rohed 0 Postad 31 Maj , 2006 Hej Igår putsades det för den stundande sjösättningen och lite ytrost upptäcktes på nedre roderinfästningen. Fram med Autosol och putsa,putsa. Plötsligt har jag putsat bort en bit av muttern. Visade sig att muttern var som maräng, endast ca 1/3 finns numera kvar. Trodde att rostfritt/syrafast var rostfritt. Kan inte tänka mig att det är/var annat matrial. Har någon annan stött på problemet? Kolla noga om ni har äldre båt. Lätt att man missar detta. Min mutter såg helt ok ut förutom lite ytrost som sagt. Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 31 Maj , 2006 Riktigt syrafast rostar inte. Säker på att inte bulten är rostfri och muttern bara galvad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rohed 0 Postad 31 Maj , 2006 Den övre ser exakt ut som rostfri och den nedre såg likadan ut tyckte jag. Men kan ju vara som du säger, låter vettigt. Men jag tycker man borde se skillnad. Ska ta loss den övre och ta med till proffs för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Perra 1 Postad 1 Juni , 2006 Testa med en magnet.. Syrafast är inte magnetiskt.. Perra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rohed 0 Postad 2 Juni , 2006 Jovisst, cerber0s hade rätt. Allt, beslag och bultar var i syrafast men muttrarna galvade. Anledningen till detta undrar man ju över. Kan ju knappast vara kostnaden. Köpte syrafasta för 15:- st. Kanske var det slut på lagret vid tillfället. Tack för magnetiska tipset Perra. Frid å fröjd råder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 7 Juni , 2006 Allt rostar även syrefast, dock tar det lite längre tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokatta 0 Postad 7 Juni , 2006 Lite kuriosa... Bytte muttrarna som håller kölen för några år sen på min shipman. Två stycken var av den kalibern att det var bara och ta en gängtapp och fräsa nya gängor för att få bort resterna av muttern. Kommer inte ihåg dimensionen men som ni förstår är detta av det större slaget. Lite häpen vart jag när jag upptäckte skicket! Tydligen vittrar det mesta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser