Gå till innehåll
fredag 07 mars 2025
davidstahl

Gasolinstalation

Rekommendera Poster

Hej Alla!

Jag har gjort en otäck upptäckt. Gasolröret i ankarboxen är näst intill sönderärgat. Sån nu måste jag lägga nytt rör. Då började jag fundera om man skulle ha så lite rör som möjligt där framme och ha lite mer slang. För att slippa göra om det igen.

Vem vet om man har denna båten om 20 år, men kanske.

Hur har ni fixat det? Är det någonmer än jag som har tänkt i de banerna. En liten bit slang där fram är lättare att byta än hela röret, då man måste skruva ner halva båten

Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kollar hos www.fogas.se så hittar du regler, anvisningar och tips. Följ dom, så är nog olycksrisken minimerad...

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Hej David

Mellan gasoltub och rör c:a en halv metet,sedan en bit innan förbrukaren är helt ok.Absulut inte g.m vägg.Samtidigt så är det inte alls krångligt att byta ut röret,så skulle jag ha gjort efterssom du säger att röret är sönderärgat på ett ställe,,.Tips,be att någon besiktar installationen.

Mvh

Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det behövs ingen besiktning, röret skall bytas. Men min fundering är att jag skall slippa göra det igen.

Att byta röret är inga problem, det är allt annat som är jobbigt. Med att skruva ner tak garderob mm. Klart att genomföringen skall vara rör, men min tanke var att lägga slang efter genomföringen till indikatorn till reduceringsventil. Totallägnd ca 500-600mm slang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att du skall ha rör hela vägen, slang är bara tillåten med max 1 m på varje sida om röret eller om den är heldragen får den ha en längd på 1,5 meter.

(samtidigt kan man ju undra om en två meter lång heldragen slang blir säkrare om man klipper den i två delar och skarvar med en liten bit kopparrör..?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

liten bit koppar? Det är ca 10 meter lång. Min tanke var att slippa de tre dm kopparrör som ligger i ankarboxen. Det blir nog så att jag lägger kopparrör hela vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tanke kring den lilla biten var mest en filosofering kring hur reglerna är skrivna, dvs en hel slang är bara tillåten med maxlängd 1,5 meter, men det är tillåtet med två 1-metersbitar med kopparör emellan. En hel tvåmetersbit är inte tillåtet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...