FeGGeMan 0 Postad 30 Maj , 2006 Hejsan Jag är i full färd att köpa en Bella 512 Excel med en Optimax 75 Jag tänkte höra om någon har erfarenhet av båten som jag kan ha nytta av, om motorstorleken är lämplig, hur den går i vattnet, problem mm Jag har mestadels tänkt cruisa med familjen, åka ring och kanske fiska lite, men det får vi väl se vad det blir mest av Båten ska gå i normalstora sötvattens-sjöar i mellan-Sverige Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 Maj , 2006 Hej, Test på båten finns här: länk 75 hk Optimax väger ca 163 kg. Kanske vikten är på gränsen för denna båt? I testen ovan hade de en 90 hk Mercury ELPTO 2-takt (med förgasare). Den motorn väger ca 139 kg. Har själv en bowrider, Yamarin 5820 med Yamaha F115. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 30 Maj , 2006 Tror inte att det är för mycket. Har en Bella 490R med 75 hk optimax.Inga problem. 90 hk Optimax väger lika mycket. Den ger 15 mer hästar. Optimaxen är bränslesnål och himla rapp med bra toppfart. Lycka till med din Bella! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 30 Maj , 2006 Instämmer, Häsln, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FeGGeMan 0 Postad 30 Maj , 2006 Tack för feedback!!! Jag undrar även om någon har nån känsla för byggkvaliteten, jag har fått känslan att den är lika hög som dyrare konkurrenter, men det är mest en känsla Jag har tidigare varit inne på att köpa en Yamarin 50TC eller liknande, allra helst en 53BR men den tyckte jag stack iväg onödigt mycket i pris och dessutom är jag mer sugen på en modern insprutad 2-taktare och Yamarin kör ju sina 4-takts Yammor Tänkte först satsa på en E-Tec men handlarna verkar lite ljumna till den ännu pga Fisch-magplasket för några år sedan, vilket iof inte borde ha med saken att göra när det är en totalt ny produkt, men kombinationen Bella och E-tec eller Yamarin och E-tec verkar lurig att få tag i en etablerad handlare som säljer Har nån intressanta kommentarer runt E-tec tycker jag det är en spännande diskussion med Är E-tec eller Optimax bäst? (bränsle i brasan.....) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 30 Maj , 2006 Ja du FeGGe, tror inte det blir någon riktigt våldsam brand här trots bränslet eftersom båda har sina fördelar. Enligt ett test jag läste (70-80 hk test tror jag det var) så hade Optimaxen aningen lägre förbrukning än e-tec, ljudnivån var ungefär lika, men e-tec hade aningen tätare ljud än Optimax. Enligt testet slamrade Optimaxen aningen mera än e-tec (jag märker dock inget slammer på min Optimax). Nu minns jag inte alla testresultat, men än vann den ena och än vann den andra. I just detta test drog dock Optimaxen det längsta strået med ganska bred marginal. Till e-tecs fördel talar att den har färre rörliga delar än Optimax (ingen luftkompressor e.d.). Den är ju också 3 år servicefri. Det som jag undrar lite över är hur växellådsoljan ser ut när man tappar ur den första gången efter 3 år. Den kanske största fördelen är att den är lättare än Optimaxen (i klassen mindre än 115 hk) och mindre till formatet. Dock är ju en e-tec ingen vacker syn (mitt bidrag till bränslet på brasan ). En annan fördel med e-tec är att den går att starta trots att batteriet är dött. Bara att linda in bandet kring svänghjulet och dra till. Optimaxen går ej att starta utan el. Kan vara en fördel om man av någon anledning sitter vid sommarstugan med dött batteri. Orsaken till att jag valde Optimax framom e-tec var främst dåliga erfarenheter av Evinrude samt dess dassiga rykte sen tidigare. Nu har jag skrivit en hel del fördelar med e-tecen, men missförstå mig inte. Jag har själv som sagt en sprillans ny Optimax 90 och ångrar inte mitt val en sekund. Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser