Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
melle

Köpa båt utomlands samt reg. den där?

Rekommendera Poster

Har planer på att segla jorden runt om ca 3-4 år.
Mycket talar för att vi köper en båt utomlands. Min fråga är vart man ska ha den registrerad? Det är väl inget måste att jag reggar den i Sverige? (tanken är att sälja båten efter seglingen).
OM jag köper den inom EU. Måste jag momsa för den då? För vanliga varor gäller ju fri rörlighet för varor inom EU.

Vänligen
Andreas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför registrera den överhuvud taget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper du båten utanför EU måste du betala moms när du för in henne i EU-land. Köper du henne inom EU måste du försäkra dig om att moms redan är betald och då kan du fritt föra hem henne. 

Att registrera är i princip nödvändigt på långsegling, bl.a just med tanke på momsen. Du måste kunna visa att båten är momsad, stickkontroller görs ibland. Dessutom kan det bli besvärligt med en oregistrerad båt särskilt i de länder som har eget registreringstvång och där tull- och hamnmyndigheter gärna vill ha en registreringsbeteckning att kunna föra in i sina dokument. Om båten räknas som skepp är ju saken redan klar du måste registrera henne, annars är nog det lämpligaste att vända sig till fartygsregistret och få ett s.k. nationalitetsbevis. Då har du garanterat minst krångel med andra länders myndigheter.

Varför registrera henne utomlands? Det blir nog bara massa krångel när du som ägare från Sverige seglar med en båt som för svensk flagg som är registrerad utomlands. Glöm inte att många länder kräver minst ansvarsförsäkring på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför registrera henne utomlands? Det blir nog bara massa krångel när du som ägare från Sverige seglar med en båt som för svensk flagg som är registrerad utomlands.

Om båten är registrerad utomlands för den inte svensk flagg.

Det finns idag en massa finska medborgare som seglar båt med svensk flagg för att ta ett närliggande exempel. De har inga problem med det när de åker runt i världen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är det att registrera eller momsa båten i ett skatteparadis?
Måste man sätta upp ett företag där för att kunna göra det då? 

Vänligen
Andreas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, Sverige, för Pär Nuder  (finansminister)smiley-wink.gif\

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antydde ej på skatteparadis inom EU.  Blev kanske lite diffust när jag både nämnde EU och skatteparadis :)

1) Båt köpt i ett EU-land (där momsen är betald och som har lägre moms än Sverige)

2) Köpa en båt där moms är ej betalad MEN att istället registrera den i ett skatteparadis, och betala momsen där.

Vänligen

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Registrera båten där du köper den om den inte är registrerad redan.

Om du köper den inom EU se till att det står på köpehandlingen att momsen är betald.

Köper du den begagnad är det bara att segla hem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Misstag, visst för båten flagg från det landet den är registrerad i.

Men jag förstår fortfarande inte poängen med att registrera den i ett skatteparadis

Vad man möjligen kan vinna är att man betalar lägre/ingen moms vid köpet, men det kommer surt efter när du skall sälja, t.ex blir en försäljning inom EU svår - köparen måste ju då betala ev. moms.

Ett alternativ är att köpa båten utanför EU, utan moms och sedan föra in henne i ett EU-land med låg moms, t.ex Malta.

Efterom detta handlar om ganska stora pengar om det blir fel föreslår jag ett samtal med en jurist. SXK var behjälplig när jag köpte båt utomland för några år sedan. Ett enda kostnadsfritt telefonsamtal redde ut de frågor jag då hade om bl.a besittningsrätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att fanns ett sätt att undgå moms förr, om en ny båt av säljaren skrevs på t ex Isle of Man. Poängen var att båten seglades i ett antal år utan att moms betalades och sedan återkom som beg. till Eu. Varpå momsbetalning kunde undgås. Men detta hål torde vara igentäppt nu. Läs i L. Hässlers bok Yrke -Världsomseglare om hur han gjorde med Jennifer.

Sorry för en diffus beskrivning, men jag har inte mer på fötterna just nu!

/RR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betala moms i ett skatteparadis??? I ett skatteparadis förekommer väl ingen moms....2.gif\

Sen kan man ju se det så också så länge vi inte har ett register i Sverige så är det relativt svårt för myndigheterna att bevisa att din båt som du exempelvis köpt i ett icke EU land att bevisa ursprunget. Så egentligen finns det inget problem om man använder sin fantasi lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte vad du skall registrera den för, skaffa ett registreringsbevis i Kryssarklubben bara, så klara du dig över hela världen...

Tjänar knappt någonting på att köpa båten utomlands...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om han tjänar ngt hänger väl samman med vad han ska betala och vad samma båt kostar på hemmaplan? Och det går väl knappast att generalisera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är det med båtskatt? Måste man betala skatt i Sverige på en segelbåt varje år? Hur mycket rör det sig om? Har det med längden på båten att göra?

Och i såfall, varför betalar man skatt? För man sliter väl inte på havet, (som bilskatt då man sliter på vägar)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...