century 0 Postad 26 Maj , 2006 Jag har idag sjösatt våran daycruiser mellan skurarna. Hade givetvis hoppats och trott att den skulle starta på en gång, men nae. det är 2 a säsongen vi har båten och den har alltid varit otroligt lättstartad. båten:Century 19 med 305 gm (898 mercruiser). jag har inte rört motorn under vintern , det enda jag gjort är att montera skiljerelä (skyllermarks) samt att jag tagit ut stiften och duschat in lite oil/556 i loppen. startmotorn går igång riktigt bra ,men motorn tänder inte. Tips om hur jag ska börja felsöka?: kolla att den får gnista,bensin mm. jag börjar med att ta ut stiften imorgon och gör rent/torkar, så får vi se.Tacksam för övrig nyttig information. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 26 Maj , 2006 Din frågeställning tolkar jag som om du inte gjort någon höst/vinterservice på motorn. Ifall det är så smart att spruta 556 i (loppen) cylindrarna vet jg inte. Det som motor vill ha eller rättare sagt är bra är konserverings olja genom förgasaren inför vinteruppehållet men gjort är gjort. Det är massor av skit som kan ha hänt i vinter. Tanken att börja med att kontrollera, tändning - gnista, kompression och att motorn får bränsle är bra. Jag skulle nog ha gjort det lätt för mig och kört in lite startgas. För att se/höra vad som hände. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NoLimit 0 Postad 7 Juni , 2006 Hej Nyfiken hur det gick för jag har samma problem med min Mercruiser 3.0 LX Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser