Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
skynorstrom

Ingen gnista

Rekommendera Poster

Det här gäller ingen båtmotor, men kanske någon som har svar på det ändå. Det gäller en gammal moped (cykelmoped med hjälpmotor och remdrift, en riktig raritet=)) som jag inte får någon gnista på. Har kollat att tendstiftet är ok. Har även testat med test-lampa att det finns ström i tändhatten. och det blinkar på bra när man dar runt svänghjulet. Förstår verkligen inte varför det inte fungerer.

Tänkte om någon haft liknande problem på båtmotorn.

MVH/Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut när tändstiftet är utskruvat och sitter i tändhatten? Kommer det bra med gnista då? Gör det inte det är det ju lätt att konstatera att det är stiftet det är fel på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dum kommentar kanske men kommer det fram soppa???

Luktar det soppa om stiftet???

OSV...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har späning till stiftet men ingen gnista så tror jag på stiftet eller tändkablen. Kablen kan vara slut, klarar att leverera låg späning men inte tillräckligt hög för att få gnista.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

antar att du har magnet tändning och då kan det vara lite stort glapp lägg an spolen och lätta så det inte skrapar sätt en mejsel i hatten gnistan ska då vara blå vit med ca 1 cm håll från godset, om inte så e spolen kass.kolla även ev jord kabel (dödarn) så den inte är skavd .

hade samma problem med min inom bordare bensinare. svag men igen tändning. gjorde som ovan och går klockrent. lycka till

krawa

post-13808-1394234671,5407_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...