Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Stefan_K

Termostat på sötvattenkyld B20 ??

Rekommendera Poster

Hej

 

Frågan är vad för termostat man ska köra med om man konverterat en B20 motor till sötvattenkylning???

 

Innan hade jag ju 62 graders, om jag inte minns fel!

Men nu när jag har värmeväxlare så borde man väl kunna gå upp i temperatur. Fårgan är bara till vad??

 

Vad är normaltemp på en B20 motor? Vore bra att veta, jag tänkte nämligen ha lite mätning under inkörningen av motorn. Den är nämligen ny renoverad.

 

Mvh

 

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte precis ett Martec-system till min B20 och de skickar med en 75-graders termostat.

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Hmm men frågan är vad man nu ska välja!

 

Deus

Varför kunde du ej kyla limpan??

Jag har själv råkat ut för samma problem, men detta pga ganska trångt och svår rör dragning. Funderar på att göra som du i år och ev. till nästa försöka få till hel kylning.

 

Sötvatten pumpen består av original vattenpump för B20, kör med en vanlig bil topp. Sjövatten pumpen är en impeller pump.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du tag i en 75garders termostat så hade jag nog provat de först, en båtmotor har ju de kämpigare än en bilmotor, dessutom är ju avkylningen inte den bästa (slutet utrymme mm., kan säkert va bra med marginalen..

 

Min kylning (helsystem) funka bra i låga till medellåga (15-17knop) men vid fullgas och lite lägre överhettade limpan och såsmåningom blev även motorn för varm..

 

Andledningen/arna har jag inte mer än teorier om än så länge..

 

1. Värmeväxlaren inte tillräckligt stor, orkar inte kyla limpan..

2. Stövlen (där avgaserna åker ut och sjövattnet sugs in) att vid viss hög hastighet blir för mycket turbulens i vattnet och suger kanske in luft..

3. Att cirkulations pumpen till motorn (då jag har impellerpump även här) inte pumpar tillräcklig vid höga varv..

4. Att min typ av avgaslimpa (äldre mod där själva utblåsningsrören inte är mantlade) helt enkelt blir för varm..

5. Rör och slang dragning inte optimal för bra flöde..

 

Sanningen är säkert en kombination av dessa faktorer och andra som jag missat, men ska eliminera så många jag orkar och förhoppningvis få ett helsystem att funka innan, jag byter motor eller båt...=)

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej .Lyssna med personalen på Hansen racing marin, dom är väldigt kunniga på detta med kylning av motorer .

MVH Kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limpan tar upp supermycket värme från avgaserna så det behövs en FET värmeväxlare för att orka med. Jag tror limpan tar upp mer värme än topp block.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...