pudden 0 Postad 30 Maj , 2006 Hallå Nu har kommit lite längre i mitt motorbyte och kommer strax att montera den införskaffade Weber 36:an. Och upptäcker att insuget till dom dubbla Solexarna är anpassat till dom Långa pinnbultarna som passar kyllimpan. det känns lite surt att behöva kapa sönder kyllimpan för att komma ner till samma nivå som misab insuget. Alla som har bytt till Weber 36/36 måste ha stött på detta problem. Finns det ngn enkel lösning med distanser av ngt slag ? mvh P Udd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 30 Maj , 2006 Hej! Det borde gå att lösa med distanser tillverkade av rör i lämplig dimension. Jag ställer mig dock frågande till att byta från 2 x Solex 44 till en Weber 36/36. Du stryper faktiskt motorns insug med ca 30%. 2 x 44 mm ger 30,41 cm2 tvärsnittsarea medan 2 x 36 mm bara ger 20,35 cm2 (utan hänsyn tagen till halsringarna). Webern är dessutom en tvåstegs förgasare vilket knappast fyller någon funktion i en båt. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 Maj , 2006 Weber verkar helt fel även på bilsidan var detta dyrt alternativ som bara funkade bra vid vassakammar, marinmotorer har flackare kurva så varför inte köra med vacumstyrda förgasare tex stromberg även SU hade en sentida modern och mycket bra modell med enkelt ställbart huvudmunstycke dessa satt bla på de ungersktilverkade valparna som gjordes i början på 80-talet. dvs B20 med enkel SU uptagen till 100hk. Lite tips i varma motorrum för dessa förgasare var att sätt dit större värmeavledningsplåt, men varma förgasare är nog inget marint problem. Ang pinnbult varför inte byta till rätt längd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 30 Maj , 2006 Jag hade precis samma problem när jag bytte till weber på en gammal båt, jag löste de genom att kapa tjocka brickor av ett rundjärn ca:25-30 mm i dia, minns inte exakt, alltså, ta ett rundjärn , borra med 8.5mm borr från änden så långt du behöver för 4 brickor, ca6-8mm tjocka, kapa sedan bort en halvcirkel på ena sidan tror de va ca: 3mm skillnad eller nåt. oj va luddigt de vart men de e jätte lätt o göra. lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 30 Maj , 2006 Skit i weber 36/36an och behåll Solex 44orna, de funkar skitbra och ger mer effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farbror 0 Postad 31 Maj , 2006 Hej. har själv satt på ett på ett Misab insug och slipade av limpan med rondell, fick en del uppslag om andra sätt men tyckte detta var enklast. Håller även med tidigare inlägg om att du skall behålla bef förgasare och kanske renovera dem, själv bytte jag från stromberg 150x2 till weber36/36 mest pga slitna 150,or och varmstarter. WeberGurun på Misab liknade weber 36/36 med stromberg 150x2 i flöde, har pratat med en del motortrimmare om just weber och de menar att weber 36,an inte passar i båt(för trimning) då limpan inte medger det vakoum som behöv. Lycka till MVH Reidar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser