FeGGeMan 0 Postad 31 Maj , 2006 Hej, jag har insett att man inte ska blanda för mycket frågor i en tråd Jag tänkte höra med de som har Bella, framförallt Bella 512 Excel, hur byggkvaliteten är. Som jag sa i en annan tråd har jag fått känslan att den är lika hög som dyrare märken, men det är en obekräftad känsla. Jag har tex jämfört med Ryds och Yamarin men det finns väla andra märken i samma eller kanske en statusklass högre som är lämpliga att jämföra emot Vad säger ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stor-Sigge 0 Postad 7 Oktober , 2006 Jodå, nog är byggkvaliteten hög på Bella 512 Excel. Har haft min sedan 1998 och den har aldrig gjort mig besviken.Det enda jag möjligen kan klaga på är ett par detaljlösningar som finnarna kanske borde kunnat lösa på ett bättre sätt. Dels är det att det saknas fördragna rör bakåt från instrumentbrädan på babords sida. Att montera en stereo utan synliga ledningar krävde ett enormt smöjande med ledningar genom stuvutrymmena i fören och vidare bakåt. Dels borde kapellgaraget under luckan kunnat gjorts betydligt djupare. Nu måste kapellet packas väldigt omsorgsfullt under luckan trots att det finns gott om outnyttjat utrymme under. Ett par decimeter till på djupet hade smakat fågel.Min båt har den gjutna luckan mellan pulpeterna, något som gör att det känns riktigt stängt och ombonat under kapellet. Har sett att de numera övergått till en mjukvariant med tryckknappar. Visserligen är den säkert betydligt enklare att stuva undan när man vill ha öppet men tycker nog ändå att den gjutna i plast känns rejälare.Det som jag ändå känner att är det bästa med båten är att den fungerar i alla vatten. Den känns både stor och rymlig samtidigt som den också är liten och smidig. Använder den mestadels i en mindre insjö men har också i många somrar tagit med den på trailer till både Stockholms skärgård och till Bohuslän. Har ännu inte känt att den varit för liten ens i rejält krabb sjö till havs. De höga friborden gör att den känns mycket trygg även i grov sjö.Tycker också att den är mycket prisvärd i jämförelse med andra båtar i samma storleksklass. Har kollat både Ryds, Yamarin, Askeladden, Uttern, Örnvik men har hittills inte sett någon som kommer upp i samma höga detaljkvalitet som Bella. Känn exempelvis på godstjockleken i luckor och annat. Den härdade vindrutan från Taylor har också en livslängd som många andra inte kommer i närheten av.Visst, det går att hitta en gammal och betydligt större Bayliner för samma pengar, men tänk då inte enbart på inköpspriset utan även på vad det drar med sig i övrigt. Hur mycket soppa vill den ha? Hur stor och dyrbar trailer kräver den om du vill ta den med? Klarar din bil att streta upp den ur sjön eller måste du lägga en halv miljon på en fyrhjulsdriven värstingjeep? Det är lätt att lura sig själv när man hittar dessa billiga amerikanska båtar i annonsmagasinen med snyggt yttre och ett par kojer för samma pris som en betydligt mindre Bella 512 Excel.Köp ändå Bellan, du får mycket mer båt för pengarna!!!MVH / Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan4518 0 Postad 7 Oktober , 2006 Hej, jag har en Bella 571C -02 och kvaliten är utmärkt, finnarna kan bygga båtar dom:-) kan jämföra med min båtgranne som köpte en Ryds 23 DC för över en halv miljon i våras, vilket smäck säger ja bara, säljaren har fått komma ut till honom ett antal gånger i sommar för att fixa grejor som har gått sönder eller saker som bara var halvfärdiga när båten kom från fabriken, bl a började Spritköket brinna så hela konsollen blev förstörd, p g a att hålet som Origon sitter i var dåligt sågat, kabellet var från början för litet så de gick inte att få fast alla knappar dessutom var de felkonstruerat på ett ställe, på min Bella däremot, där är alla skruvar ordentligt iskruvade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser