Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Endit

Placering av solcell på Uttern 6300

Rekommendera Poster

Finns det någon som har placeringsförslag av solcell på en Uttern 6300, gärna bilder så man kan se hur det ser ut.

post-19308-1394234672,0718_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hur har det gått med panelerna?, själv är jag påväg med att montera 2st 25w på taket!. Jag köpte rostfritt rör samt kopplingar 2st 90graders samt 2st 45graders? (tror jag) t-kors. Det blir alltså en form av targabåge. Sedan köptes 2st ställbara panelfästen från NOA. Solpanelerna har måtten 65x33cm. Hör gärna av dig om hur du löste det hela.

Mitt största problem är att mina batterier inte klara att driva det som förbrukas ombord,speciellt kylen!!! snitt 2,5-3A. Jag vet att panelerna inte kommer att fixa detta helt, men dom laddar åtminstånde upp batterierna till man skall ut på skön nästa gång..

MVH

Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har panelen liggande lös i framrutan när vi ligger stilla, men skall montera den under vintern, troligtvis sätter jag fast den på taket, akter om det främmre kapellet.

Jag har monterat in en batteriladdare av märket Tystor som laddar 10 A, så under semestern kunde vi ligga ute 2 - 3 dygn, innan vi åkte in i hamn för att ladda upp batterierna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag har en 51W solcell med regulator på taket som håller kylen kall samt 3 st batteri fulladdade. Men du kanske redan har löst det? Hör annars av dej så kan du få mer information. Har ett dåligt foto som jag kan sända, Har även ett 60m ankarspel som jag haft mycket nytta av. Min uttern är en 86:a med Mercruiser 3,0 inombordare.

Mvh Torben i Varberg

post-13240-1394234811,0583_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter det inte en ljudhuv på 6300:n? Jag skulle nog försöka montera solcellen där. Nu vet ja ju i och försig inte hur stor panel du har. Men Jag har ägt en 690:a och skulle inte kunna tänka mig att sätta något ovanför huvudet. Men det handlar ju om tycke å smak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...