CruiseMan 0 Postad 28 Maj , 2006 Hej ! Förra ägaren till min motor hade tydligen inte bytt impell på flera år och till följd av detta så satt bultarna HÅRT jag lyckades få bort alla utom en som jag drog av (se bild) Har testat med rostlösningsspary och rörtång utan att lyckats Finns det någon som kan ge mig tips på hur jag får bort den ? /CruiseMan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke70 0 Postad 28 Maj , 2006 Tag en mutter av lite större storlek och svetsa fast den på den avdragna bulten. Ge sedan lite värme på godset som bulten sitter i OBS var väldigt försiktig med värmen då jag antar att den sitter i aluminium.Ge bulten ett litet slag med en hammare innan du drar loss den.Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 28 Maj , 2006 Finns även nån CRC skruv-kylspray som man kyler ner den fastrostade skruven så den går att få loss i de flesta fall. Man kan även borra ur skruven och sätta i en helicoil med ny gänga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 30 Maj , 2006 Ta det lungt och metodiskt, med så lite våld som möjligt... Även startgas funkar att kyla med.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
linfa 0 Postad 30 Maj , 2006 Se http://www.maringuiden.se/forum/;thread=97170 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke-71 0 Postad 1 Juni , 2006 Om du känner någon som jobbar på mekanisk verkstad så be honom svarva till en borrstyrning för ett 5mm och en för ett borr som är gängan minus stigningen och ytterligare minus ytterligare några tiondelar. Typ M12x1.25 = 12-1.25-0.5= 10,25 varvid det fick bli ett 10.2borr. Borrstyrningen är då en nippel som skruvar på den biten av bulten som sticker ut och guidar ett borr rätt genom att ha ett hål med samma diameter som borret. När skruven sedan är tillräckligt urborrad så brukar den ge med sig o gå att skruva ur. Jag hade samma problem på alla 4 bultarna och det gick inte med värme, rostlösning eller andra universial lösningar. Gjorde mig sådana styrningar och ett par timmar senare var bultarna ur och jag hade inte skadat en gänga. Dock så är det inte för vem som helst. (man bör inte ha tummen mitt i handen) (dvs om du inte har skadat gängorna på biten som sticker ut så du inte får på en dylikt styrning) Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CruiseMan 0 Postad 3 Juni , 2006 Tack för alla svar !! Ska testa era förslag idag då jag äntligen är ledig efter 7dagars arbetsvecka /CruiseMan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser