pgpg 0 Postad 30 Maj , 2006 Hej! Skulle gärna få tips på ett motorval på denna båt, tittar på en Mercury 125 ELPTO eller en Mercury 150 Optimax alternativt 125 Optimax. Är det mycket högre förbrukning på ELPTO mot Optimax. Fördelar nackdelar? Priset är lägre på Mercury 125 ELPTO. Årsmodell 2002-2003. MVH STEN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 31 Maj , 2006 Tänkt på detta ! Hur mkt ungefär kommer du att använda båten ? Det är MYCKET stor prisskillnad mellan en 125 elpto eller en motsvarande Optimax. Hur många år tar det innan du har köpt upp mellanskilnaden i Bensin...och åren därefter ...hur mkt förlorar du på en sommar efter det att du gått - noll. Antagligen inte så mycket du kanske har ca 500 - 1000 kr mer i bränsleåtgång per år ....om X eller XX antal år. Men som sagt ska du köra väldigt mycket så är det en annan sak. Men som vanlig Svenne åka en sväng vid fint väder....jag då tror jag du kan nöja dig med den billigare motorn. lycka till /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgpg 0 Postad 31 Maj , 2006 tack för tipsen,kommer nog att åka normalt mycke så det bli en 125 elpto. som sagt den är ju bra mkt billigare men lär dra 30% mer hörde jag idag!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 31 Maj , 2006 Hej, Håller man sig runt marshfart, kanske 20-25 knop, gissar jag att bensinförbrukningen är OK. Det är på de högre varven förbrukningen sticker iväg. Men tänk på att en traditionell 2-taktare med förgasare luktar lite mer bensin, speciellt i medvind, och är något högljudda. Men står man ut med det så får man ju prima drag i maskineriet med en 2-taktare. Hade själv 2-takt med förgasare förr men har 4-takt idag (Yamaha F115). Bensinoset var det jag led mest av med min tvåtaktare och ljudnivån som var i högsta laget. Bensin notan blev inte så värst betungande med min motor som inte var så stor (65 hk) så nåt större hål i plånboken blev det aldrig ens de sommrar motorn användes mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser