Adamm 0 Postad 27 Maj , 2006 Hej Har nyss köpt en Bayliner 2355 med en v8 mercruiser 5,7 96års modl. Båten sjösattes och gick riktigt fint...i ca 10-15min sen gick den varm. Bytte impeller och en av gummibälgarna vid knät som hade spruckit. När jag nu lagt i båten igen så har jag fått ett nytt problem. När båten startas så står den på tomgång i några minuter 650rpm, sen dör motorn. Alternativt att man gasar upp den till 1500rpm och detta med att ge ordentligt med gas. Försöker man smyga upp/ner varven så dör motorn. När den blivit lite varm(efter ca 10min) så klarar den av att stå på tomgång utan att dö. Problemet med att använda varvregistret mellan 650-ca1000rpm finns dock fortfarande kvar.Detta problem kvarstår även om man kör båten varm. Man får nu altså ge någa snabba pumpningar med gasreglaget för att komma över de låga varv registret. Annars går båten bra och tempen ligger stadigt runt 65g som jag förstått att den ska göra. För mig som är lekman och amatör på området så verkar det som om något e fel med luft/bränsle blandning men jag har inte ändrat dessa inställningar och innan jag bytte impeller så va detta inget problem. Någon som har några bra tips/ideer? Tacksam för alla förslag då det nu är hög tid att ha en fungerande båt! Vänligen Adam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 27 Maj , 2006 Det första jag tänker på är skit i förgasaren/tomgångsmunstycke./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 27 Maj , 2006 Hur varm gick den ???? Massor kan ha skadats när du körde utan kylning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 27 Maj , 2006 Vad kan skadas pga varmkörning som påverkar tomgången? Utan att påverka det högre varvtals registret. Mvh/Linde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Billy_Astorsson 1 Postad 27 Maj , 2006 Det mesta... ojämn kompression, tändfel, tjuvluft... allt märks tydligare på lägre varvtal. Den vanligaste skadan vid en lätt varmkörd motor är en läckande topplockspackning. Har den blivit redigt varm kan topparna ha vritt sig och t.om spruckit... Förhoppningsvis har bara packningarna gett sig. vilket gör att kompressionen minskar på en eller flera cylindrar. Detta märks tydligast på lägre varvtal! Kolla oljan. Fins det spår av vatten i oljan (den blir grådaskig) bör du snarast byta topplockspackningarna! //Billy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 27 Maj , 2006 Instämmer. 3 minutersköring utan kyla kan slita lika mycket som 15 års daglig bruk av motorn. Om något skadats så kompen är dålig blir tomgången kraftlös som du beskriver, den dör ut eller behöver pumpas Innan vi målar fan på väggen vore det intressant att veta HUR varm du körde den. Värmen kan ju sprida sig och stöka till packninga i förgasare eller bensin pump tex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Billy_Astorsson 1 Postad 27 Maj , 2006 Kan ha varit lite väl snabb att döma ut topp-packningen... man ska ju inte måla fan på väggen som sagt. Ett snabbt och enkelt sätt att utesluta ev. topplocks-skador är att göra ett komp-test på motorn. lossa tändspolens matarkabel och kör runt motorn med startmotorn. testa en cyl i taget med en komp-mätare. Trycket ska vara i princip samma på samtliga cylindrar, runt 10bar. Om någon eller några avviker vet du att du har en sprucken topplockspackning! (Detta visste du säkert innan, men jag tycker det är bättre att vara övertydlig än otydlig.) Kompressionsprovare finns hos biltema för en 100-150:- Lycka Till! //Billy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adamm 0 Postad 29 Maj , 2006 Tack för alla förslag o funderingar. Båten stängdes av så fort varningsalarmet på motorn sattes igång. Svårt att veta hur varm den gick, då vi inte kunde se något onormalt på mätaren, den stod rakt upp...den går väl på vattentempen och denna kom ju inte in då impellern strulade. Det är precis som en av er skriver att man får pumpa gasen några ggr på de låga varven för att den inte ska dö. Tack för tipset om hur jag gör ett komp test. Ska prova detta i dagarna. Hoppas givetvis att det finns ngn enkel smidig lösning på problemet. Någon som vet vad hur stort jobb pris/tid det är att byta topplocks packning om det skulle visa sig vara problemet? //Adam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 30 Maj , 2006 När du ändå har ur stiften för kompressionsprov kan det vara intressant att kika på dem för att se hur motorn mår. Ska vara en lätt gråaktig hinna på stiften om motorn mår bra. Att den inte vill gå på tomgång kan ju bero på vatten eller skit i förgasaren. (om det inte är en insprutare) mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 30 Maj , 2006 Hej! Komptest tar man genom att skruva ur tändstiften och skruva i ersättning för stiften. Sen vrider man på nyckeln så ser du kompressionen på en mätare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Billy_Astorsson 1 Postad 30 Maj , 2006 Tror inte att det ska göra nån större skillnad om motorn är varm eller kall... men är inte säker. varvet blir det som startmotorn orkar. motorn skall ínte startas, den ska bara dras runt av startmotorn. Om du måste byta topplockspackningarna får du köpa en sotningssats med alla packningar till den övre delen av motorn. tror de ligger runt 1500:- för en smallblock. För övrigt är det bara ett jäkla meck... man får ju ta bort insuget, limporna och ventilkåporna för att komma åt att ta av topplocken. När man sedan monterar det igen ska topplocken dras korsvis och med ett visst moment. sedan får man sätta ihop resten, starta motorn, varmköra, och sedan efterdra topparna. Vet inte vilket moment det ska vara, men det kan du kolla med mercruiser... eller kanske nån annan här på MG! Lycka till! //Billy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djme 0 Postad 30 Maj , 2006 Kompprov skall tas med varm motor och gasspäjllet öppet max dvs fullgas. Koppla ur tändkabeln mellan tändspole och fördelare. Kompprov med kall motor ger inget tillförlitligt värde, kan skilja mycket på samma cylinder mellan varm och kall ger bara en indikation på att kompression finns. /Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jeppe_a 0 Postad 31 Maj , 2006 bara en tanke kolla så den går på alla stift eller så det inte bara är överslag i en tänkabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 31 Maj , 2006 Gör ett kompressionsprov. säger massor om motorns kondition. Tändstift, tändkablar, tändinställning och förgasare är relativt enkla att fixa men hjälper ingenting om det är fel på kompressionen. Fel på kompressionen kan bero på kolvringar, hål i kolvar, otäta ventiler, läckande topplockspackningar. Är det fel dä hjälper inget annat an utbytesmotor eller renovering. När du köpte båten får man hoppas att ni skrev ett avtal för köpet. Köpte du den på en firma så är det bara att ta kontakt med dem eftersom det då finns garanti. Denna gäller även för de delar du redan har bytt. Ha rdu köpt privat så är det bara att kolla vad som skrevs in i avtalet och avgöra om det är dolda fel. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jeppe_a 0 Postad 1 Juni , 2006 hej adam att göra ett komptest är aldrig fel.... personligen skulle jag väntat med det ett tag pga att det är så j----la trångt att komma ner på min båt att bara byta stift ca:1tim. å att få i kompmätarn i alla åtta skulle ta mej en halv dag att komma åt o lirka o trixa. det kanske är smidigare att komma åt på din båt kommer du bara åt o ser lite så går det fort å testa. GÖR DET OM DET ÄR SMIDIGT DET ÄR ALLTID BRA!!!! men jag tycker inte din båt verkar uppföra sig som att en toppackning har pajat (som är den vanligaste grejen vid grov/varmkörning om nåt pajar) i regel i så fall går den till en vatten kanal då byggs det tryck ut i kylningen men den dör inte så som du beskriver. eller mellan två cylindrar men då studsar kompet ut i insuget så de hör du då. att din båt dör på tomgång när den är kall (kan va choken som inte funka) jag skulle nog titta på bränsle och tändning känn på alla tändkablar får du en stöt så byt lossa en kabel i taget sätt i ett löst stift lägg på motorn och kolla gnista på alla kablar ta ut ett stift ur motorn i taget kolla så att dom är okej med gnista kolla tändspolen så det inte gnistrar mellen sladdarna och att dom sitter fast det går fort att kolla sen kan du kolla din microbrytare som stänger av tändningen en bråkdels sec när du lägger ur växlarna sitter på motorn där gas/växelvajern sitter min är svart (viks upp eller ner över en liten brytare du ser den om du tittar när någon växlar) be nån lägga i fram/back gasa sakta så ser du att den inte kärvar å följer med när du gasar sakta å bryter. (min kärvar varje vår första ggr jag ska ut får sitta och hålla emåt å spraya den medans nån gasar ett par ggr tills den löper lätt) sen kan du försöka kolla förgasaren det verkar som den inte får rätt soppablandning vid låga varv (kanske skit i nåt munstycke) jag skulle ta å testa med startgas be någon ge lite gas sakta samtidigt så sprayar du startgas rätt i förgasaren så kanske du kan avgöra om den får för lite soppa eller ej. sen kan du låta den gå på tomgång då sprayar du startgas runt insuget och under förgasaren ökar varvtalet då så drar den tjuvluft där (dör lätt på låga varv då) säkert glömt en massa saker men nu slutar jobbet ska hem hoppas du får nån hjälp av detta lycka till det är nog bara ett skitfel men kan jävligt o hitta bara försöka med allt man kommer på.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linkan 0 Postad 1 Juni , 2006 Hej Du har fått många förslag ser jag. Jag hade ett liknande problem med att motorerna dog på tomgång. Efter rengöring av förgasarna så försvann problemet. Enklast är att plocka bort förgasaren och ta med den där det finns tillgång till tryckluft. Öppna upp och blås ren. Nya packningar har Hansen-Racing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adamm 0 Postad 2 Juni , 2006 Som sagt tidigare, Tack för att ni tagit er tid att svara! Fick hjälp av en båtmek igår som var och tittade på båten. Visade sig till min stora gjädje att det var skit i ett munstycke i förgasaren(pricis som ett par av er föreslagit). Tog en timme från det att han satte sin fot på båten tills allt var fixat och motorn gick som rolex igen. Ibland är det helt rätt med Proffs hjälp! Blir en skön båthelg nu om vädret tillåter... //A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser