Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
_Trinity_

Jorda plasttank

Rekommendera Poster

Dumförklara ?.

1)Har jobbat med elektronik i 40 år.

2)Längre upp så står det att alla metalldelar ska jordas.

3)Släpper det endast för att, eller att det verkar svårt för vissa.

4)Dumma är väl dom som propagerar på att plast kan jordas.

5)Återigen så är det så att plastbyttor inte kan jordas i sig, utan intilliggande metall (läs innantill).

Dumförklara? Välkommen till värden av i dag, inte för intet att det ser ut som det gör när folk tror på allt, eller får en uppfattning. Ska föresten fixa med lite högspänning i dag och fan vet vad jag ska ha för isolererade verktyg, då nya rön har har upptäckts på detta forum, om att plasten har blivit en ny ledare för el.

Undrar vad alla självmordkandidater tänker om ditt sätt att dumförklara dom, då dom använder plastdunkar med bensin utan att jorda något. Dom ligger nog dubbelvikta och garvar, såsom jag gör.

Nä det gör jag inte för jag orkar inte med eländet.

Mvh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maringarderoben

De flesta garvar nog åt Dig, som med en dåres envishet vägrar förstå vad alla vi andra pratar om! I ditt första inlägg uppmanar Du till att glömma jordning helt och hållet! Vem, mer än Du, har påstått att man ska jorda sin plastdunk eller sitt bensindrivna redskap? Fantastiskt att en som påstår sig ha jobbat med elektronik i 40 år inte känner till begreppet ESD! Har Du samma kompetens inom elektroniken som den nautiska?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maringarderoben

Jobbat med elektronik i 40 år 21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ESD lådor för transport av kretskort har jordanslutning där man skall koppla armbandet eller bänken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PLAST ? 

Finns det bara av EN sort, någon som vet? Då slipper vi ju också alla disskussioner om epoxi eller polyester... Allt som är avsett för bensin leder ström (i liten mängd) oftast när man tankar, tex gräsklippare LUTAR man pip eller dunk mot tratt osv, jordning sker! (Fast jord är ju något man odlar i, som min gammla fordonslärare sa...) En annan lärare (inom flygteknik) berättade om när han silat flygbensin genom sämskskinn för att få bort vatten, och statisk elektricitet GENOM skinnet (enl utredning) antände bensinen!

Som sagt, hoppas vi slipper träffas.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från början så var det frågan om att jorda plasttank.

Sedan så svarade jag att plast går inte att jorda. Och på den vägen är det. Läs vad jag har upprepat och samtidigt sagt att det finns statiska laddningar och att man kan jorda metalliska anslutningar, men vidhåller att en plastbytta inte går att jorda.

Om nu plast går att jorda, för det är vad saken gällde från början och då kan man undra varför lantbrukare använder plaststolpar som isolering när dom hägnar in djuren. Samtidigt, så kan man undra varför plastlinorna mellan stolparna har invävd metall om nu plasten leder.

Det hela verka bottnar i okunnighet samt svårigheter att ta till sig att plast inte är elektriskt ledande. 

Spela ingen roll om man gnider hela baken på mattor, eller andra föremål, för att bygga upp en statisk källa, för man kan ändå inte jorda plast. Är detta så svårt att förstå. Det här uttrycket att man skämmer ut sig och att alla skrattar oroar mig så till vida, att det inte är jag som skämmer ut mig, utan att det är vissa som gaskar upp sig och skriker om sin okunnighet och svåriget att läsa.

Tack för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tryckte på fel, men svaret ska vara till den redige MARINGARDEROBEN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maringarderoben

Att plast inte leder ström speciellt bra är vi nog alla överens om, och det är faktiskt en förutsättning för att statisk elektricitet ska uppstå! Jag förstår inte varför du som arbetat med elektricitet i 40 år blandar ihop ström med statisk elektricitet!

Jag föreslår att du läser på i ämnet, t.ex. här

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Plaster är polymerer, molekyler som upprepar sin struktur regelbundet i långa kedjor. För att en polymer ska kunna leda elektrisk ström måste den bestå av omväxlande enkel- och dubbelbindningar mellan kolatomerna.

Utdrag ur tidigare inlägg.

Och vi kommer att kunna ha lap-topen i klockan ? Jag som inte ens har klocka!!!

Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst RobertLind

inga problem Urban, du kan ju klockan till skillnad från en besserwisser här.det är ju bara ca 25 år sen de började jobba med ledande plast. en del snackar fortfarande om kostängsel. bönder finns dom fortfarande?

http://www.nyteknik.se/art/26053

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

M-Garderoben Motsäger sig själv

Sex tumregler att följa vid bensinhantering

Du påstår att man kan jorda kärl med bensin med en startkabel i Aftonbladet Bil den 26 mars. Jag påstår att det inte går att jorda två plastkärl på detta sätt. Gör man så som du beskriver finns det risk för brännskador!

För det första, plast går inte att jorda och även om kärlen var av metall jordar man inte på det sätt du beskriver. Statisk elektricitet uppstår (på grund av fallhöjden) när man häller bensin från ett kärl till ett annat. Det är mycket svårt att jorda kärl så att det verkligen blir jord. Kontrollera mina uppgifter hos Räddningsverket.

Rolf Jogerheim

Vet inte vad dina problem är garderoben. Bara glad att jag inte har dom. Fattningsförmågan och läsförmågan är under all kritik. Hoppas att det är klargjort med att det inte går att jorda plast. Beviset finns enl. ovan och hämtat från hänvisad länk.

Öva nu upp din fattningsförmåga, så kanske det blir trevligare här på Maringuiden i framtiden.

Mvh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg din lilla replik och hänvisning.

Kollade och då gäller det modifierad plast och inte dagens som finns i bensindunkar  tankar.

Hämtade förklaringen för allmän beskådan och hoppas att detta inte blir ett nytt segt ämne.

Vi har lärt oss att plaster, till skillnad från metaller, inte leder elektrisk ström. I själva verket används plast just som isolering kring koppartrådarna i vanliga elsladdar. Årets Nobelpristagare i kemi belönas för sin revolutionerande upptäckt att plast, genom viss modifiering, kan göras elektriskt ledande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt bidrag för att få slut på tjafset.

Tack för era svar och åsikter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...