Bolo 1 Postad 3 Juni , 2006 Hej, jag har en Weedo GT där förre ägaren höjt motorfästet/akterspegeln så det är 54,0 cm ner till kölens lägsta punkt. Normalt ska där sitta en kortriggad motor. Nu har jag några långriggade 80 hk Mercury inom köphåll. Men de har 50 cm (50,8) ner till kaviationsplattan, som alltså skulle hamna 4 cm över kölens lägsta punkt. Är det någon som vet ifall det skulle funka? Jag har sökt (överallt) men kan inte riktigt utläsa hur det skulle bli i mitt fall. Dessutom verkar det finnas en kort och en lång långrigg på Mercury sjuttio- åttiotalare. Det kanske finns andra motorer som skulle passa bättre? Fast jag vill ha en svart motor... Mycket tacksam för råd och tips! Hälsningar Boo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 Juni , 2006 Hej, Det enklaste är att du tar ner akterspegelns höjd till lång (20 tum = 50,8 cm) rigglängd. Gör sen en aluminiumplåt (ca 4-5 mm) och vik runt på fram och baksidan så får du fin uppstyvning av hela akterspelen där motorn skall hänga. Å andra sidan kan det funka med den hissning som skulle bli med 54 cm höjd på akterspegeln du har idag. 3,2 cm är ju ingen jättestor höjning men har man otur så kan det bli problem att propellern slirar (suger luft) i vattnet, speciellt i svängar. Svårt val om du skall chansa med 54 cm eller ta ner den till 50,8 cm. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bolo 1 Postad 4 Juni , 2006 Tack för svaret! Akterspegeln är höjd och inklädd i rostfritt så det är en större operation att sänka den. Jag har hittat en gammal bok om utombordare och kommit fram till att om jag får tag i en motor (Mercury) med 21,5 rigg så motsvarar det de 54 cm jag behöver! Problemet verkar vara att det inte är lika vanligt som 20,5. Ska jag chansa på en kortare (20,5) eller fortsätta söka en längre (21,5)? Sommaren har ju redan börjat och tiden går... Hälsn Boo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoseLL 0 Postad 16 Juni , 2006 Satsa på att bygga om den, tiden går .. 8-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Juni , 2006 Nu har jag några långriggade 80 hk Mercury inom köphåll. 80 hk sitter med bultar varför inte bara bulta den längre ner? ev jacka ur för det lilla överfall som finns på fästet, skulle den sen ventilera lätt så rikta in den mer har själv haft samma problem med Badankan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bolo 1 Postad 7 Juli , 2006 Uppföljning: det blev en långriggad motor, en Mercury 90 hk från -79. Den går gôtt men nu har jag propellerstrul i stället. Det är en annan historia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser