Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Gronlund

Havstulpaner på skrov och motor

Rekommendera Poster

 

Har köpt en båt som behöver lite omvårdnad. Bla annat är botten och rigg full av hårda små ringar och märken (se bild) efter havstulpaner. Bottenfärgen ser riktigt kass ut dessutom.

 

Hur får man bort tulpanerna på bästa sätt? Är det bara att plocka fram slipmaskinen eller går det med något mirakelmedel?

Hur får jag henne att skina som ny igen?

 

Tacksam för svar!

post-19117-1394234673,5293_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.Själv köpte jag saltsyra i en färgaffär när jag skulle göra rent mina drev, Mycket effektivt mot snäckor.Men man kommer nog inte undan att slipa med slippapper för helt rent resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

 

Jag har 30%-ig Teknisk saltsyra hemma, späder du ut den innan eller penslar du på koncentrerad syra?

Finns det ingen risk att man bränner gelcoaten också?

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vågar inte svara på hur det tar på gel.

Jag hade 30 procentig,ingen spädning som jag hällde över i en sprayflaska.

Sprayade på å lät det ligga nån minut,det fräser och bubblar..

Spolade rikligt med vatten för att få bort allt..

Du kan ju prova på plasten någonstans först så du ser hur det verkar...

ps/tänk på att det är syra plasthanskar

Skulle tro att dina snäckor på plasten lossar rätt lätt med grovt slippapper..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blanda saltsyran med tapetklister och lägg på ett lager som stannar kvar en stund. Akta all bar hud och ögon. Rör om i geggan då och då.

Skrapa och skölj sen bort det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara ta en skrapa och skrapa bort allt, ett tips till är en sån där Gångskyffel (se bild) sån brukar jag använda och det blir 100ggr lättare att använda en sån.

post-7658-1394234674,1602_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Skall prova både skrapa och syra med spänd förväntan!

 

Mvh/

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns något som heter gelcoat cleaner som e redigt bra mot detta. Det finns ett starkare medel teak clenar som e det gamla gelcoat cleaner som e ännu bättre använd dessa bara att lägga på med fuktig svamp och skölja av. Tror det e Hempels produkt. Akta händerna för det fräter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för ditt svar!

Kan du rekommendera någon Riktig bottenfärg. Man får ju inte köra med vad som helst här uppe på ostkusten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hyfsat jobb du har skaffat dig:)

Skrapa först med mjuk skrapa i plast, inte trädgårdsredskap i metall, det repar sönder gelcoaten. Syra rekommenderas inte på gelcoat.

Använd sedan gelcoat cleaner på det som finns kvar efter skrapningen, slipa sedan med våtslip och gör sedan som redan var tipsat om - 2-komponent grundfärg och sedan en bra bottenfärg. Vilken du ska använda beror lite på var du bor, men västkustfärg fungerar...

Till hösten - om tulpanerna sitter igen så ta dem direkt efter upptagning med högtryck och plastskrapa. Får de sitta till våren är det ett elände...

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har ju hört tvärtom att man ska låta de sitta till våren för de går lättare när de torkar, av egen erfarenhet tycker jag dock inte de spelar någon roll, fördelen med att ta de på våren är man man slipper lukta fisk efteråt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saltsyra..... fy fan. Särskilt på tex dev och liknande i aluminium som fråts bort. Några minuter av det är ju fan lika skadligt som att ligga i havet i 20år....

 

Nä, mekaniskt är bäst, slipa, skrapa. Varför hålla på ett djävla kemkrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar och tips!

 

Jag var på Erlandssons brygga och spenderade närmare 3000 spänn på olika skrapor, 2-komponents epoxygrundfärg, bottenfärg och slippapper. Tack och lov släppte den gamla färgen, inklusive havstulpaner ganska lätt med enbart skrapning och slipning. Skrovet är i fint skick, pust, hittade dock några små skador på bottenstocken. Lagas lätt med lite gelcoatspackel.

Så nu är det bara blåställ på och sätta igång och måla.

Jag slänger upp en bild när den är färdigmålad.

 

Som sagt, tack för alla tips!

 

Mvh/

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...