Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Bolo

Skumt skum mellan skrov och durk (Weedo GT)

Rekommendera Poster

Hej,

är det någon som kan berätta varför det finns ett slags hårt skumgummi i slutna rum i en del gamla plastbåtar?

Min Weedo GT har det och efter en läcka har skummet, eller vad det är, svällt och lyft durken så den spruckit. Jag ska nu lyfta durken och skotta rent. Ska jag låta hålrummet vara tomt sedan eller måste jag ersätta den stadga som skummet ändå måste har gett mitt tunna skov?

Mycket tacksam för alla tips!

Hälsn Boo i Karlstad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör vara så kallat polyuretanskum. Alltså det som finns att köpa på bygghandeln och kallas fogskum för fönster och dylikt.Du kan rensa bort det gamla och spruta i nytt men fyll bara till50% det sväller som 17 och det måste finnas öppningar och hål som det kan få komma ut i annars spränger det sig ut med hemska resultat. Orört är det slutna celler som inte suger vatten men om du skär bort överflöd får du öppna celler som absorberar vatten så gör dina hål för överflöd högt så de inte ligger under vatten.Weedo GT är en form som har bytt ägare väldigt många gånger sist jag hörde fanns den i Frövi. Hälsningar Thomas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för info! Efter att jag postat mitt inlägg läste jag vidare i olika forum och såg att frågan ställts tidigare. Med din info och det jag hittat vet jag nu mycket mer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppföljning: Jag köpte sex burkar fogskum på Biltema och tömde dem (en i taget med fyra tim mellan) och det fyllde det öppna utrymmet med svulstigt och slätt (täta celler) skum som ger både stadga och flytkraft. Nu ska ny durk på över.

(Varning för att spruta in fogskum i trånga utrymmen då stor kraft utvecklas när det sväller innan det stelnar.)

Hälsn Boo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...