Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Bega

Askeladden 635WA - Mercury ELPTO 135 hk trög gas

Rekommendera Poster

Jag har skaffat en Askeladden 635WA 2000 med Mercury 135 hk ELPTO.

Reglaget är Quicksilver och går väldigt trögt? Nån som kan vet hur jag kan åtgärda. Är seglare som gått över till motorbåt, som jag har urusel kunskap om.

Nåt speciellt som skall beaktas med Mercuryn? Har använt Mercury Optimax 2-taktsolja (tog fel) - men den bör väl vara ändå bättre en regular.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det första som du skall kontrolera är att reglagevajrarna kan pendla fritt minst 40 cm under reglaget och inte vara buntade eller dyligt. Lägg dig under reglaget medan du växlar-gasar så ser du att vajrarna måste pendla.

Nästa steg är att kolla så att det inte är för skarpa böjar på vajrarna tex i motorbrunnen. Skulle inte detta hjälpa så kan du prova att byta till snäppet bättre vajrar, jag tror att dom heter platinum och är Mercury-Quicksilvers original delar. Kolla först hur många fot dom gamla är.(står ca 50 cm från motorändan)

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Undrar om det är möjligt  att pröva reglagen utan att motorn är igång eller måste man koppla bort vajrarna från moton före? Om jag nu förstått motormanualen rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Optimaxolja får inte användas på vanliga 2-takt. enligt info jag fått. Så för min del är det bara att hoppas och tömma oljetaqnken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

en del modeller av reglage har bromskruvar två mycket små märkta fricktion mm. har du dessa så skruva ut dem något. Självklart går växlarna trögt med stillastående motor det är ju som att i bil sitta och slita i väglarna fram och tillbaka utan att ha motor igång och kopplingen nere. pröva istället att koppla bort dem från motorn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...