ttr03001 0 Postad 1 Juni , 2006 Är nybliven ägare till en Örnwik 570 cabin med en B20 och ett 100-drev från -69. Detta är min första inombordare och efter en titt i motorrummet och en koll på körpanelen förstår jag att det är en hel del jag inte vet. Finns det någon som kan hjälpa mig med några frågor?. 1. Hur och var byter jag växellådsolja? Vad för olja och hur mycket? 2. I motorrummet sitter något som jag tror är en hydraulisk lyft. Hur kollar jag oljenivån och vad för olja ska den ha? 3. Hur gör man vid vinterkonservering? Så att den inte fryser sönder? 4. Hur fungerar säkerheten med tillexempel backspärr så att drevet inte lyfter vid backläge?Tacksam för svar. 5. Finns det andra viktiga saker att tänka på? Att sköta själva motorn är inga problem för mig men drevet och handhavandet känns lite främmande. 6. Finns det någon som har en manual? Alltså inte reparationshandbok utan typ den manual som följde med drevet som nytt? 7. Jag är ingen landkrabba men detta är min första inombordare, kan inte ni som är kunniga hjälpa mig lite snälla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 2 Juni , 2006 Hej! Instruktionsbok hittar du på http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/operators_manual/ Var noga med att kolla om det är ett 100A eller 100B-drev du har. Har du kort oljesticka (ca 5cm) dvs 100B-drev så ska det vara 3,5l motorolja. Är det en lång oljesticka (100A-drev) så skall det vara 2 liter hypoidolja SAE90. Oljan tappar du ur via bottenpluggen och fyller på via oljestickshålet. Lycka till/Bogus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
abborren 0 Postad 2 Juni , 2006 I hydrallyften ska du ha samma olja som motorn och du fyller till en nivå ca 10mm från kanten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
conny76 0 Postad 3 Juni , 2006 1. Hur och var byter jag växellådsolja? Vad för olja och hur mycket? Svar: Som han sa med lång och kort sticka. 3. Hur gör man vid vinterkonservering? Så att den inte fryser sönder? Svar: Ta gärna ur termostaten men det är inget måste, men om du gör det så slipper du köra motorn varm när du skall konservera. Du lossar slangen vid inloppet till impellern, kopplar på en längre slang ex kan du koppla på en slang till en stor vatten tunna som du fyller med vatten och lägger slangen ifrån motorn i den. startar och kör motorn varm efter det så gör du som i nästa steg. Eller om du tagit loss termostaten så behöver du endast koppla en slang till inloppet till impellern och andra änden på slangen till en behållare med ca 20 liter med glycol blandning och köra slut på innehållet, är ni två kan den andra vara på utsidan med en hink och samla upp blandningen så ni kan kör runt det en gång till. 4. Hur fungerar säkerheten med tillexempel backspärr så att drevet inte lyfter vid backläge?Tacksam för svar. Svar: Spärren sitter på framsidan av drevet och fungerar så att när du har ex gas fram så skall inte spärren vara aktiv ifall man gör en grundstötning. när du ex lägger i back så går en liten spak (ser ut som en insex nyckel ner och hindrar en spärr som låser sig runt bygeln (Bulten) som drevet vilar emot 5. Finns det andra viktiga saker att tänka på? Att sköta själva motorn är inga problem för mig men drevet och handhavandet känns lite främmande. Svar: Ett annat tips är att fylla cirka 1,5liter genom stora öppningen där knut korset är, att fylla genom stick hålet tar hur lång tid som helst. sista decilitrarna kan man fylla genom stickhålet så man får rätt mängd. Detta är lättast då man har tagit loss drevet ifrån båten för att man exempelvis skall byta bälg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
azak 0 Postad 17 Juli , 2009 Jag har nu precis köpt en selco 18 med en volvo penta med 100 drev. Vi bytte nu bälg direkt och samtidigt bytte skruvar och la på kopparpasta vilket jag rekommenderar alla att göra, då vi nu drog sönder 2 skruvar och fick hålla på och göra massa överarbete då det inte var bra skött. Iaf vi fick givetvis byta olja då också i drevet i och med att vatten hade runnit in (och inte liten mängd heller...) och jag har frågat runt och fick tag på EPX80W-90 Hypoid olja, nu är frågan om det är fel? Har nämligen redan helt i 1 liter. Jag ska ha hypoid olja (har 30-40cm lång sticka) och ägaren innan hade hypoidolja i. Men nu är jag så mycket nybörjare att jag vet inte om jag måste tappa ur denna olja och hälla i SAE 90 olja eller kan jag ha 1L EPX 80W-90 olja och 1L SAE 90 olja? Eller vad anser ni jag bör göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser