Leffebagare 0 Postad 28 Maj , 2006 Hallå gott folk!har en Mercury 80hk 4-cyl.Går bra på lågvarv vill inte vara med på höga varv.Jag har gjort ren förgasarna samt hällt i ny soppa,nya stift.Den är lättstartad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 28 Maj , 2006 Ett tips, kolla över soppapumpen. Du kan pumpa med blåsan när du ger fullgas för att se om den går bättre på hög varv, funkar det så är det bara att ge sig på soppapumpens membran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leffebagare 0 Postad 3 Juni , 2006 Tack för tipset Gelis.Provade pumpa i blåsan ingen skillnad, den varvar upp någon halvsekund i mellan åt när man gasar på, kanske ska titta på bränslepumpen ändå! kan det vara tändningsboxen,hur kollar jag en sådan?Mvh Leffebagare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 3 Juni , 2006 Vad är det för årsmodell på motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leffebagare 0 Postad 17 Juni , 2006 Tror att det är en 82:a ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 Juni , 2006 igensatta munstycken eller fel synkat ev för låg flotörnivå så du torrkör vid gaspådrag, hade själv lite av alla felen på min nyköpta 80hk- 1980. lägg ner lite extra jobb på synkningen och du får en helt underbar gång när du sen ställer luftskruvarna så märker du att allt ändras när kåporna och luftburken kommer på så ge lite extra ca kvarst varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
canberra 0 Postad 29 Juni , 2006 Beroende på hur felet visar sig kan det vara det. Hade en trasig tändbox förra året. Så fort motorn vart varm, räkte ibland med sol varm gick den inte alls på högre varvtal. Kolla först om du har dålig gnista på något stift/ingen gnista. Följde detta råd för att testa och det visade sig att det var fel på den. CDI enheten har ofta en kanal per cylinder. Det går att komma vidare i felsökningen med hjälp av ett kopplingsschema för tändningen. Under svänghjulet sitter trigger/pick up spol(ar) som talar om för CDI enheten när det är dags att lägga ut en gnista på respektive stift. På en fyrcylindrig motor kan det räcka med en sådan spole men ofta är det en per cylinder Om vi antar att du har en per cylinder så kan du koppla skifta två kablarna till pickupspolarna på CDI enhetens ingång och sedan också skifta kabeln (den tunna) till motsvarande tändspolar. Om du på detta sätt kan flytta felet till en annan cylinder är det CDI enheten som är är trasig. Om det inte flyttar sig är det istället pickupspolen. Om du har flera pickupspolar är det inte trivialt att byta dessa. De måste sitta exakt rätt på tändplattan. Pickupspolarna går att mäta upp elektriskt (enklare), men att prova enligt ovan undanröjer all eventuella tvivel om var felet sitter. Tyvärr är min erfarenhet att det ofta är CDI enheten som är trasig. Den är snuskigt dyr att byta och vanligen accepterar reserdelsförsäljarna inte att den återlämnas om felet skulle visa sig vara något annat. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser