Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
cajzell

Knopförslag vid påmastning

Rekommendera Poster

Hej,
vår mastkran har i änden en krok och en tamp som sitter fast vid kroken. Det är inget speciellt i slutet av tampen. Jag undrar om någon har tips på en knop som är bra att dra runt masten, som sedan tar fäste under vantspridarna när man lyfter masten och som sedan lätt kan lösas upp om den skulle råka fastna av någon anledning med änden som man har nere vid båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att använda ngt som man kan rycka upp nerifrån verkar riskabelt tycker jag... men gör en pålstek med nyck då!

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte pålstek från början, jag kanske gör en vanlig sådan då, det är säkert det bästa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dra snöret under spridarna, tillbaka till kroken och fäst med pålstek. Se till att lämna så mkt slack att sträckan mellan spridarna och kroken ger att du kan släppa ner kroken och nå den från däck..

Att stumpen kan fastna i något är snarare ett argumentet för att INTE göra en knop som löses upp om man rycker i den. Det är betydligt lättare att klättra om det fastnar än att fånga om det rasar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen knop som fastnar.

Fäst linan i kranen och gör ett varv runt masten under spridarna, när linorna möts lägg den lösa ändan över och dra den neråt och fäst den i en knape eller något annat. Linan låser sig själv. Lätt som en plätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Fäst ett rep/snöre i tampen så du når den när den ska ner..Den kan fastna!

Hade Urban  smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...