Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
extpela

Laddningslampan lyser penta tamd41

Rekommendera Poster

Hej !

Har precis bytt motor och stoppat i en renoverad Tamd41, idag vid sjösättning när jag startar motorn så lyser laddningslampan, har bytt startbatteri till ett annat ifall det gamla hade pajat under vintern. tyvärr lyser laddlampan ändå. Någon som har lite goda förslag på saker jag kan testa för att hitaa problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du inte tar illa upp men att byta startbatteriet, visar för mig, att du inte har några större elkunskaper (motorn gick väl igång på det gamla batteriet, eller?).

Ifall generatorn är den som tidigare suttit i båten och fungerade förra säsongen så kan felet vara så enkelt som att kolen hängt sig./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är inte samma generator som satt i förra säsongen, orsaken till att jag bytte startbatteri är att jag ville kolla om felet låg i att batteriet inte tog emot laddning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortsättning på föregående svar.

Motorn startade endast vid användning av en startladdare med boostfunktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har fått igång motorn och har ett anslutet batteri, vare sig det är kasst eller inte, så ska inte laddningslampan lysa. Gör den det så laddar inte generatorn.

Det kan vara både det ena och det andra, generatorkolen är ju högmisstänkta som Nitro säger. Det kan vara trasig laddningsregulator. Generatorn kanske inte får magnetiseringsspänning om någon kabel är av. Eller annat. Alltihop kräver lite tekniskt handlag och mekande tyvärr.

Motorn är nyrenoverad? Dags för ett klagomål hos den som gjort renoveringen att generatorn inte laddar!

Men det är inte batteriet det är fel på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är en nyare generator från VP har den en pilotkabel från regulatorn som skall anslutas på batteriet. Felet kan alltså ligga i installationen.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Felet är löst sedan ett anatl veckor sedan, det var nog kolen som hängt sig. för efter 10 min körning började den att ladda. i övrigt kan jag berätta att 2 av förbrukningsbatterierna var kassa, de tar inte mot laddning men det var ju inte problemet i detta fallet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...