wdullin 0 Postad 30 Maj , 2006 Har hört att om man använder varmvattenberedare på landström blir det mer galvaniska strömmar. Stämmer det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 30 Maj , 2006 Hej Skriv orden galvaniska strömmar ovan i sökrutan så får du fram en hel del information. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 2 Juni , 2006 Vad jag har förstått så är det ett problem att landströmmens jordning kopplas samman via v-vatteberedaren med båtens elsystem minussidan och motorns jord. Beredaren har ju både el-patron som kopplas från land och värmeslinga från båtens motor (12V-systemet). Det medför att man via beredaren får en galvanisk ström genom motor ned till propelleraxel, vilket snabbt kan skada dessa delar. Därför bör en stickpropp monteras på sladden till elpatronen och att den endast är inkopplad korta stunder om man behöver eluppvärmt vatten. Läs mer om detta här! Problemet uppstår alltså om du har en v-vattenberedare och kopplar på landströmmen. Det har ingenting att göra med om v-vattenberedaren är på kopplad eller ej, eftersom jordningen är boven. V-vattenberedare är av ngn anledning inte dubbelisolerade som tex batteriladdarna är. /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 10 Juli , 2006 Men detta problem går att komma till rätta med genom att intstallera en galvanisk isolator i 220systemet. Fanns förr i.a.f att köpa i mer välsorterade båttillbehörs butiker. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Juli , 2006 Njaej, inte riktigt. Problemet är att jordströmmen kan smita via kylvattnet till motorn. Här hjälper inte en galvanisk isolator. Hur mycket ström det kan gå via kylvattnet vete katten, det borde inte vara något större problem i och för sig. Mera info om skyddsjord i båt i denna tråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 11 Juli , 2006 Det man är rädd för i det flesta fall när man installerar 220V utrustning med skyddsjord i en båt är att det blir en potesialskillnad mellan vatten och skyddsjordsledare. Mot detta hjälper en galvaniskisolator. Det du tar upp gäller vid en felsituation i varmvattenbereraderen där fasen kommer i kontakt med skyddsjorden och därmed skapar en jordström, denna jordström får inte isoleras bort då den ska lösa ut säkringarna för att förhindra att övriga detaljer på båten skall bli strömförande och även påverka en jordfelsbrytare. Om man i en båt installerarar oskiljd landjord kopplad till en installation med direktkontakt med vattnet bör man vara medveten om att resistansen i vattnet till jordspettet i transformatorstatonen kan vara så hög att att en spänning kan uppmätas. Sänker man då resistansen genom sin jordledare av koppar kommer en ström att flyta.(Samma princip som gör att den landanslutna grannens zinkanoder äts upp vid direktkopplad jord) Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Juli , 2006 Njaej, inte riktigt vad jag är ute efter. Jag är ute efter situationen: 1) VV-beredaren fungerar korrekt, fasen är inte koppplad till vattnet 2) det finns en potentialskillnad mellan vattnet som båten ligger i och landströmmens skyddsjord 3) varmvattenberedaren är skyddsjordad, dvs varmvattenbehållaren kopplad till landströmmens skyddsjord 4) varmvattnet i beredaren är i kontakt med vattenbehållaren 5) motorns kylvätska är via de värmeväxlande metallrören kopplat till varmvattnet 6) så finns en (liten teoretisk) ström via motorns kylvätska till drevet och vattnet. Resistansen i varmvattnet och kylvattnet torde vara ganska högt. Just här hjälper det inte att sätta en galvanisk isolator mellan landströmmens skyddsjord och motorns metall. Den sitter i så fall parallellt med strömvägen i 6). (Om man inte sätter isolatorn mellan inkommande skyddsjord och skyddsjord i eluttagen i båten. Fast det verkar inte bra ur säkerhetssynpunkt.) Läckage via vv-beredaren till motorn är nog ett teoretiskt problem. Undrar om man skulle kunna mäta på en riktig installation hur mycket ström vi pratar om... Ett helt annat problem är att koppla landströmmens skyddsjord direkt med kopparledning till motorn. Då får man galvanisk korrosion och där gör en galvanisk isolator nytta att kopplas in emellan. Om potentialskillnaden är mindre än 0.7V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 11 Juli , 2006 Jag menar naturligtvis att den galvaniska isolatorn skall sitta mellan inkommande jord från elcentral i land och båtens elcentral. Du påstår att det skulle kompromissa med säkerheten, men betänk att det är ett 220V system. Vid fel får man en felspänning på 0,7v mindre än utan vilket i detta fall är försumbart eftersom ledningsresistansen i många fall är betydligt större(!). I många båtinstalationer har man faktiskt upp mätt strax under 200v i väggutagen i båten p.g.a. långa skarvkablar och lång väg till transformatorn. Att ett ytterligare spänningsfall på 0,7V skulle allvarligt kompromissa med säkerheten är nonsens. Jordfelbrytarens funktion påverkas inte heller den eftersom jordfelsbrytaren är en summatrafo som mäter skillnad i vad som går in jämfört med vad som går ut. Så jordfelsbrytaren löser även om det skulle vara avbrott i jordledningen och beredaren jordar sig själv genom motorblocket och vattnet. Jag kan även passa på och tillägga att i fall med galvanisk korrisson och inte elektrolys som fallet med jordledaren egentligen är så är spänningen sällan över 0,7V. Jämför med Spänningsserien för olika metaller. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joerg 0 Postad 11 Juli , 2006 Riktig, men går ut i fra ca. 3 Volt som en Sterling stanser. Men alt som går utover det må undersøkes på feil i anlegget likevel. Jørg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser