Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
stinscorp

Vad kan ni säga om denna motor?

Rekommendera Poster

hej ska åka och kolla på denna motor imorgon, säljaren vill ha 8500kr för den!

 

vad tycker ni är rimligt pris?

vet ni något om motorn?

ålder?

problem?

vad ska jag titta på vid köp(är helt grön på detta området!)

 

Av bilden att döma tycker ni?

 

tacksam för svar!

 

/JON

post-18706-1394234661,7949_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en 100 hk så är priset ok.

Är det en 3,5 hk så är det kanske lite dyrt.

Skriv lite mer tack..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden är tagen lite långt ifrån. På en tidig 80-talare står det 50 på kåpan. Är den en 90-talare står 50 på riggen som på din. Men färgerna där stämmer inte. Troligen är motorn från mitten - slutet av 80-talet.

 

Priset på något är en sak mellan säljare och köpare. Så därför kommer jag inte att kommentera det. Utan mer generell uttala/skriva om utombordare och deras livslängd. Enligt mig som bor på västkusten är en motor som uppnått 15 år nollad. Alla år därefter är bonusår. Lycka till med motorköpet/Nitro

Ps. köper man billigt, betalar man dyrt..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att årsmodellen är 1972-73 enl. färgsättningen och dekalerna.

1974-75 var också snarlik med då stod det 500 uppe på sidan av motorkåpan.

Beträffande priset på motorn så är allt beroende på skicket när det gäller gamla motorer. Däremot så är en välskött Mercury 50Hk 4 cylindrig som denna en mycket bra motor. Går tyst, mjukt och fint, särskilt på tomgång.

Jag kan dock vara lite subjektiv i mitt omdömme då jag själv har en likadan dock från 1970 som går helt fantastiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är en suverän motor under förutsättning att den är välservad.

 

Tidiga 70-tals Murklor har inte rostfri drivaxel, vilket gör att om inte infättning sker mellan vevaxel och drivaxel så kan det rosta ihop.

Då är det ett helv... att få isär om man ska byta impeller. Likaså backhaken kan vara sönder rostad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!
Usch, hur kunde jag förtränga denna skönhet. Jag tyckte jag kände igen motorn (vi hade sådana i lumpen). De gick bara bättre och bättre ju mer vi plågade dom. Jag har för mig att det var kvicksilverolja som vi använde som tvåtaktsolja. Men som sagt detta var ju närapå stenåldern./mvh/Nitro   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

En nackdel kan vara att den inte har elektrisk trim (och tilt)? Om den inte har det så blir det svårare att få båten att gå lätt i planingsfart. När du accelererar iväg kan du då heller inte trimma in riggen mot akterspegeln för att snabbare komma upp i planing.

Man måste då helt enkelt hitta ett mellanläge som tillåter att båten accelererar hyfsat bra utan att ställa fören för mycket upp mot himlen och att båten planar rimligt lätt på marchfart (eller fullgas om du föredrar det). Och även då ta i beräkning den last/antal passagerare du brukar ha med och var de skall sitta. Man får flytta pinnen på riggen i olika lägen och pröva sig fram så du får en bra kompromiss på vinkeln mellan akterspegel - rigg.

Om den inte har elstart så kan det ju bli rätt påfrestande (för armen) om den inte startar på de första rycken.

 

 

Att motorn är regelbundet servad är det viktigaste. Man får se upp med skruvar och bultar på en såpass gammal motor (t ex när man skall ha loss växelhuset för impellerbyte) då det är ganska stor risk att nån har ärgat fast och kan gå av när man försöker lossa skruven/bulten. Då får man borra ur och sätta i helicoil.

Om du köper den så är det nog säkrast att byta impeller och sen gör du en vanlig service på den (byte växelhus olja, smörja upp nipplar, reglage osv med vattenfast fett, byta tändstift, loss med propellern och smörj propelleraxeln med vattenfast fett ny saxsprint, rengöring bensinflter osv). Ev måste du göra ren förgasarna beroende på om förre ägaren vinterkonserverade och tömde förgasarna på bensin korrekt eller ej vid senaste upptagningen. Bensin som stått i förgasarna över vintern kan sätta igen dessa med ett hartsliknande ämne.

 

Ev kan du bestämma årsmodellen på motorn om du vet serienummret, gå till Marinshopens hemsida och välj Modellguide.

 

Har den bara gått i sötvatten är det mindre risk att den har inre korrossionsskador.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med om detta.

Jag blev av med en fin motor av den anledningen. Be att säljaren tar ned växelhuset och om det går lätt och axel ser bra ut ta en provtur.

Sen har jag ingen åsikt om priset mer än att det alltid är ett vågspel (haha!) att köpa så gamla motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. En liten marinens gummibåt, ensam (mot reglementet), platt vatten, full spätta, fy f_n vad kul det var.

Men det var som sagt länge sen - och jag hade också glömt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

tycker det ser ut som tidigt mitten på 70 och ev 2 cyl modellen

bytte själv nyligen upp från en sådan fast 40hk till en 80hk 4 cyl och 4 cyl var stor skillnad visserligen mycket törstigare men vilken gång.

fick 4,500:- och då följde en reserv motor med det tyckte jag var ok pris du får ju en 80hk 80 talare för under 10.000 låg nyligen en på blocket för 7000:- 80hk 81a    så är det en 2 cyl 50 så är priset högt den har ju 30 år på nacken.

post-15930-1394234701,2024_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...