Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Carlf

Bra sätt att ta bort namn på skrovsidan ?

Rekommendera Poster

Hej

Det är så att jag har ett namn på båda skrovsidorna som inte är särskilt snyggt. Går dessa att ta bort utan att man ser blekningar efter texten ? Hur tar man på lättast sätt bort dem på ?

MVH

Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga innan, åtminstonde, jag kan svara. Är namnet målat eller påklistrat?/mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På klistrad, någon form av plast film el likn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer givetvis att synas (svagt) att det suttit/stått något där texten idag finns. Men jag tror inte detta kommer att störa dig om en månad eller två.
Normalt med påklistrade dekaler osv. brukar man värma lite lätt på dekalen, ta en ex. kniv och ta tag i ett hörne (medan man värmer lätt på dekalen) och dra bort dekalen. Detta låter lättare än det i verkligheten är. För det gäller att bara värma dekalen inte ytan som dekalen sitter på. Sedan tvättar man bort limmet med något (acceton), rubbar, polerar och vaxar upp ytan. Ifall du vid rubbandet tar lite på gelcoaten så blir färgövergången mindre och du får en större yta som är mindre solblekt./lycka till/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dekalen är storleken 2,5m x 0,5m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga problem, då tar det bara lite längre tid. Börja med ett hörne, värm på ytan som du skall till att lossa och dra av dekalen. Nema problema/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okey, tack för hjälpen

MVH

CAlle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

för att inte få förmycke värme ,

använd en hårfön och INTE en värmepistol !

//JSR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej JSR!
Ja, det gäller att vara försiktig med värmen. Det finns också värmepistoler på vilka det går reglera temperaturen./mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni några bra/snabba/skonsamma tips på borttagning av målade bokstäver också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej T!

Det är givetvis ännu vanskligare att ta bort något som är målat på ex. gelcoaten. Men allt som är fast går givetvis att ta bort. Men, jag då kom detta förgrymmande men igen, det är svårt att göra det utan att lämna spår efter sig. Jag brukar först känna efter(dvs på en lite del) vad det är för färg som är påmålad. Oftast börjar jag med thinner sedan acceton, tvåkomponent thinner osv.

Släpper inte den påmålade färgen är det mekanisk borttagning som gäller. Då tar jag mina dyra och fina hårdmetellskär och skrapar lätt, lätt på respektive bokstav/siffra. Sedan polerar jag oftast med autosol eller rubbing, polish och sist vax.

Nu säger säkert någon att det finns färgborttagningsmedel att använda. Men jag använder inte dessa för då är det risk att gelcoaten får för mycket styrk. Så gör jag, ni får göra som ni vill/mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...