Lanesson 0 Postad 31 Maj , 2006 Hej, Behöver er hjälp! Kardanaxeln är glapp på mitt 290A-drev. Skulle vilja vet, få instruktioner, hur man byter knutkorsen och lagren i kardan på lättas sätt? Finns det några instruktioner på nätet? Hur får man loss kardanaxel från drevet och är det krångligt att montera ihop det hela igen? Tack på förhand! Mvh Lanesson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 31 Maj , 2006 Är inte riktigt säker på vad du menar med kardanaxeln. En axel med splines kommer ut genom skölden. Den kallar jag primäraxeln. Har också hört den kallas mellanaxeln. Sedan har vi kardanknuten eller knutkorset som sitter på ingående axel till drevet. Vilken axel menar du? Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanesson 0 Postad 31 Maj , 2006 Sorry! Förtydligande, det är kardanknuten som är glapp så jag skulle behöva byta knutkorsen. Vet inte hur man pressar ut dessa på lämpligas sett samt monterar nya?? Sedan sitter axel fast i drevet och det skulle underlätta att få det ac monterat. Lanesson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
inka 0 Postad 1 Juni , 2006 Man tar ur hela Huset där knuten sitter fast,i de fyra skruvarna. Sen lossar man skruven som håller hela kardanknuten,då kan man få ur knuten. Du kan byta korsena på plats!!Har själv gjort det många ggr. Har du låsringarna sitter på insidan på varje öra med lagerskål,eller ser du låsringarna för lagerskålarna,sitter utifrån,2 olika modeller. Vad har du för vp-drev sen 290 eller tidig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanesson 0 Postad 1 Juni , 2006 Låsringarna sitter på insidan om öronen, jag tror att det är ett VP290A drev från 1986 om det säger dig något. Jag är lite osäker på hur man får ur/i lagerskålarna utan att förstöra något samt vad man behöver tänka på. Det vore ju bra att slippa montera av drivknuten från drevet. Mvh Lanesson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
inka 0 Postad 1 Juni , 2006 Då kan du byta dem utan att demontera hela huset. 100% säker på att man kan byta dem då utan, att göra något annat!! www.drevdelar.se säljer knutkors till bra pris kolla där,eller Lidingö marin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 1 Juni , 2006 Enligt verkstadshabdboken håller man ena delen av knuten i handen och knackar lätt med en hammare på den andra tills lagren tränger fram. Det förutsätter förstås att knuten är lossad från drevet. Jag tror dock att det går bra att lossa knutkorsen utan att ta bort knuten genom att knacka lite försiktigt med någon typ av dorn. Om du vill kan jag skanna sidan i verkstadshandboken och maila den till dig, men jag tror att du klarar dig lika bra ändå. Instruktionen är inte så lyckad, så med lite sunt förnuft och fingerfärdighet klarar du dig nog lika bra ändå. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanesson 0 Postad 2 Juni , 2006 Tack! Ska försöka att byta i helgen utan att ta loss drivknuten från drevet! Håll tummarna! Jag fick verkstadshandboken skickad till mig igår. Tyckte det var lika bra att köpa in den. Det lär väl inte vara sista gången något går sönder i och runt drevet! Där ser man ganska väl hur man kan drive ur lagerhuset med drivdorn och det är väl så man måste göra om man ska ha drivknuten kvar i drevet vid bytet. Sedan antar jag att man pressar in ett lagerhus i taget när man sätter in det nya korset? Vart ska man hålla emot? Är det någon riska att man pressar ihop gafflarna deformera dem så att de förstörs? För väl helt enkelt sluta fega och börja jobba!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 2 Juni , 2006 Tror att risken att deformera knutarna är liten. Mina knutar fungerar perfekt, trots att man kan se spår av kraftigt hammarvåld på dem. Någon tidigare tekniker verkar ha gått på anabola steroider. Lycka till Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanesson 0 Postad 2 Juni , 2006 Okej då behöver jag inte vara allt för skraj!! He he, ja man hittar alltid saker där man undrar vad tidigare ägaren egentligen tänkte på!! Snack om att man köper grisen i säcken när man handlar privat och begagnat med ett par år på nacken… Skapar en tråd på frågan om att få loss övre styrgaffel bussningen!? Verkar vara limmad?? Tack för tipsen!! Mvh Lanesson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 16 Juni , 2006 Hej. Till att få bort hylsan som håller fast korset använde jag en spindelledsavdragare från ett välkänt tillbehördsföretag, lite klurigt men det funkar. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser