shipman28 0 Postad 31 Maj , 2006 Hej Håller på och göra nya dynor, vill ha helt fräsch lukt i båten. Har läst om olika medel, tex ättika, klorin, febreeze, yokoair som alla äter lukt. Eftersom inredningen av plast har utrymmen man inte kommer åt kan man inte torka överallt. Har hört att man genom att använda ozon kan ta bort all båtlukt som annars kan riskera hamna i de nya dynorna. Var får man tag i en ozongenerator i sthlmsområdet? Vill gärna låna / hyra en billigt öven några dagar. Nån som har erfarenhet från detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 31 Maj , 2006 Var lite försiktig med ozon! Ozon är en instabil syreförening som är starkt oxiderande och organiskt giftigt och som har en del andra egenskaper. Halveringstiden ligger på ungefär 22 timmar. Det är skadligt för luftvägarna. Det bleker textilier. och är aggresivt mot gummi. För många herrans år sen fick jag för mej att nu jävlar ska båtlukten ur dynorna. Sagt och gjort, jag tillverkade en jättesäck av plast och tape där dynorna placerades. Där efter anslöt jag utblåset från ett ozonaggregat av industrityp (jag tillverkade såna åt saneringsfirmor en gång i tiden) som kunde producera 3 gram ozon per timme. Jag lät det stå och gå ett par tre timmar, och efter att ha ventilerat ur ozonet ordentligt kollade jag resultatet, sniff, sniff. Skumgummistoppningen föll isär och blev pulver!!! Lukten försvann förvisso men det gjorde dynorna oxå. Fråga nån som vet hur man gör (inte mej) innan du sätter igång. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 31 Maj , 2006 Jag gör som sagt nya dynor, så bara inte skrovet och inredningen pulvriseras så är jag nöjd. Tänker ej ha dynor, segel eller nåt annat löst i båten samtidigt... Har förstått att man skall vara försiktig med doseringen, tänker heller inte själv vara i båten och sedan vädra ordentligt efteråt. Risken skulle väl vara motor & slangar, annars är det mest plast och trä i båten. Var kan man hyra sådan ozon-tingest billigt? Sökte på nätet och de som verkar hålla på med ozonrenare är brandsanerare eller kannabisodlare (även bilrekondare iofs;). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 31 Maj , 2006 De flesta bilrecondfirmor använder ozon el liknande. Har själv låtit bekanta göra det i en gammal båt - inga problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 31 Maj , 2006 Har du provat att skura båten med grönsåpa? Kan ha en otroligt renande effekt och dessutom ganska ofarlig för de flesta delarna i båten. Tar bort lättare mögelfläckar och på ett miljövänligt sätt rengör den. Enda miljövänliga medlet jag testat som verkligen fungerar, gammalt och beprövat men fungerar faktiskt. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 1 Juni , 2006 Problemet är att det är en inredning man inte kommer åt mellan skrov och inredning. Kan inte skura där, möjligen spola... Rengöring med ozon ska ju ta bort och döda all lukt och ev. mögel utan något arbete, verkar ju trevligt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 1 Juni , 2006 Peters receprt på en fräsch båt: 1. Rengöring av motor med avfettningsmedel varmt vatten. Använd diskborste. Spraya 5-56 på elkontakter på motorn. 2. Rengöring av kölsvin lika ovan. 3. Skura hela båten, uppifrån och ned, med såpa/diskmedel/Ajax. Ta ur durkar, lös inredning etc så du kommer åt överallt. Eftertorka med ren trasa. 4. Skura ur kölsvinet enligt ovanstående recept för att bli av med avfettningslukten. 5. Låt lufttorka Om det fortfarande luktar unket i båten kan du fundera på att använda en ozongenerator. Att bara använda en ozongenerator är som att ta en huvudvärkstablett, visst det blir bättre för stunden, men problemet finns kvar. ...tycker jag... Men det är din båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 2 Juni , 2006 En ozongenerator gör inte båten ren, så du får nog göra som peter_k skriver, sen om unkna dofter o mögelsporer finns kvar i trånga utrymmen kan du ju försöka med ozon, har ingen erfarenhet av att pröva det i båten men har gjort det i fastigheter efter fuktskador. Nu har man väl inga akvarellmålningar i båten som kan ta skada men däremot teknisk utrustning etc tv osv ska man ta bort innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 3 Juni , 2006 Men inga tips om var man kan låna ett aggregat för en billig peng? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 3 Juni , 2006 saneringsfirmor bör ha, maskinuthyrningsföretag bör oxå ha dessa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johlun202 0 Postad 1 Mars , 2012 Ring till en saneringsfirma. De använder ozongeneratorer. Du får säkert hyra en av dem om du frågar. Skulle tro att det kostarcirka 500 kr/dygn. Det finns annars ganska billiga att köpa. Har själv köpt från detta företag. Ozongenerator Jag använde ozongenerator i min båt och den tog bort i stor sätt all lukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 1 Mars , 2012 årets trådlyft? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser