Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
adiboy

Större motor en rekomenderat skylten, Crescent 550

Rekommendera Poster

Vet att den börja bli lite tjatig denna fråga men..

Det är så att jag har en Crescent 550 med en 30 hästar motor. Den är alldeles för klen så jag söker andra motorer.  Båten är godkänd för 50 Hk

Men det är jätte svårt att hitta någon sådan motor för högst 26.000 men det är lättare att få tag i en 70 Hk motor verkar det som.

Båten är ju rätt så stor 5.5 lång och 2.10 bred så jag tycker ju att en sådan mótor borde fungera perfekt på denna båt. Inte så många som  har denna båt så lite svårt att fråga någon.  

Så jag undrar vad ni tror. Kan en 70 Hk motor fungera på denna båt eller blir den för tung och för många hästar på akterspegeln ?

Kan ju inte vara så stor skillnad på vikt. En 50 Hk ligger väll runt 100kg och en 70 på typ 115 kg eller har jag fel..

Tacksam för ett svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

jagade också 50-65 hk men hittade ingen så för min del blev det en 80hk och visst blev det några extra kilo men också mycket roligare båt, man får gasa med förstån. Slå på blocket där säljs några crescentar som är modellen mindre än din och med mycket större motorer.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerade riktigt bra med en 70 hk på denna båt. :-)

Lite extra förstärkning i akterspegeln så .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Som tidigare inlägg har antytt måste man gasa med förstånd om man går över gränsen. Du kan få problem med försäkringsbolaget om din motor är för stor vid en eventuell olycka. Om du vill ha större motor än 50hk kanske 70 vore bra. Köp då en tvåtaktare som väger betydligt mindre än en fyrtaktare. Skillnaden 50-70hk borde inte behöva någon förstärkning av akterspegeln. Tillverkaren har också en väl tilltagen marginal. Hälsn. Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett tips är nog att kolla över akterspegeln rejält innan det bultas på nån grövre motor.är båten gammal så är det inte så säkert att akterspegeln är riktigt frisk o bör ses över rejält innan det är dax att ut o gasa.fridenz rillezzzzzzzzzzzz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...