinpris ev tvåtaktolja osv. Alltså räknar man inte in att dom skulle kunna gå sönder. Men det ger ju en viss fingervisning om det lönar sig på kort eller lång sikt med resp motor. Vissa kör ju 100 om året andra flera tusen. Men här var det just 1000. Den faktiska kostnaden kan ju bli en helt annan 10 år senare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 10 November , 2006 Vi Båtägare NR:12 ÅR:2001 90hk tekniktest. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 10 November , 2006 Okej, jag är också medveten om att Saab har börjat saluföra en 1.8i, utan turbo, som dock endast extremt dumsnåla personer köper. Angående turbo på utombordare tror jag inte alls det är otroligt att vi får se det. Det har funnits länge på inombordarsidan. När nu dessutom Mercury tagit första steget att introducera kompressor på utombordare tror jag det inte är alls långt borta att vi får se turbo. Principen är egentligen den samma, förrutom hur luften pumpas. Turbo ger bättre verkningsgrad än kompressor då den inte använder någon mekanisk energi utan bara spillet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grondahl2 0 Postad 11 November , 2006 Nu är ju jag inget teknikfreak av stor rang....men turbo har ju förekommit på Mc motorer av och till. Och i tävlingssammanhang förekommer det väl fortfarande ganska frekvent. Och appropå det då....om man bortser från växellådan, hur stor skillnad är det på en modern Mc motor och en 4T båtmotor....? //Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grondahl2 0 Postad 11 November , 2006 ...och när jag ändå är i farten.... Vart är det tänkt att man stuvar bort ett akterkapell på 568:an //Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 12 November , 2006 Pelle! Ingenstans. Du har samma dilemmaa med nästan alla stypulpetare. Den får helt enkelt fällas ned bakåt och ligga i vägen. Det är samma sak med de främre dynorna på 568:an, de är svåra att suva ner. Likadant där, samma visa i nästan alla styrpulpetbåtar. Dessutom tar det tid och är knöligt med knäppning. Annars blåser de i sjön. Jag beställde utan framdynor. Bakdynan och ryggstödet knäpper jag av och placerar mellan vindrutan och ratten. Där sitter de stadigt. Sedan har jag (frugan) sytt en huva som jag drar över enbart pulpeten. I.o.m. det ligger dynorna, reglage och instrument helt skyddat. Jag spänner fast huvan men en tamp som går igenom ett par öljetter. Smidigt som tusan och bara att spola av hela båten, in- och utvändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 12 November , 2006 Men en sån där huva över styrpulpeten, är inte det standard på alla styrpulpetbåtar idag? Jag har iaf sett det på samtliga Uttern S55 som jag sett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 12 November , 2006 På Ryds mittpulpet båtar följer det med pulpithuva. På 478-510 följer ingen med, finns som tillbehör. Där under får alla båtens dynor plats, Men själv använder jag bara bakre dynset. Tror det är lika på 568. PEKEY...ta en bild o släng upp om du har möjlighet, Ska ev ochså göra nåt liknande fast den skall gå lite mer som orginal kapellet, (det lilla utan fönster) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 13 November , 2006 Jag vet och håller med, ville bara skoja lite. 1.8i borde inte finnas... Tror inte det heller är omöjligt och precis som du säger är det samma princip som kompressor. Det var någon tidigare i tråden som skrev nåt i stil med att turbo inte går men däremot kompresser och det förstår jag inte varför. Däremot vet jag inte hur lämpligt det är att släppa ut avgaserna under vatten med en turbo, det blir ju inte det bästa flödet. Å andra sidan blir det ju bra i fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 13 November , 2006 Jag fick med huva till både min 510GTS och 511GTS, synd att de snålar på vissa modeller. Däremot hade jag problem med att knapparna lossnade på samtliga av dynorna till båda båtarna. Hade någon enstaka kvar bara i slutet, hoppas Ryds att fixat till det kvalitétsproblemet? Antar att jag itne är ensam om det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 16 November , 2006 B400! Den huvan jag (frun) sytt liknar GTS-huvorna. Jag fick tag på kapellväv med 150cm :s bredd och ca: 230cm längd på Watski Erstagatan. Det vanligaste är att bredden är 140cm men då blir det blir för knappt. Jag satte den ut & in på pulpeten med längden utmed båtens bredd. Nålade, klippte, frun sydde och vände den ut & in. En huva var född, kostnad 750kr. Ryds original pulpetkapell är otymplig (stor) och täcker hela pulpeten samt akterdynorna , kostnad ca: 3.000:-. Den måste dessutom knäppas på med alla dess nackdelar som Pebben beskrev. Det börjar kärva i vissa fall rosta och till slut är de oanvändbara. Ena halvan av knäppet monteras fast permanent i båten, vilket bli en klar nackdel den dagen de måste bytas ut. Jag skickar gärna en bild på huvan även om den i dagsläget inte kanske lämpar sig att visas upp. Den har inte gjort slutjusteringarna. Det sker i vår, när jag kan ta av pressen och noggrannare måtta (sy) in den. Mvh Peaky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 16 November , 2006 Det låter nåt! Fick lite prover på kapell väv, och far ska titta på det med sin gamla Huskqvarna. Du får gärna skicka en bild eller lägga upp, jag lägger ett pm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 16 November , 2006 B400! Jag har huvan i ett fullt garage. Jag tar en utomhusbild när vädret har lättat. Vad har du fått för pris på Rydsen. Jag mailar mina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 16 November , 2006 Korrigering: Jag nålade den först rättvänd.B400! Fick du alla priserna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 25 November , 2006 Hej Har Ni sytt akterkapell till 568:an??? I så fall har Ni någon bild på hur det blev? Tänkte själv göra egna dynor i grått eller marinblått tyg. //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorax 0 Postad 10 December , 2006 Hejsan! Intressant diskussion om kapell,då jag redan har havererat ett antal av de tryckknappar som håller mitt pulpetkapell. Maken till skitfunktion,jag tror inte mitt kapell kommer att överleva nästa säsong och funderar redan på att tillverka ett nytt. Kommer definitivt inte köpa ett orginal igen... Skulle vara kul att se lite bilder på dessa alster Lite fräcka 568 bilder(eller möjligen likvärdiga )efterlyses så här i vintermörkret!! Thorax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 29 Januari , 2007 Hej igen alla 568:or Tråden har somnat under vintern men det är nog dags snart att snacka lite om den kommande säsongen....... Själv har jag grottat ner mig i hifiprylar under vintern men börja känna lite abstinens efter platt vatten och full gas Har ni några nya planer med Era båtar i år, själv tänkte jag införskaffa en gps, vattenskidor och en wakeboard. //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hawkee 0 Postad 8 Mars , 2007 Att I:et står för injicering var också förklaringen jag fick av en återförsäljare. Han sa också att alla årsmodell -07 heter GTI och är vacuminjicerade. Vilken årsmodell båten har (NB: ej samma sak som tillverkningsår) kan man se på certplå ten på den rad som börjar med SE RYD. Slutar raden på 07 är det årsmodell 07. Slutar den på 06 är det årsmodell 06. ÅRsmodell -07 började mycket riktigt tillverkas under hösten -06. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin1974 0 Postad 8 Mars , 2007 Känner ni? Det är vår i luften! Es ist fryling in der luft und balt kommt der löven und bären Var ute i garaget och tittade till min pärla, smekte henne försiktigt över optimaxen och bara njöt. Såg framför mig hur vi tillsammans flyger fram över vattnet.... Suck men inte allt för långt kvar. Drömmer för tillfället om att sätta in ett kombinerat ekolod och gps. Harnågon gjort detta och vad kan ni rekomendera? Dags för lite härliga sommarbilder! Ladda upp vet jag så vi kan drömma lite. Med vänliga hälsningar Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 8 Mars , 2007 Hejsan, köpte en Navman 6500 förra året som jag är väldigt nöjd med. Både GPS och Ekolod fungerar jättebra för mina behov som iof. inte är speciellt stora. Men kartan är snabb, ekolodet funkar även i högre farter. Mycket roliga inställningar som jag gillar Så det är avancerad samtidigt som den är lättanvänd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin1974 0 Postad 8 Mars , 2007 Vad betalade du för kalaset? Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 8 Mars , 2007 Hej Jag hade nog satsat på en ren gps platter och ett separat ekolod. Kolla in Lowrance produkter. Lowrance har även kombi instrument ex 522C eller 527CD Jag har själv funderat på Lowrance 5300C i kombination med ett separat ekolod Lowrance x86 monocrom. Man ser bättre med separata instrument enligt mitt tycke. Kör man både plottern och ekolodet på samma 5 tumsskärm så blir allt så smått. //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 8 Mars , 2007 Hej ! Kör själv med Raymarine 435 plotter med 6 skärm. Har inte mycket att jämföra med men jag är mycket nöjd med den. Å den ingick i köpet av båten :-) Beträffande ekolod så har jag nöjt mig med ett Navman 4430. Det funkar sådär ...tappar ibland djupet, även i lugn sjögång. Klart störande . Detta rekommenderar jag inte. / S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 8 Mars , 2007 Ang Navman, Du har nog monterat givaren fel! Skall inte tappa ens i toppfart. Min tappar inte även i 35-40knop... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hawkee 0 Postad 9 Mars , 2007 Ursäkta min Off Topic, men 568:an måste vara en omåttligt populär modell. Den här tråden är den näst mest besvarade tråden och den 6:e mest lästa tråden på Maringuidens Motorbåtsforum. Och då är det en specifik tråd och inte generell..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 9 Mars , 2007 OOOj det var kul ! Så blir det när man är riktigt båttokig //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelleparyds 0 Postad 1 April , 2007 Hej alla Ryds 568 GT-GTI debatörer,ägare och blivande ägare. För det första vill jag tacka alla för det intresse som ni visar vår båtmodell 568 GT och GTI och skall försöka att svara på några återkommande frågor,har ni fler så är ni välkomna att maila mig på ibsab@telia.com Vad skiljer mellan GT och GTI? GT tillverkades fram till och med juli 2006 och har så kallat sprutlamminat.Tillverkningsmetoden är den gamla traditionella sättet som de flesta märken tillverkar sina båtar på.Det finns även handuppläggning som metod vilket bland annat Crescent använder sig av. GTI modellen är 2007 års modell,ren design och layout mässigt skiljer den sig inte från GT modellen.Vad som är nytt är att skrovet,styrpulpeten och de flesta av luckorna vakuminjiceras.Vakuminjiceringen innebär att vi i stället för att spruta en blandning av glas och polyester i en form och sedan handrulla ur luften så använder vi 2st formar en hon och han form.Formarna har anpassade distanser som ger tjockleken.Gelcoaten sprutas som vanligt i honformen och en speciell glasfibermatta läggs sedan i den samma.Nästa steg är att hanformen läggs i och sugs fast med vakum,all luft sugs nu ur mellan formarna och ersätts med polyester och härdare. Tillverkningsmetoden ger följande fördelar: En renare och trevligare miljö för våra båtbyggare. 95% mindre utsläpp av styren 60% starkare skrov 4% snabbare skrov,på grund av att det är så styvt att inga bucklor uppstår vid fortkörning mellan primär och sekundär balkarna. Ingen luft i laminatet,man kan alltså glömma allt vad Böldpäst heter då just detta uppstår vid just vatteninträngning i ej mättat laminat. Nu kanske ni tror att den gamla hederiga metoden är helt kass,men så är det inte utan så har glasfiberbåtar tillverkats i alla år och det har fungerat bra.Det är bara det att vi har utvecklat en metod som är klar bättre ur många synpunkter men också tyvärr lite dyrare,vilket ni säker också sett i prislistorna mellan 06-07. Vilken motorstorlek och typ ska jag välja? För den som bara skall ha en badbåt och lite fiske räcker gott 75hk. Vid mycket med vattenskid,wakeboard åkning bör man gå upp till 90hk. De som gillar fart sätt på en 115hk lägg gärna till 7.000:-så får du en rostfripropeller (19tum) och 3knop mer på topp. Den gamla 2-taktaren är på väg ut,nackdelarna är att den är ett miljösvin,dra mycket med bensin och troligtvis vill ingen ha den om 5 år vilket påverkar andrahandsvärdet. De nya 2-taktarna är miljövänliga,dra mindre bensin,har bra bottendrag vid vattenskidsåkning,har samma ljudnivå som 4-taktarna vid mellan och höga varv och är tämligen billiga i inköp och service. 4-taktarna går väldigt tyst och drar lite bensin på låga varv.Nackdelarna är att de är slöa i bottenvarven,tunga samt dyra vad det gäller sevice och inköp. Själv föredrar jag 568GTI,n med Mercury 90 optimax som bästa val. Nästa fråga som våra konkurenter älskar är har Ryd tunna skrov? Svaret är att vi är inte,precis som dom,är ofelbara.Att bygga båt är ett hantverk och det är inte robotar som bygger dem,så visst blir det det fel någon gång i bland. På 2,500 byggda båtar per år så händer det tyvärr.Skulle vi har så stora problem som vissa utrycker så tror jag inte att vi skulle finnas på marknaden som Sveriges i särklas största småbåtstillverkare. Nog för i dag,jag skall försöka följa era inlägg framöver och svara på era frågor,men som sag var skicka gärna ett mail om ni har frågordet är därför vi finns till. Hälsningar Pelle Svensson Marknadschef Rydsbåtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 1 April , 2007 Välkommen hit Pelle, Trevligt o intressant med en Ryds kille här, Er nya hemsida ser bra ut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 2 April , 2007 Köpte den i Uddevalla och betalade 10400kr inkl. sjökort och flödesgivare. Det är förmodligen dyrt idag men då var det ett bra pris minns jag. Lätt att montera själv också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kottte 0 Postad 2 April , 2007 Hejsan jag är också en jättenöjd ägare till en 568gt men skulle vilja ha ett tips angående luckorna i båten finns det några bra gummilister som man kan montera så att man får bort luckskrammel och tips på en bra RF prop till en mercury 90 optimax på denna båt kanske pelle på ryds har några tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser