laban1 2 Postad 28 Maj , 2006 Hej! Funderar på det här med skillnaden mellan marina produkter och vanliga. Vad är det som egentligen skiljer vanlig motorolja från olja till en båtmotor? Min VP 2001 ska enligt instruktionsboken ha en olja SAE 15/40 med API klass CD. Men det finns betydligt billigare oljor t ex SAE 10W/40 med API klass CF. Oljan är tydligen mer lättflytande vid låga temperaturer och övertrumfar Pentas specifikationer vad gäller kvalitet (F bättre än D). Vad betalar man för? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Maj , 2006 För mindre volymer och varumärke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Billy_Astorsson 1 Postad 28 Maj , 2006 Jag personligen anser att det är mycket är marknadsföring och att det mesta är samma skit... men jag vet att många inte håller med... kolla den här gamla tråden: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=55157 vet inte om jag blev nåt klokare men... //Billy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deus 0 Postad 28 Maj , 2006 Kör på Biltema helsyntet i bilar, motorcyklar och båt.. 149kr för 4liter helnöjd !! Bra klassning dessutom...=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deus 0 Postad 28 Maj , 2006 Har visst gått upp..=) 219 kr / 4liter.. Klassning: ACEA A3/B3/B4, API SL/CF på 5W-40 Oljan... Luktar gott ..=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 29 Maj , 2006 Till jänkarveåttor rekommenderas ofta 25w40 (ja, tjugofem). Jag kör Mercruisers olja som håller 25w40 och ganska billig. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser