Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
Masseman

CE märkning

Rekommendera Poster

Hej !! vilken djungel det här verkar vara med CE märkningen.

Om man köper en importerad båt från italien ska den vara CE märkt då eller..Eller gäller det enbart båtar från USA.

Bör väl tala om att det är en Wellcraft...

Mvh//Masseman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Italien = med i EU

Om båten är CE märkt i italien så gäller den märkningen i Sverige också. Är den italienska båten du tänker importera inte CE märkt så skall den CE märkas i Sverige (med vissa undantag som t ex tävlingsåt, experimentbåt, hembygge) om du skall använda den här.

Lagen om att båtar ska vara CE-märkta gäller alla båtar som tillverkats den 16 juni 1998 och därefter, samt alla båtar som importerats efter detta datum, tillverkade efter 1950.

Båtar från USA är ju inte automatiskt CE märkta såvida de inte tillverkats för den Europeiska marknaden och skall säljas här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tar upp tråden igen,,

Fallet är att jag ska köpa en båt som redan importerats till sverige och som gått här ett antal år.Vad jag fått fram så är båten inte CE märkt i något eu land.Enl ägaren så behövs det inte göras eftersom båten är från 1987 ????Vad jag kan läsa mig till så ska den vara CE märkt ändå ???

//Masseman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inport datum som gäller vad jag kan läsa mig till, är den intagen efter 16juni 1998 ska den vara CE-märkt enligt reglerna. Kolla med ditt försäkringsbolag så att dom tar emot den, annars är det vid export som det kan bli bekynner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag köpte min båt(norsk årsmod -90) från tyskland förra året men det va ingen som brydde sej om vad jag hade på trailern på vägen hem. Hur ska någon kunna bevisa att den är importerad senare än 98 och varför ska jag bry mej om att CE märka båten när inte mitt försäkringsbolag (svenska sjö) kräver det? Båten funkar hur bra som helst och jag skäms inte över att vara en av de tusentals som åker med icke CE märkta båtar i detta land så skona oss från denna hysteriska debatt.

Det låter som bygg eller bilbranschen där man är rädd för konkurrens från andra länder och därför kräver en massa lagar för att krångla till det för vanliga svenskar.

mvh

Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...