Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
wicked

STULEN BÅTMOTOR!!!!

Rekommendera Poster

Hej!!

Vi har blivit bestulna på vår Mercury 50 EFIfour årsmodell 2006 NR OP415986.Den stals i forsviken,skattkärr,ca 1 mil ifrån Karlstad.Detta är supertråkigt då vi nyss lagt i båten och sett fram emot att använda den hela sommaren.Om nån hör talas om en sådan motor maila gärna mig och berätta allt ni/du vet! Detta är polisanmält och anmält till försäkringsbolaget.

Mvh Pethra & Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har sommarstället några stora vikar längre västerut upp mot Dingelsundet. Som tur är sitter motorn fortfarande på akterspegeln. Risken finns väl att din sprillans nya motor hamnat på E18 för vidare transport.

För några år sedan fick grannen sin sprillans nya 70hk Evinrude stulen, endast någon vecka efter monteringen!
... man börjar fundera på insiders när sprillans nya motorer stjäls på det här sätte ...
Kolla lite bakåt i försäljningsledet vilka som har haft kunskapen om ditt köp och din hemmahamn! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så jäkla tråkigt när sånt här händer.

Med lite (läs mycket) otur så befinner sig motorn redan utanför landets gränser.

Men håll ett öga på Blocket.se  man vet ju aldrig.

Mvh Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jävligt beklagligt och ingen har sett något? Vilket är ännu värre. Kan vi aldrig lära oss att se oss omkring och observa vad det är för folk som rör sig i omgivningarna? Nej, nu får det vara slut med skiten som inte vet att det är skillnad på mitt och ditt. Kölhalning och tjära är en lösning./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först så snor de din gamla motor. Sedan så vet de att du får en ny via försäkringen och kan då återkomma och även sno den nya motorn.

Borde vara skottpengar på tjuvar.

Normala båtar med inom och utombordare är köpta av folk med begränsade inkomster och den som snor från sådan borde få högre straff.

Det finns en reserverad plats i Helvetet för alla tjuvar.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nää ingen har sett nåt,trots att det bor en polis i närheten som har uppsikt över bryggan där båten ligger..... allt känns så himla tråkigt.Som sagt man är ju inte gjord av pengar.Har haft en gammal båt förut,ska man vara tvungen att ha en gammal skorv för att få ha den ifred för dessa korpar? Det borde införas nåt system som gjorde att det inte var lika lätt o attraktivt att själa och sälja båtar och motorer.Vi använder vår båt för att ta oss till vår stuga som ligger på en ö i vänern.Hur lätt är det nu? Vi bor i Linköping så inte så nära att man kan hålla koll själv heller.Nån som vet hur lång tid försäkringsbolagen brukar ta på sig? Och inte sjutton vågar vi sätta dit en ny motor igen..

Tack för allt stöd iallafall..

Mvh Pethra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En smart lösning vore att tillverkarna monterade typ gpslarm från början,men det är klart då finge dom inte sälja några nya.

Ha det Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som tror att det ligger något i min konspirativa teori att det finns insiders i försäljnings/leverans-ledet ... ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ligga något i det, men hur många motorer exponeras inte ute på våra vägar det är ju hur lätt som helst för en oärlig person att kolla med bilregistret efter adressen sen är det ju bara att spana lite i hamnarna i bland låter det som att det är lika lätt att sno en motor som att knycka godis från barn.

MVH Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår båt kunde de inte ha luskat reda på genom att se nåt regnr och sen adress.Eftersom vi inte bor i samma stad som båten ligger....

Mvh Pethra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ett exempel inte hela problemet, dom flesta spanar nog direkt på marinorna ser bara hur det ser ut hos oss massor med pers som inte har annknytning till hamnen hur många som spanar det står skrivet i sjärnorna.

Men pudelns kärna är att omm alla båtar och motorer vore larmade så skulle nog 99% av stölderna försvinna. PS. Jag la ut ett klipp från en tidning där dom hade tagit två st tjyvar tack vare gps-larm)DS.

MVH Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket tråkigt när sånt händer... Jag kör med inombordare så den lär inte tjuvarna knycka i första taget... Problemet är att dom istället kan få försig att ta hela båten... Hmmmmm hur ska man göra???? Ska skaffa dubbla kättingar till Sommarn...

!!!MVH REXCO!!! Som har båten kvar än så länge iaf....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När min motor blev stulen förra året så tog det försäkringsbolaget tre veckor att betala ut pengarna. Kanske är de så snabba för att de får motorn sen om polisen hittar den i någon tjuvgömma senare.

Nej så sant att när man fått motorn stulen då får man nog vänta en tid innan man hänger på en ny för annars kan den försvinna på en gång. Därav fösvinner alla fina stunder som man sett fram mot att ha med sin båt. Katastrof att det skall behöva vara såhär.

Nej hårdare straff för dessa båtmotor tjuvar samt ett statligt stöd för stöld skydd för som det är nu så är det plomboken som styr hur bra lås man skall ha råd med. Men sen kommer nästa övervägnings fråga och det är det att om man har för bra lås på båtmotorn, då sågar skurkarna sönder hela båten för att få bort motorn så man vet inte vilket ben man skall stå på när man vill skydda sin älskade båt som man jobbat så mycket extra övertid och sparat, gnetat, ätit billigare mat och sparat in på allt för att få råd med.

Hoppas att allt löser så ni får tillbaks er motor till slut. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fy vad trist!

Hoppas att ni får en ny snart av försäkringsbolaget trots långa handläggningstider.

Kör med dubbla kättingar, stöldmärkning (ex securmark), motorlås.

Gör det så krångligt som möjligt så väljer de en annan nästa gång

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GPS larm är bra men...

Tyvärr så finns det ingen som säljer bra gps-larm till vettiga priser. En c-pod kostar 8500 för ett grundpaket vilket är ett orimligt högt pris. Elektronik är ju väldigt billigt att göra så jag förstår inte värför varför marginalerna för tillverkare och återförsäljare skall vara så höga.

3 - 4000 hade varit ett lagom pris

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bekant fick sin snurra stulen förra sommaren, en sprillans Honda 90 4t.

Han fick en ny (115 hk) av försäkringsbolaget som han väntade en stund med att lägga i i år. Väl sjösatt så tog det <8h innan den också var stulen.

Det är klart premierna sticker iväg...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

8 Timmar!!!!!

känns lite oroväckande när jag själv har en ny 115 hk.

Hade han motorlås kätting osv??

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nissed

Läste att tyvärr det senaste trixet tjyvarna använder sig av är en batteridriven tigersåg alt. vinkelslip där man helt sonika sågar loss hela akterspegeln.

//Nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips är att lackera motorkåpa i spektakulära/snygga färger, detta gör att motorn blir betydligt mindre attraktiv för ev bandidosar, tipset kom från en bekant som blev bestulen på 2 båtmotorer inom kort tid men efter att ha lackat motorn så har han haft kvar den dom senaste två åren nu. Själv skulle jag gärna sätta en mer personlig prägel om jag hade haft en utombordare då alla motorer ser i princip likadana ut idag. Lämna in den till en professionell motivlackerare, inte så dyrt då det är relativt liten ytan som ska lackeras och jäkligt snyggt blir det och framförallt en billig förebyggande försäkring. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...