Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
batrookie

Summern ljuder vid högre varv, Mainer 40hk -92

Rekommendera Poster

Varningssummern som varnar för låg oljenivå samt överhettning ljuder på min Mariner 40hk -92. Vattenstrålen ser bra ut från motorn och dessutom varnar den ju inte vid lägre varv (under 4200), så överhettning borde ju inte vara fallet? Oljenivån har jag ju givetvis kollat och nu fyllt på så det är fullt.

Någon som har något förslag om vad göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vet du när impellern (vattenpumpen) byttes senast? Om det är mer än ett par tre år sen är det nog dags för byte. Om impellern, som är av gummi, är dålig kan det bli dålig cirkulation av vatten i motorn och därmed tendens till överhettning eller rent utav överhettning.

Kan ju vara fel på tempgivaren (el vattenflödesgivaren om sådan finnns) så att den falsklarmar men det är nog inte så jättevanligt. Termostaten är bra att kolla också så den inte fastnat i nåt läge. Man kan ta ur termostaten och kolla den i en kastrull med vatten på spisen, hängande i en ståltråd, och mäta vattentemperaturen och se om den öppnar vid rätt temperatur (brukar stå stämplat på termostaten vid vilken temp det gäller). Var dock noga med att montera tillbaka den precis som den satt. Risk finns att man drar av skruvarna till termostathuset på äldre motorer så var försiktig med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har en Mariner 28 från sent 70-tal och den har jag bytt impeller på en gång under alla dessa år, tror att det var för 10 år sedan nu. Varje gång jag startar den kollar jag vattenstrålen och så länge man har full sprutt på tomgång har den inte försämrats. Impellerbyte var 3:e säsong är overkill anser jag! Många vill tjäna en extra slant på att serva motorer åt dom som inte fixar det själva.

Däremot håller jag med om att termostaten kan vara trasig så att den inte öppnar tillräckligt.

Jan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det är ca 4år sen impellern byttes senast. Men det var första impellerbytet sen motorn var ny. Kan det vara så att den nya impellern är av så dålig kvalité att det är dags för byte igen? Håller de inte längre numer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Impellern brukar nog hålla mer än 4 säsonger men endera dan sitter man där med blad som lossnat och kanske fastnat i en kylkanal.

Jag byter var 3:e år och hoppas därmed inte behöva bry mig om impellern dessemellan annat än att kolla att skvallerstrålen finns och har normalt sprut. Även om strålen är svag el uteblir behöver det inte innebära att impellern är kass. Det kan vara så enkelt som att skvallerröret har blivit igentäppt av lera, sand eller nåt liknande. Hände med min förra utombordare men det vara bara att rensa ut med en tunn wire så kom strålen tillbaka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min jakt på detta problem provade jag igår att koppla ur de två givare som finns till denna summer (en i taget) och sen provköra. Det visade sig då att när jag kopplade ur överhettningsskyddsgivaren så blev det tyst. Kontrollmätte hela tiden motorn med IR-termometer för att se att det verkligen inte var överhettning, motorn blev aldrig varmare än 68 grader celsius.

Så jag plockade bort denna givare och kollade lite närmre på den. Ser ju i grund och botten ut som en ganska vanlig elektronisk komponent, någon som vet var det är?

Någon som vet var man på tex nätet kan hitta karaktäristik över en sån här givare och hemma kan kontrollmäta om den fungerar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...