_Trinity_ 1 Postad 27 Maj , 2006 Hej, har funderat på att byta ut min 25L lösa bensintank mot en 60L fast monterad plasttank. Det har setat en 120L fast metalltank i båten från början så det finns plats. Min fråga är nu hur alla delar i installationen ska jordas, behöver en plasttank jordas? Bordsgenomföring och avluftning finns redan, så det behöver bara kopplas in slangar. Någon som vet vart man kan köpa slang för bra pris? Att tillägga är att det sitter en utombordare på båten. Mvh Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Trinity_ 1 Postad 27 Maj , 2006 Ingen som vet?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 27 Maj , 2006 Plast leder ingen el, så vad ska du jorda i ? Göm jordningen helt. Slangar ? Långa ? Inte många som säljer metervara, men Biltema har gummislangar på någon meter. Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Trinity_ 1 Postad 27 Maj , 2006 Tänkte om tanklocket behövde jordas tillexempel, eller om det på nått sätt blir statisk elektrisitet i plasten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 28 Maj , 2006 slangservice säljer på metervara,måste vara godkända slangar för bensin och det har dom,alla storlekar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 Maj , 2006 Är lite osäker, men plast låter som ett mindre bra val för en bensintank? Tank i plåt med ordentlig jording av tanklock, tank, motor i varandra låter säkrast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 28 Maj , 2006 Varför skulle en plasttank vara minder bra? I dag sitter det plasttankar i nästan alla nya bilar tex. Natruligt vis bör en fast tank vara jordad på samma sätt som en plåttank då plast också kan ge statiskladdning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maringarderoben Postad 28 Maj , 2006 Gummi leder inte heller ström. Blås upp en ballong och gnugga den i håret, sätt den sedan i taket. Vad är det som håller ballongen fast i taket? Dammiga industrier med dammsugaranläggningar som har plastslangar och metallrör med metallmunstycke i änden, är jordade pga den statiska elektricitet som bildas och brand/explosionsrisken som då kan uppstå vid gnistbildning. Fallhöjden från tappstället avgör hur mycket den statiska elekriciteten blir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 28 Maj , 2006 Har samma fråga, så hur ska man jorda då? jorda på nåt vis i tanken eller bara jorda bordsgenomföringen som är i metall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 28 Maj , 2006 Koppla samman skrov, genomföring, tank och motor så blir det ingen statiskladdning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 28 Maj , 2006 Den här bilden finns i Atlanticas Säkerhetsguide (PDF) sid 18: http://www.atlantica.se/bat/varaforsakringar/sakerhetsguide Det gäller alla tankar såvitt jag förstår. Observera att även ev vatten-bränsleavskilande filter skall jordas (fast jag tror inte alla har gjort det) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 28 Maj , 2006 Hur i alla glödhetas små d....ar jordar man en plasttank. Klär den med folie ?. En gång för alla, så går det inte att jorda en plasttank. Vad hjälper det att fästa en jordtråd i plast ? Har man inte en tröja på sig ibland som kan generera statiskt ? Hur jordar man en tröja eller annat klädesplagg. Alltså för att unvika statiska uppkomster, så klär man sig i någon folie, eller liknande och jordar sig själv. Sedan klär man in tanken och jordar den för något annat sätt, finns inte att tillgå. Sedan så är det så här att plast i all ära, isolerar mot el och är därmed inte ledande och om man är rädd för statiskt så är det en plåtbalja som gäller, eller folieprincipen. Mvh. Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 28 Maj , 2006 Jorda bordsgenomförningen = ja. Är av metall och det funkar. Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maringarderoben Postad 28 Maj , 2006 Statisk elektricitet i samband med tankning av bensin bör nog alla vara rädda för. Bensin kan antändas av en statisk gnista, oavsett om den hälls i en plasttank eller plåttank! Skissen ovan beskriver tydligt hur Du gör! Ang. problemet med tröjan skulle det räcka att hålla en koppartråd med ena änden mot tröjan och andra änden mot något jordat föremål, tex. en vattenkran för att jämna ut den elektriska laddningen. Gör ett expriment med ballongen jag beskrev längre upp. Efter att Du gnuggat den i håret håller Du den mot vattenkranen en kort stund, sedan försöker Du sätta den i taket. Gummi leder som bekant inte ström! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Trinity_ 1 Postad 28 Maj , 2006 Tack för alla svar. Hittade en variant där någon hade jordat bordsgenomförningen, och sedan dragit en rostfri vajer fäst i tanklocket genom slangen ner i tanken där den slutade. Kanske kan vara något. Behöver inte avluftningen vara jordad oxå? (inte enl. bild) Eftersom jag har en utombordsmotor, vart jordar jag lämpligast i den? Enligt vad jag läst så får man inte tanka en fast tank från plastdunk eller genom en plsttratt pga statisk elektrisitet.. hur är det om man har en jeep-dunk i plåt med plaströr.. måste man jorda dunken i båten när man tankar då? Många frågor blir det, men man vill ju få det rätt. //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 28 Maj , 2006 Kikade på skissen du har lagt in och vad jag kan se så är det en tank av metall och som är jordad i höljet samt övriga metalldelar. Gick in och kikade på länken du ref. till och där står bara att alla metalldelar ska jordas och det är detta som jag framhåller hela tiden. Framhåller också att det går inte att jorda en plastbytta, men var och en får vara salig i sin tro och tro kan ju försätta berg, har jag hört. Är det någon som vill jorda sin plastbytta, så låt honom göra det, om det nu känns bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 29 Maj , 2006 och hur gör man då med alla som har lösa plasttankar?Och reserv dunkar i plast?Plast behövs INTE jordas!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 29 Maj , 2006 Jepp! Bra sajt. Det som gäller är förståss att jorda alla metalldelar eftersom det är där eventuell av plasten genererad statisk elektircitet kan utlösas i gnista. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maringarderoben Postad 29 Maj , 2006 Jag har inte lagt in någon bild och jag refererar inte till någon länk, däremot hänvisar jag till en bild i ett tidigare inlägg! Visst får Du vara salig i Din tro att statisk elekricitet inte är farligt i samband med bensin, hoppas bara inte Du tankar i närheten av min eller någon annans båt. Vill man inte förstå, gör man inte det heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maringarderoben Postad 29 Maj , 2006 Och Du asar ut 12-15 meter slang och tar med Dig tankpistolen ner i båten när Du ska fylla din reservdunk eller lösa tank? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 29 Maj , 2006 ESD golv (plastgolv etc ) ESD plastpåsar exempelvis till datordelar....de e nog överreklamerat...eller hur Rövarn? Sen kan det finnas en uppsjö av olika plaster som leder mer eller mindre bra. Ett kretskort i exempelvis en mobiltelefon med ESDfel uppförstorat påminner om satellitbilder över Irak när kriget var som hetast. Ett bra hemmapuleri med statisk elektricet är att sätta sig på en textilmatta hemma o gnida lite för att sedan öppna sin datorlåda o ta på ngn komponent...då brukar man få en fin bild över vad vad ESD är ....men vad ni än gör...ta inte i elementet innan...då missar ni poängen. Och man behöver inte klä sig i folie som ngn skrev...det finns bättre sätt att avleda statisk elektricet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 Maj , 2006 Hmmm. Bensin som rinner igenom ledningar plast och gummi ger uppladdning av statisk elektricitet. I jävligt oturliga fall kan man få en gnista någinstans som tänder bensingasen. Inte ofta, men det brinner båtar varje sommar. I och för sig är det oftast bensingas i motorrummet som inte ventileras bort efter tankning och start av motor. Det finns en orsak varför man ska ta ur plastdunken och fylla den på bryggan bredvid båten. Det finns plastmaterial med inlagt kolfiber och annat som leder ström litegrann, dessa går att jorda. Vet inte om det finns tankar och slangar i sånt material. Jag skulle nog göra mitt bästa att åtminstone jorda allt i metall som har med bensinhantering att göra. T ex så nuddar man tankmunstycket mot båtens metall INNAN man öppnar tanklocket. Själv känner jag såpass obehag mot bensin i båt att det blev en diesel när vi köpte vår. Diesel brinner inte är kanske inte helt sant. Men åtminstone så tänder inte dieselgas på gnista vid rumstemperatur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Trinity_ 1 Postad 29 Maj , 2006 Anders St skrev: Bensin som rinner igenom ledningar plast och gummi ger uppladdning av statisk elektricitet. Men det borde väl en jordad vajer inuti slangen motverka eller är jag ute och cyklar? //Daniel 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 Maj , 2006 En jordad vajer fungerar, du är inte ute och cyklar. /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 29 Maj , 2006 Skiter i detta ämne för det har spårat ut fullständigt. Till alla självmordskandidater som som jobbar i skog och trädgårdar m.m. och dagligen skvimpar runt med plastdunkar jorda skiten så att ni inte sätter tutt på er själva och omgivningen. Jorda plastdunken . Ta med spett och spade samt en tråd att fästa i handtaget på plastdunken och tillika plasttratten och sist men inte minst så jorda plasttanken i sågen, eller trimmern, eller den maskinen du använder. Glöm inte att fästa järntråden i jordspettet för gör ni inte det så kan ni få svarta vingar. Ska nog ringa arbetsskyddstyrelsen, för här utanför så står det en flakmoppe fullastad med plastdunkar som innehåller bensin och ingen dunke, eller maskin är jordad. Inte ens plasttrattarna och killarna är jordade. Flakmoppen är inte jordad, så därför är inte plastdunkarna jordade. Fasansfullt, att detta kan ha fortgått från år till år utan att någon har vetat om detta. Hemska tanke. Undrar hur dom tankar alla dessa dunkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maringarderoben Postad 29 Maj , 2006 Jag vet inte hur det ser ut i just din hamn, men de flesta hamnar jag har besökt har någon form av kaj eller brygga. Det innebär att höjden från en bensinpump ner till en tank i en båt kan bli uppåt två meter! Sällan när jag fyller en plastdunk, tex. reservdunken, har jag en så stor fallhöjd, utan står då i regel bredvid pumpen och är då i samma höjd som pumpen. Inte för att jag tror ett enda ögonblick på att Du kommer att kika på dessa länkar, än mindre ha förmågan att ta åt dig av texten som finns där, men jag lägger ut länkarna ändå så att andra kan läsa och kanske tänka sig för när de hanterar bensin eller installerar sina tankar, oavsett material. Info från riksdagens sammhällsguide. Säkerhetsblad från Aspen, rekomenderar jordning vid fallhöjd över 50 cm. Aftonbladet skriver om fallhöjd, och även lite om ESD, Electro Static Discharge (elektristatisk urladdning). När man tar förarbevis för båtar, eller kustskepparexamen, får man lära sig att jordningen av tank och bränsleutrustning är viktig, vilket kanske ger en hint om vilken nautisk kompetens du besitter! Men det är väl förstås rent påhitt alltihop, eller hur orven? Som jag sa tidigare, vill man inte förstå gör man inte det heller! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Trinity_ 1 Postad 29 Maj , 2006 Ok innan den här tråden spårar ur helt *suck* så skulle jag i alla fall vilja veta någon bra jordpunkt på en utombordsmotor (Yamaha 80hk -86) Tack för alla seriösa svar. //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maringarderoben Postad 29 Maj , 2006 Fråga orven, han kan ju det här! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 29 Maj , 2006 Du har förstås alltid jordat reservdukar i plåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 29 Maj , 2006 Jadu Orven, är det någon som sett til så att tråden spårat ur så är det enbart du! Alla andra ha rju iaf vetenskapliga bevis för sina teorier till skillnad från dej som enbart engagerar dej åt att dumförklara de andra. Jag tänke riaf jorda allt från däcksgenomföring till motor så är jag på den säkra sidan. Tack för mycket fina tips/Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser