Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
alexcyber

Dör när jag lägger i växel

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Mariner 115hk -82. Jag har ställt in tomgången på ca 8-900 varv min på reglagen under kåpan, för tidigare låg tomgången på ca;1200 varv min. Problemet e nu att när jag ska lägga i växel så dör den , den orkar inte helt enkelt, så jag blev tvungen att höja tomgånen till samma som förr så den inte dör när växel läggs i. Va ska jag göra? Vad är felet? nån som kan vet kanske? tack på för hand! / Alex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tomgången skall justeras i vattnet med växeln i framåt. Om du skall ha 800-900 varv/min så justera i vattnet. Brukar vara den metoden man justerar tomgången (kanske inte på alla fabrikat men på en Suzuki 2-takt jag hade förr var det så).

Är det så du justerat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej. Jag justerade när den stod på land och när växeln inte är i. Men jag har för mig att tomgången ska ligga där obelastad för inte växeln ska slå i för hårt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ställ upp tomgången tills den inte stannar när du lägger i växeln!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är ett samspel mellan tomgångsjustering och lågfartsskruvarnas justering och ska alltid göras belastad dvs växel i o förtöjd vid tex brygga.

I regel står lågfarten för snålt då blir det fenomenet du beskriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

gjorde samma sak på min 105hk chrysler o funkade fint satte tomgången på 8-900 varv med växeln sjunker den till 5-600 då fick ja skruva på luft skruvarna stängde dom lite så den får lite mer slurp men går jätte fint nu

vart inte märkbart törstigare än förut så med växeln spinner den nu ca 600varv o stannar inte mvh marko

Senast ändrad av riikonen | 12 juli 2007 | 13:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...