Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
JohanHakansson

Finns det inga Vikingar längre ?

Rekommendera Poster

Nu när man sjösatt känns det inte som om jag orkar skruva nåt mer. Båten seglar sen jag reste upp masten lodrätt så jäkla bra även med rullrevad genua tycker jag. I dag pina jag o tjejen upp oss ur hemmaslafarna halv nio fast jag somnade kl sex efter att ha kommit hem från speljobb i Tärnsjö. En sån här fin dag får ej gå till spillo. Vi hade en suverän dag i solen. Seglade hela vägen genom vår smala och knixiga led inomskärs. När vi skulle hem hade vinden vridit så vi seglade hela vägen då med. Vi värmde revbensspjäll i ugnen under seglingen och åt med grönsaker och lite klafs ur en sån där bytta. Fan vad härligt liv.

På utvägen fick jag vindrodret att styra helt rakt på slör. Lite finjusteringar styr det nog hur bra som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Stockholmsk sittbrunnsbögning till klafs i bytta .. härligt vad inläggen tog fart. Förväntningen var kanske mer åt långseglingshållet men man talar ju om vad som ligger hjärtat närmast. Jag gillar också revbensspjäll. 

Mvh

-J 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni bara stora båtar för att klara er?
Och så en massa tjafs om Vikingarna (lever dom fortfarande?=hur dum kan man vara) Enligt mina historialektioner så nöjde sig dom med små båtar som är lättstyrda och snabba. Jag har en liten båt och jag skulle kunna tänka mig att köra utt på havet utan att gå under. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, allt är ju relativt. Och om inte jag har fel för mig så var det också en och annan viking som strök med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En och annan?

Allihopa gick väl åt?

Det är därför som de inte finns längre.

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

gick de åt?? möjligtvis lämnade de sin asa tro och följde danska kungens övertygelse. Ang hur er tråd ser ut på forumet så förstår man nu att segling inte är ett intresse utan en läggning, tror nog jag börjar bli lite segelfobisk efter att ha läst alla dumheter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahahha underbart ! Inte kunde jag ana att mitt inlägg kunde vara roten till en sådan härlig tråd ! Skriv på bara, och ha en riktigt skön segelsommar.

Mvh

-J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, vist är det en läggning! Men bli inte fobisk. Vi är inte farliga. Visst finns det dumma inlägg, men inte bara i denna tråden. Vad är för övrigt en \stor\ båt? Vart har du Vegan någonstans Johan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Johan,, seglade förbi joreviken på väg till Fjällbacka idag,, inte ett råsegel så låmgt ögat såg,, så jag antar att vikingarna tagit slut.

Ha en riktigt god sommar själv

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vikingarna rodde faktiskt också. Såg du inga roddbåtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte alls säkert att vikngarna tagit slut.

För några år sen var jag på väg hem till Kungshamn söder ifrån. Strax söder om Lysekil fick jag se en underlig båt tom kom i kapp mig akterifrån. När den passerade, visade det sig att det var ett vikingaskepp som gick med aktersurra. Besättningen var med all säkerhet vikingar för de hade, för vikingatiden, tidstypiska kläder.

Nästa dag gorde jag ett besök på min dåvarande arbetsplats, kommunkontoret i Kungshamn. Jag talade med en av tjejerna som jobbade på vår debiteringsavdelning och berättade om vikingaskeppet.

Hon hade varit ute med sin hund dagen innan och fått se något som hon trodde var ett vikingaskepp, liggandes i Fisketångens hamn. När hon kom hem berättade hon detta för sin man. När han senare på kvällen kom ner till hamnen fanns det inget vikingaskepp. Detta fick hon naturligtvis äta upp. Hon blev glad när jag kunde bekräfta att det verkligen var ett vikingaskepp som hon sett.

Vikingarna finns, men man ser dem inte så ofta nu för tiden.

Jag blev själv kallad för viking för ett par år sen.

Låg på utsidan Hållö och dörjde makrill med min spririggade bohusjulle (bilden uppe till vänster). Hade fått trassel på ett par dörjer somn jag försökte gre ut samtidigt som jag seglade. Det var lite sjögång och det är inte helt enkelt att segla samtidigt som man försöker få ornding på dörjerna, så kursen var nog lite slingrande. Det hela såg nog, för en betraktare, lite underligt ut.

En norsk segelbåt ändrade sin kurs och gick ner mot mig ocxh gjorde en sväng runt mig. När han var alldeles intill mig och fick se vad jag höll på med ropade han: du är nog den siste vikingen varpå han ändrade sin kurs och gick söderut.

Så Stefan, så vill du se vikingar får du söka på närmare håll än på Jorefjorden. Skägget har jag kvar sen det året vi hade vikingatema på scoutlägret på Flötemarken. Vilket år det var kommer jag inte ihåg, men det kanske du gör. Om du frågar snällt kanske du kan få en riktig viking som besättningsman på en och annan seglats under sensommaren och hösten. Mitt stolta vikingaskepp Santa Maria blir liggande kvar i båthuset på Sandbogen tills nästa vår.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med dig.

Vänta bara tills jag skaffar kölbåt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har inte funderat på att de som du vill ska surfa in på den här sidan kanske är ute och långseglar..och kanske inte har tid att böga runt på internet..

/lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här ser ni ett vikingaskepp, där finns det nog vikingar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Misstänkt lik vikingar på väg mot Fifång.

B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vikangarna lever i all välmående, dock är vi undanskuffade i små resevat.

Knud

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var inte bara danska och svenska sjöfarare som var vikingar utan även svenakar dock väldigt få på västkusten då Svearna endast hade kustremsa vid Göteborg men hela ostkusten samt Öland och Gotland hade hög vikingakultur.

Knud

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, nu är det så att väldigt många historiker anser att ostkusten inte hade något som kallades vikingar även om det fanns gott om sjöfarare o sjörövare även där.

Det är även omdiskuterat om det överhuvudtaget fanns något som hette svenskar under vikingatiden. Det fanns Daner, Nordmän, Götar och Svear. Inga av Götar o Svear hade kust mot väster.smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...