Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Dragos

Kontaktdon för kablar i masten

Rekommendera Poster

Är det någon som har goda idéer om var man hittar ett bra kontaktdon för att lätt kunna koppla in lanternor, däcksljus etc. från masten?

Jag har en genomgående mast och således kommer kablarna ut inne i salongen. Man kan använda en däckskontakt men de är tänkta att montera i däcket för master som inte är genomgående.

Man kan använda sockerbitar att skarva i men då måste man vara där och pilla varje gång masten skall upp och ned.

Jag har sex ledare som skall skarvas 1,5 resp 2,5 mm2.

Kopplingen behöver inte vara vattentät men skall självklart tåla miljön i båten.

Tacksam för tips!

MVH/Dragos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släpvagnskontakt!? Kanske inte den snyggaste men billig, tålig och lättillgänglig... Eller skarvdon typ som sitter i bilars elsystem, finns mängder! Kolla hos ELFA och andra elleverantörer, finns hur bra som helst för hur mycket pengar som helst.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fordonsindustin har många bra kontaktdon som lär klara kraven;

Tex Tyco är en leverantör; Se http://catalog.tycoelectronics.com/TE/bin/TE.Menu?M=MENU&ID=17686&BML=10576,16358,17560,17685&LG=1&I=13

Problemet är nog bara hur du får fatt i kontaktdon och krimptänger, men känner du nån på en bliverkstad kan de säkert fixa kontakten åt dig... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte behöver skarva alla 6 i samma kontakt, så funkar XLR kontakter väldigt bra.
har bytt till de i min båt.

//Jonas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bulgin Buccaneer, IP68. Finns 2-, 3- och 6-poliga med skruvanslutning av kablarna.

Lagerförs av ELFA (Samma som sitter på Raymarines små autopiloter).

Farnell har de 9-poliga, men de måste man löda.

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...