Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
JohanHakansson

Finns det inga Vikingar längre ?

Rekommendera Poster

Sittbrunns bögning

Min instrument flyg certifikat

?????????

Stockholmarna gick i skolan och lärde sig stava...

Senare i livet har de riktiga jobb som gör att de får nöja sig med att segla 3-5 dagar/vecka och kappsegla under helgerna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och en till kan sittbrunnsböga i min Skybolt eftersom det finns 2 st öppna sådana. Canopyn kommer väl på såsmåningom.

Men det blit bara VFR och NQ för mej tillsvidare. Avan kommer sen.

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !,

Seriös sittbrunns bögning .. det skulle vara jag ..

Vad gör du mellan sessionerna ? Lite aerobatik eller ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick du inget napp via din annons hos Jordenruntseglarklubben heller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Johan

Det är inte så lätt att få folk som vill följa med och segla. Jag seglade under 70 och 80-talet gärna 24-timmars seglingar. Det var i det närmaste hopplöst att få ihop 2 - 3 man för ett dygns segling. Ingen har tid och alla vill helst va skeppare på sin egen båt. Jag seglade ett par seglingar med andras båtar en del starter fick jag ställa in pga ingen besättning.

De två senaste åren har jag seglat sträckan Skellefteå - Haparanda - Stockholm - runt Skåne - Kungshamn - Krokstrand. Dvs runt hela den svenska kusten under 11 veckor.

Jag har erbjudit många mäniskor att följa med under en kortare period. Jag satte också upp ett antal lappar i många hamnar mellan Stockholm och Skellefteå en månad före avseglingen 2004 och erbjöd en eller två personer att följa med en kortare sträcka.

Efterhand som jag passerade tog jag ner lapparna i de hamnar jag besökte. 5 hade tagit var sitt telefon nr - ingen hade hört av sig.

Lättast är besättning ur familjekretsen. Min fru seglade med 3 veckor mellan Skellefteå och Haparanda 2004 och en av mina svärsöner knappt en vecka mellan Helsingborg och Kungshamn 2005.

Å andra sidan är det ganska skönt att segla själv. Man gör som man vill och behöver inte ta hänsyn till nån ombord.

tommy

post-945-1394234674,05_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Tommy !,

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag tror att det krävs en personlighets typ som är mer ovanlig än man tror samtidigt som folk ju är så upptagna med sina liv och inrutade karriärer. Hade hoppats att det fanns någon som jag som tog chansen att bryta loss ett tag även med framgångsrik karriär på traditionellt vis.

-Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst finns vi. Men i alla fall jag, vill göra det på mitt eget sätt, med min egen båt. Jag tror att de som planerat ett avbrott, har också redan planerat vad dom ska göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju massor med svenskar som är ute och seglar men dom deltar ju inte i den här tråden förstås..... MVH, Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst RobertLind

sant, men den det finns också många som är ute och seglar på forumet, en del är till och med ute och cyklar samtidigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maringarderoben

och dessutom cyklar fel...!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maringarderoben

Det är alla andra väl medvetna om!

Kanske Du är ute och cyklar nu?

rovare.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst RobertLind

skumt, om jag klickar på smileyn så hamnar jag på Maringarderoben, är det en inbyggd funktion på MG eller bara slumpen?

Snart måste alla som är ute och cyklar ha hjälm Bra, för då känner man igen dem, med eller utan efternamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

hehehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst RobertLind

laxoring skrev hehehe. Smygreklam, fyy!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

opps förlåt hehehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AAAAjjjjjj !

Tack för tipset .. jag skall skaffa hjälm nu .. somnade av de två senaste dravliga inläggen som tillförde absolut nada till diskussionen .. vaknade när jag slog pannan blodig i skrivbordet.

-J 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skellefteå - Haparanda - Stockholm - runt Skåne - Kungshamn - Krokstrand.

Tar du verkligen de tre första städerna i den ordningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Luffarn

Är man bohusläning och köper en båt i Kåge  strax norr om Skellefteå, måste man ju bara passa på att segla i en av de finaste skärgårdar som vi har i sverige - stäckan mellan Pite Rönnskär, Töre (sveriges nordligate hamn) och Kataja (sveriges östligaste ö).  Inom det området finns många pärlor.  Måste jag välja blir det nog Haparanda Sandskär - Nationalpark.

Jag var nära på att köpa en Vagabond år 2000 men det skar åt ett annat kosterhåll.

ha´ t sô pen´ t

tommy 

post-945-1394234677,1256_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annan koster? Allegro? L32? Håller nog för egen del på att Vagabonden är den vackraste.

post-6890-1394234677,3091_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Luffarn

Jag tänker inte säga emot dig beträffande utseendet på Vagabonden.

Hade runt år 2000 sveriges mest kompletta register på Vagabond 31. Jag var alvarlig spekulant på en Vagabond, men fick så konstiga svar på mina frågor så jag började efterforska. Just för den båten byggdes efterhand en intresant och underlig historia fram, med både stöld och bedrägeri, gömda vapen och konkurser mm.

Jag kollade bla med stölldskyddsföreningen mm och enligt de upgifter jag fick fram borde det inte va något problem att köpa båten. Efter att jag gjort mina efterforskningar rörande båten, pratade bl.a. med en mellanhand, gick det aldrig att få kontakt med säljaren, trots ihärdiga försök och många lämnade meddelande. \<ahttp://www.fendern.se/segla/html/emoticons/huh.gif\ alt=\huh.gif\ />

Jag trodde att jag hade förlorat samtliga mina båtregister vid en datakrach, men hittade disketen med kopia för nån månad sen när jag letade efter något annat.

Det blev ett renoveringsobjekt till en kortruffad L32:a från -65 i stället. Den tycker jag också har ett tilltalande utseende till skillnad från den långruffade. Min fru tyckte dessvärre att L32:an var för stor när man skulle segla henne själv och hon drev frågan om att byta till en Storfidra, vilket vi också gjorde vintern 03/04.

Därav seglingen Skellefteå till Haparnda under vilken min fru var med. När hon hade sett den fina skärgården längst upp i bottenviken tog hon bussen till Stockholm och lät mig transportsegla båten till Stockholm själv. Sån är dom kvinnorna. smiley-cool.gif\

Din Vagabond (enligt din bifogade bild) och min storfidra ligger förtöjda nästan exakt på samma plats. Jag var där den 27/7 -04. Sommaren 2002 i slutet av augusti var jag där med L32;a. Då var det inte lika mycket båt som på bilden.

tommy

post-945-1394234678,0293_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är Vagabonden snygg. Och seglar mer än hyggligt vad jag har hört, men den här då?

post-4684-1394234678,2078_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den var ju jäkligt snygg. Och inre förstag på samma ställe som jag nyss skaffat ser du ut att ha, i alla fall den nedre fästpunkten.

Och är det ett MOnitor längst bak?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

FRåga t cerber0s...

Funkar det bra med stegen därbak? Släpar den i vattnet när du seglar på babordsbog? Det kanske är ofrånkomligt på riktiga, dvs spetsgattade segelbåtar...

Jag har köpt en stege i byggplastkatalogen med tre fasta och två vikbara steg, men inte örskat sätta dit den än. Man ska bara skruva fast de två övre fästpunkterna, de nedre har bara gummiknoppar som ska ligga mot skrovet. Det är väl bra att slippa ta hål nära vattenlinjen, men håller det i grov sjö? Och speciellt om underdelen skulle råka fällas ned i full fart?

Borde jag göra om så jag får bultat genom skrovet och divinycellen även nedtill? Ganska omständig procedur om man ska göra det på bästa sätt med epoxi runt bultarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och fråga t toaen

När frun mönstrade av seglade du själv hela vägen nonstop? Vaken tio minuter, sova tio minuter osv?

Jag har tyvärr aldrig med nån som kan segla, så det blir oftast kortare skutt mellan ankarplatserna. Frun kan inget om skotning och orkar väl inte riktigt med genuan heller. Hon kan hålla bra uppsikt om jag går ner och slöar en stund, men med autopilot så brukar det efter ett tag vara dags att antingen ändra kurs eller skota om seglen. I år har jag för första gången fått fart på mitt Koster vindroder och hoppas kunna segla längre utan att behöva krångla vid varje vindvrid. Då kan jag ta en kortare lur i alla fall. Kanske frun blir inspirerad att lära sig mer också. Det är lite känsligt det där, man vill ju inte försöka tvinga varken fruga eller ungar att lära sig, men det är ju egentligen hela grejen att segla, att man vet vad man håller på med. Kan man bara få dem lite intresserade så vill de säkert lära sig mer. Även tonåringarna älskar att följa med men är väl lite ängsliga att försöka segla en tung koloss till båt själva.

Hur får man dem att våga mer?

post-6890-1394234684,9594_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej Luffarn

Jag seglade inte non-stop.

Inför hemseglingen till Stockholm, där jag haft ordinarie båtplats mellan 2001 tom våren 2005, tog jag åtta veckors semester. Dessvärre kunde min fru bara få tre veckor sammanhängande under sommarperioden, varför jag bestämde att hon skulle följa med merllan Kåge och Haparanda.

Vi körde bil från Kungshamn på Västkusten och parkerade den hos dottern i Täby, och tog Haparanda-expressen. Chaffören var vänlig nog att släppa av oss mitt för båtklubben i Kåge kl 05.30 och vi kunde krypa ner i ruffen i ösregn.

Efter att ha seglat två och en halv vecka i den mycket fina skärgården mellan Pite Rönnskär och Haparanda la vi till i Haparandea hamn tog lokalbussen in till Haparanda där frugan tog Bussen tillbaka till Stockholm. Själv provianterade jag rejält och konstaterade sen att det inte gick nån buss tillbaka till Haparanda hamn. Jag fick ta taxi. Man skulle byta caufför på taxin inför min resa och jag pratade lite med den som skulle börja jobba. Jag fick två chauförer på resan. Bägge var intreserade av båtar och följde med och kollade på min fidra.

Sen hade jag fem härliga veckor på mig att segla till Stockholm, med olika hamnar i stort sett varje natt, vara en var på Storjungfrun. Man ska helst inte ha brått när man färdas i våra fina skärgårdar, och speciellt inte om man seglar så långt bort, mann kanske inte får möjlighet att komma dit igen. Det finns ett oändligt antal smultronställen längst hela den svenska kusten.

Som bohusläning borde jag kanske tycka att det bara är den bohuslänska kusten som är något att ha. Den enda kuststräcka som jag inte är direkt förtjust i är sträckan mellan Hanö och Tistlarna. Dvs Skånska och södra delen av den Halländska kusten, med undantag för Hallands väderö och kanske Ven.

Jag seglar i stort sett alltid med autopilot och nån gång med vindroder. När jag förr seglade över till Norge vilket brukade ta ca 35 timmar från Kungshamn till Kristiansand, brukade jag alltid lägga mig i en kvart och gå upp och kolla och fortsätta så tills jag var farmme vid norska kusten eller svenska på hemresan. Får se om det blir nån norgesegling i år då jag har seglat hem båten till Kungshamn.

Troligtvis blir det en sväng till Väderöarna i Kväll. under tiden jag höll på att skriva detta inlägg kom Stefan Smoegen och frågade om jag vill segla med honom dit med hans FinGal.

ha´ t sô pen´ t

tommy

post-945-1394234685,0333_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast jag mest åker motorbåt året runt har jag transport seglat några etapper i Medelhavet förra året.

Spanien - Sardininien och Aten - Koper i Slovenien

post-571-1394234685,1963_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, nog släpar den i vattnet, men det är enda stället den kan sitta på, man måste ju få tag i den om man skulle bli slängd i sjön. Stegen ör bultad på fyra ställen och nerfällbar, så den blir dubbelt så lång. Om stegen kommer hålla får du nog prova. Naturligtvis år fyra hål bättre, men jag är alergisk mot att borra i båten. Visst är det ett Monitor däbak! Inre förstaget fungerar alldeles lysande. Har en genua, en kryssfock och en stormfock att sätta där. Rullgenuan är värdelös i hård vind när man revar och ska kryssa. Två saxade genuor på länsen fungerar fantastiskt. Dom kompletterar varandra, man slipper fladder eftersom ingen vind spiller runt förstaget. Storen får man lämna nere dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...