Commander 0 Postad 27 Maj , 2006 Hej Har en MD2B m växelströmsgenerator. När jag skall starta motorn så är den svårstartad. Batteriet låter som det är nästan slut vid start trots att det är helt nytt startbatteri på 65AH. När jag mäter på batteriet innan start (viloläge) har jag 12,47 volt och efter start 13,73 volt. När jag mäter på generatorn vid startad motor ger den 13,91 - 13,93 volt. Säger detta något? (detta är något jag inte begriper mig på) Vänliga hälsningar/Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 27 Maj , 2006 Du har med största sannorlikhet för klena kablar eller så har du taskig kontakt någonstans. Att det senare är sannorlikare tyder på dina mätning om att du har 13,9 vi generatorn men en sänkning till 13.7 vid batteriet. Samt det faktum att du tycker att startmotorn inte orkar (min tolkning). Det optimala är att få en generatorspänning på 14,4 V. Men som jag i flera tidigare inlägg påtalat så är detta en utopi för de flesta med gamla generatorer/laddningsrelän och kablagen. Kommer man upp över eller upp till drygt 14 V så får man vara glad. Och vad skall du då göra? Börja med att antingen byta ut dina befintliga huvudledningar. Dessa bör (beroende på ledingslängd) vara minst 35mm2. Sedan kan du titta i bakkant på din generator vad för laddningsrelä du har. Står det 14V på denna kan du byta ut den mot en som det står 14.2 eller 14.4 V. lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joerg 0 Postad 27 Maj , 2006 14,4 Volt går ikke ?! Da kan jeg gjerne fortelle deg noe annet om. Tar deg en Sterling PDAR-høyeffektregulator så får du riktig (!) ladning, med hver dynamo (untatt likestrømdynamo). Bedre går det ikke, lover jeg. Klikk her og deretter på side 2/4. Jørg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser