Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Tomas64

Startspärr Boatguard eller Nautilok??

Rekommendera Poster

Hej,

Är nybliven ägare till en Aquador 22 HT.

Nu måste vi installera startspärr.

Kan man få lite råd om man ska välja nautilock eller Boatguard??smiley-surprised.gif\

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bägge gör ju samma sak, elektronisk startspärr - varken mer el mindre.

Jag beställde nautilock på min båt när den var ny 2003. Det de monterade var en BoatGard 200 (har numer ersatts av 201).

Men det finns ju en startspärr som heter Nautilock (varumärket var till 2003 förbehållet endast Atlanticas startspärr). Nautilock generation 4 är den senaste som finns idag.

Lite mer information hittar du på http://www.boatgard.com/boatgard/index.htm

och http://www.hellmertz.se/a/ (tillverkaren av Nautilock) resp http://www.marineprotect.se (distributören av Nautilock)

Båda startspärrarna måste monteras av behörig installatör och man måste skicka in installationsintyg till försäkringsbolaget (för att få installationsbidrag och ev premierabatt).

Jag gissar att det inte speler nån roll vilken du väljer. Se till att det försäkringsbolag du har ger rabatt på installationen samt ger dig premierabatt.

Enda hindret jag kan se är att det på Marinprotects hemsida står:

Den enda startspärren som godkänts till Volvo Pentas D-serie samt Mercury / Mariners Verado-motorer!

Om det sitter en Volvo Penta D-serie motor i din båt så kanske det är säkrast att välja Nautilock.

Mitt BoatGard 200 har i alla fall funkat felfritt i 3 säsonger (på en Yamaha F115).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ägare av Nautilock sedan 1 säsong, det har bara vart problem. Fjärrkontrollerna är inte vattentäta så de korroderar och går sönder, 2st har gått åt på ett år.Dessutom slukar de batterier som tusan, åk aldrig ut utan reservbatterier i båten. Har blivit bogserad 2ggr för att startspärren inte gått att få ur trots nya batterier. Vart så förbannad på skräpet att jag monterade bort det. Själv bortmonteringen var enkel, så tjuven borde inte heller ha några större problem att plocka bort prylarna. Köp något annat är mitt råd, vet flera stora marinshopar som inte vill sälja Nautilock längre pga alla problem. Lycka till med nya båten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, har själv haft Boatguard på min förra båt, fungerade u.a.

På min nya båt fick jag monterat Mobwatcher, det är en kombinerad startspärr och dödmansgrepp som stoppar motorn om man faller överbord.

Verkar förnuftigt tycker jag eftersom man slipper strulet med att motorn stannar så fort man sträcker sig efter något i båten. Hursomhelst är det tydligen en ny produkt, men hittills har det inte varit några problem med min iaf. Har dock inte ännu fallit överbord, så den funktionen är inte testad....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Att fjärrkontrollen till Nautilock generation 4 inte är vattentät lät ju inte så bra. Då är BoatGard 200/201 bättre ur den synvinkeln för fjärrkontrollen till den är vattentät (och därför kan man inte byta batteri men batteriet varar i å andra sidan 5-10 år enl handboken).

post-1495-1394234674,6855_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...