Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Leffebagare

Mercury 80hk

Rekommendera Poster

Hallå gott folk!har en Mercury 80hk 4-cyl.Går bra på lågvarv vill inte vara med på höga varv.Jag har gjort ren förgasarna samt hällt i ny soppa,nya stift.Den är lättstartad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips, kolla över soppapumpen. Du kan pumpa med blåsan när du ger fullgas för att se om den går bättre på hög varv, funkar det så är det bara att ge sig på soppapumpens membran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Gelis.Provade pumpa i blåsan ingen skillnad, den varvar upp någon halvsekund i mellan åt när man gasar på, kanske ska titta på bränslepumpen ändå! kan det vara tändningsboxen,hur kollar jag en sådan?Mvh Leffebagare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för årsmodell på motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

igensatta munstycken eller fel synkat ev för låg flotörnivå så du torrkör vid gaspådrag, hade själv lite av alla felen på min nyköpta 80hk- 1980.

lägg ner lite extra jobb på synkningen och du får en helt underbar gång när du sen ställer luftskruvarna så märker du att allt ändras när kåporna och luftburken kommer på så ge lite extra ca kvarst varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Beroende på hur felet visar sig kan det vara det. Hade en trasig tändbox förra året. Så fort motorn vart varm, räkte ibland med sol varm gick den inte alls på högre varvtal. Kolla först om du har dålig gnista på något stift/ingen gnista.

 

Följde detta råd för att testa och det visade sig att det var fel på den.

 

CDI enheten har ofta en kanal per cylinder. Det går att komma vidare i felsökningen med hjälp av ett kopplingsschema för tändningen.

 

Under svänghjulet sitter trigger/pick up spol(ar) som talar om för CDI enheten när det är dags att lägga ut en gnista på respektive stift. På en fyrcylindrig motor kan det räcka med en sådan spole men ofta är det en per cylinder

 

 

Om vi antar att du har en per cylinder så kan du koppla skifta två kablarna till pickupspolarna på CDI enhetens ingång och sedan också skifta kabeln (den tunna) till motsvarande tändspolar. Om du på detta sätt kan flytta felet till en annan cylinder är det CDI enheten som är är trasig. Om det inte flyttar sig är det istället pickupspolen.

 

Om du har flera pickupspolar är det inte trivialt att byta dessa. De måste sitta exakt rätt på tändplattan.

 

Pickupspolarna går att mäta upp elektriskt (enklare), men att prova enligt ovan undanröjer all eventuella tvivel om var felet sitter.

 

Tyvärr är min erfarenhet att det ofta är CDI enheten som är trasig. Den är snuskigt dyr att byta och vanligen accepterar reserdelsförsäljarna inte att den återlämnas om felet skulle visa sig vara något annat.

 

Lycka till


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...