Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
minglee

Hur stänga av dieselmotorn?

Rekommendera Poster

Hej på er,

här kommer en rätt dum fråga gissar jag, men jag är inte så bra på motorer (vilket tidigare inlägg säkert visat...): Vi har en ny dieselmotor i båten och kommer mot bättre vetande att placera instrumentpanelen i sittbrunnens förliga kant/gavel, alltså nedanför ruff-/nedgångsluckan. I början av säsongen kommer det inte finnas någon skyddande lucka eller liknande framför panelen vilket innebär risk för att man sparkar av nyckeln. Om vi tänker oss att det händer på ett sätt som gör att det inte går att stänga av motorn med intrumentpanelen, hur dödar jag den då? Jag tror att jag är ute efter nån sorts råd om omvänd tjuvkoppling av en marindiesel... :)

Vänligen,

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du har för motor. På de nya Yanmar motorerna sitter en knapp för avstängning av bränsletillförseln (magnetventil) dels på instrumentpanelen dels på motorn bakom regulatorn/HP pumpen.

Har du en äldre motor så finns det oftast en dekompressionsspak att använda när man vevar igång motorn. Lyfter man på denna när motorn går så stannar den.

MVH/Dragos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara tänk på att INTE bryta elen innan motorn stannat - annars riskerar Du bränna elsystemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta dieselmotorer har ett mekanisk stopp på insprutningspumpen.

Till den kan man koppla en dragvajer.

Jag har på min motor kopplat bort den elektriska stoppen.

Ett elfel skall inte få min motor att stanna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På de tidigare dieselmotorerna jag har haft, har det, som Lasse säger, funnits ett stoppreglage som dragit manöverarmen till pumpen ännu längre bakåt än vad gasreglaget kunde.

På den motor jag har idag, en Volvo Penta MD2 (A) sitter stoppfunktionen i gasreglaget. Om man för reglaget så långt bak det går (mindre än tomgång) så stoppar motorn.

Jag är inte kunnig i motorer, men jag är lite frågande beträffande lämpligheten att stoppa motorn genom att lyfta dekompetionshandtagen. Är det någon som har synpunkter på detta.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är tänkt att man ska stänga av din motorn med nyckeln så kanske de inte finns nån wire eller nåt åt de hållet att döda den med, i värsta fall kan du ta ett lock av något slag och täppa för luftburken, stänga av bränslekranen eller vad som. Men som nån nämde stäng absolut inte av strömmen tex huvudbrytare eller nåt = stor risk att generatorn dör men att motorn tuffar på som vanligt, Själv hade jag ju aldig placerat den så dumt att man kan komma åt att sparka av nyckeln, men de e ju jag de.

Trevlig sommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla vad som händer vid pumpen när du slår av nyckeln, slår en magnet ut mot en arm? Sätt en vajer/lina dit. Syns inget alls,= inbyggd bränsleavstängning i pumpen, värre... Måste annars gå att koppla bredvid ordinarie, men då behövs kopplingsschema, fråga leverantören.

Om inte något av ovanstående funkar...

Du kan inte flytta tändningslåset bara(bara!)?

Eller byta till ett vred (sparksäkert) ute och nyckel/stöldlås någon annanstans?

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det gick, går att komma åt så skulle jag lagt en hand över insuget.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag byter gärna till ett tändningslås med vred i panelen men jag har inte kunnat hitta något sådant, så tipsa gärna om du kan!

Huvudfrågan gällde alltså hur man dödar en dieselmotor om man har riktig otur (vilket jag har ibland) och den ser jag som besvarad. Tack alla för era tips och synpunkter.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...